مربیگری به عنوانیک روشیادگیری توسعهای کاربردهای زیادی برای حوزه منابع انسانی به خصوص در موضوع پرورش نیروی انسانی دارد و همچنین به دلیل برخورداری از ابزارها و مهارتهای متنوع نشات گرفته از مبانی معرفتی غنی همچون ورزش و تئاتر و بازی، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم دینی و... دارای قابلیتهای مهمیبرای رهبری و انگیزش و در نهایت ادارهسازمانهاست و از همین رو ساختار این کتاب نیز بر اساس قابلیتهای اصلی مربیگرییعنی پرورش و انگیزش استوار گردیده است؛ بنابراین توجه اصلی دراین کتاب بر دومحور و طرح ایدههایی در خصوص آنهاست کهمحور اول شامل معرفی مربیگری به عنوانیک سبکیادگیری حکمتگرا و توسعهای ومحور دوم عبارت از معرفی مربیگری به عنوان سبکی از رهبری و انگیزش است.
در فصل اول که به عنوان "تعاریف، خاستگاه و مبانی نظری، اهمیت ونتایج مربیگری" نام گذاری شده پس از تعریف مفهوم مربیگری و ریشههای آن بر ضرورت و کاربردهای کلی آن برایسازمانها تاکید میشود.
در فصل دوم با عنوان "مربیگری رویکردی نوین دریادگیریسازمانی" بر نقشها و ظرفیتهای مربیگری براییادگیریسازمانی و پرورش افراد تمرکز گردیده که به طور عمده به تشریح رویکردهای کلییادگیری اعم از روشهای تقلیدی و کودکانه و معلممحور (اصطلاحا روشهای پداگوژیک) معمول در مراکزآموزشی وسازمانها تا روشهای نوین اجتهادی، بالغانه ویادگیرندهمحور (اصطلاحااندراگوژیک) همانند مربیگری میپردازد.
فصل سوم با عنوان "مربیگری الگویی متمایز از رهبری و انگیزش" به الهامات، قابلیتها و برخی مدلهای مربیگری برای ارتقاء مهارتهای انگیزش، رهبری و مدیریت عطف توجه مینماید و بالاخره در فصل چهارم با عنوان "سازمان مربیگرا طرحی برای تعالیسازمانی" زمینههای پیادهسازی الگوهای مربیگری درسازمان در قالب ایدهسازمان مربیگرا تبیین گردیده و در پایان هر فصل خلاصهای به منظور ایجاد درکی ساده از موضوعات و کمک به اجرای حداقلبخشی از نتایج درسازمانها ارائه خواهد شد.
مربیگری دستاوردی تازه در حوزه مطالعاتیسازمان و مدیریت است و در کشور ما تاکنون کمتر به آن پرداخته شده، اما اقبال دانشجویان، برخی مدیران و سایر مخاطبان به آثار مکتوب، معدود مقالات و دورههای برگزارشده نشانه جلب توجه به موضوع مربیگری، اهمیت آن و احتمالا احساس نیاز به آن میباشد و همین انگیزه اصلی در نگارش این کتاب بوده است؛ بر این اساس مطالعه این کتاب به مدیران، محققین، دانشجویان و علاقمندان حوزهسازمان و مدیریت به خصوص در زمینههای منابع انسانی و رفتارسازمانی توصیه میشود.
همچنین با توجه به ظرفیتهای تجربی و عملیاتی مربیگریمانند کار در کنار تیم، تمرین و توسعهیادگیری اجتهادی و تقویت رهبری رابطهمدار به خصوص در فرهنگ ما که روابط عاطفی اساس همه تعاملات عمومیوسازمانی است بیمناسبت نمیباشد که درسی دویا سه واحدی با عنوان مربیگری مشتمل بر مطالب نظری و آموزش کارگاهی در دوره کارشناسییا کارشناسی ارشد برخی از گرایشهای مدیریت با هدف ایجاد آمادگی بیشتر در دانشآموختگان برای رویارویی با شرایط واقعی تصمیمگیری و اقدام درسازمانها برنامهریزی و اجرا شود.
پیشگفتار........................................................................................................................................ 5
فصل اول: تعاریف، خاستگاه و مبانی نظری، اهمیت و نتایج مربیگری................................. 9
مقدمه...................................................................................................................................... 9
تکامل مفهومیمربیگری...................................................................................................... 10
محاسن کلی مربیگری........................................................................................................ 12
دلایل نیازسازمانها و علل توجه به مربیگری.................................................................... 13
مزایای مربیگری برای افراد، تیمها وسازمانها..................................................................... 15
پندارهای نادرست درخصوص مربیگری.............................................................................. 16
تاریخچه مربیگری............................................................................................................... 16
مبانی و ریشههای مربیگری و کاربردهای آنها برای مدیریت درسازمانها......................... 17
مدلهای مربیگری.............................................................................................................. 28
طبقهبندی مدلهای مربیگری............................................................................................ 32
انواع کلی مربیگری سازمانی............................................................................................... 34
نگاهی به تحقیقات مربوط به مربیگری.............................................................................. 35
خلاصه فصل یکم................................................................................................................. 39
فصل دوم: مربیگری رویکردی نوین در یادگیری سازمانی................................................... 41
مقدمه................................................................................................................................... 41
گذری بر سیر تکامل یادگیری در سازمان........................................................................... 42
آموزش و پرورش نیروی انسانی........................................................................................... 45
مدیریت دانش...................................................................................................................... 49
یادگیری سازمانی................................................................................................................. 51
تکملهای در خصوص روشهای یادگیری.............................................................................. 56
نکاتی از روشهای یادگیری علوم دینی برای سازمانها....................................................... 61
مقایسه روشهای یادگیری معمول در سازمانها با روشهای جدید یادگیری سازمانی...... 62
جایگاه امروزی مربیگری و سایر روشهای یادگیری سازمانی............................................. 63
تفاوتهای مربی با معلم....................................................................................................... 71
خلاصه فصل دوم.................................................................................................................. 72
فصل سوم: مربیگری الگویی متمایز از رهبری و انگیزش.................................................... 73
مقدمه................................................................................................................................... 73
مدیریت و رهبری مربیگرا................................................................................................... 74
نقطه نظرات مختلف در خصوص قابلیتها و صلاحیتهای مربیگری................................ 78
مقدمات و پیش زمینههای مربیگری.................................................................................. 84
اهمیت بازخورد و نحوه به کارگیری آن............................................................................... 86
برنامههای مربیگری............................................................................................................ 88
مربیگری در تیمها و گروهها و تجربیات عملی مربیان موفق.............................................. 91
خلاصه فصل سوم................................................................................................................. 98
فصل چهارم: سازمان مربیگرا طرحی برای تعالی سازمانی................................................. 101
مقدمه................................................................................................................................ 101
کاربردی کردن یادگیری در سازمانها (سازمانهای یادگیرنده، یاددهنده و مربیگرا).... 102
سطوح تحلیل مربیگری در سازمانها با توجه به اهداف مربوطه..................................... 106
ارزشآفرینی مربیگری در سازمانها................................................................................. 109
مقایسه سازمانهای معمولی، یادگیرنده، یاددهنده و مربیگرا.......................................... 111
فرهنگ سازمانی مربیگرا.................................................................................................. 113
زمینههای ایجاد و استمرار یک سازمان مربیگرا............................................................... 116
چالشها و سایر ملاحظات در خصوص سازمانهای مربیگرا............................................ 118
چارچوبی عمومی برای توسعه یک سازمان مربیگرا......................................................... 120
خلاصه فصل چهارم........................................................................................................... 127
منابع........................................................................................................................................... 129
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|