خاک تشنه
نویسنده:
حسینعلی بهرامی
مترجم:
سال نشر:
1395
صفحه:
328
نوبت چاپ:
1

 توزيع غیريکنواخت آب شيرين باعث شده که در برخي مناطق جهان، آب به مقدار زیاد در دسترس بوده و در برخي ديگر، کمبود آب به جوامع انسانی فشار وارد کند. آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا که در محل تقاطع سه قاره قرار گرفته و دارای موقعيت ويژه اقتصادي و جغرافيايي است، به خاورميانه معروف بوده، يكي از مناطقي است كه به¬طور جدی با بحران آب مواجه است.

در دهه‌هاي اخیر کمبود آب شیرین یکی از ریشه‌هاي اصلی چالش‌ها در این منطقه بوده است. به‌طوری‌که به گفته بسیاري از مقامات کشورهاي حاضر در این منطقه، جنگ بعدي در این منطقه جنگ آب  است. برخی کشورها به¬دلیل بهره‌برداري از آب فسيلي تجديدناپذير خود به¬منظور نیاز به خروج فوري از تنش آبي، سبب خالی شدن ذخاير و منابع آب، ضعيف شدن توسعه اقتصادي، کاهش امنيت غذايي در بلندمدت شده‌اند كه اين مهم، کاهش اقتدار دولت‏ها را در پي داشته است.

موقعیت جغرافیایی و پستی و بلندی، شرایط آب و هوایی متنوع و متفاوتی را برای ایران رقم زده است. بخش بزرگی از مساحت ايران در زمره آب و هوای خشك جهان قرار دارد. بارندگی کم و البته توزیع نامتوازن مکانی آن در کنار نوسان‌های شديد در مقياس‌های روزانه، فصلی و سالانه از جمله خصوصياتی است كه موجب نبود اطمينان كافی نسبت به دريافت کمینه بارش مورد نياز جهت مصارف كشاورزی، تغذيه جريان‌های سطحی و سفره آب‌های زيرزمينی و مصارف انسانی می‌شود. باوجود نوسان‌های منفی شديد در بارش‌های مناطق مختلف كشور، وقوع خشكسالی با درجه‌های ضعيف تا شديد در کشور امری اجتناب‌ناپذير محسوب می‌شود.

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه زمين شناسي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved