مربی گری رویکردی اثر بخش در مدیریت منابع انسانی
نویسنده:
سید مهدی الوانی و عبدالصمد خدامی
مترجم:
سال نشر:
1396
صفحه:
142
نوبت چاپ:
1

 مربی‌گری به عنوان‌یک روش‌یادگیری توسعه‌ای کاربردهای زیادی برای حوزه منابع انسانی به خصوص در موضوع پرورش نیروی انسانی دارد و همچنین به دلیل برخورداری از ابزارها و مهارت‌های متنوع نشات گرفته از مبانی معرفتی غنی همچون ورزش و تئاتر و بازی، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم دینی و... دارای قابلیت‌های مهمی‌برای رهبری و انگیزش و در نهایت اداره‌سازمان‌هاست و از همین رو ساختار این کتاب نیز بر اساس قابلیت‌های اصلی مربی‌گری‌یعنی پرورش و انگیزش استوار گردیده است؛ بنابراین توجه اصلی دراین کتاب بر دو‌محور و طرح ایده‌هایی در خصوص آن‌هاست که‌محور اول شامل معرفی مربی‌گری به عنوان‌یک سبک‌یادگیری حکمت‌گرا و توسعه‌ای و‌محور دوم عبارت از معرفی مربی‌گری به عنوان سبکی از رهبری و انگیزش است.

در فصل اول که به عنوان "تعاریف، خاستگاه و مبانی نظری، اهمیت ونتایج مربی‌گری" نام گذاری شده پس از تعریف مفهوم مربی‌گری و ریشه‌های آن بر ضرورت و کاربردهای کلی آن برای‌سازمان‌ها تاکید می‌شود.

در فصل دوم با عنوان "مربی‌گری رویکردی نوین در‌یادگیری‌سازمانی" بر نقش‌ها و ظرفیت‌های مربی‌گری برای‌یادگیری‌سازمانی و پرورش افراد تمرکز گردیده که به طور عمده به تشریح رویکردهای کلی‌یادگیری اعم از روش‌های تقلیدی و کودکانه و معلم‌محور (اصطلاحا روش‌های پداگوژیک) معمول در مراکز‌آموزشی و‌سازمان‌ها تا روش‌های نوین اجتهادی، بالغانه و‌یادگیرنده‌محور (اصطلاحا‌اندراگوژیک) همانند مربی‌گری می‌پردازد.

فصل سوم با عنوان "مربی‌گری الگویی متمایز از رهبری و انگیزش" به الهامات، قابلیت‌ها و برخی مدل‌های مربی‌گری برای ارتقاء مهارت‌های انگیزش، رهبری و مدیریت عطف توجه می‌نماید و بالاخره در فصل چهارم با عنوان "سازمان مربی‌گرا طرحی برای تعالی‌سازمانی" زمینه‌های پیاده‌سازی الگوهای مربی‌گری درسازمان در قالب ایده‌سازمان مربی‌گرا تبیین گردیده و در پایان هر فصل خلاصه‌ای به منظور ایجاد درکی ساده از موضوعات و کمک به اجرای حداقل‌بخشی از نتایج در‌سازمان‌ها ارائه خواهد شد.  

مربی‌گری دست‌اوردی تازه در حوزه مطالعاتی‌سازمان و مدیریت است و در کشور ما تاکنون کمتر به آن پرداخته شده، اما اقبال دانشجویان، برخی مدیران و سایر مخاطبان به آثار مکتوب، معدود مقالات و دوره‌های برگزارشده نشانه جلب توجه به موضوع مربی‌گری، اهمیت آن و احتمالا احساس نیاز به آن می‌باشد و همین انگیزه اصلی در نگارش این کتاب بوده است؛ بر این اساس مطالعه این کتاب به مدیران، محققین، دانشجویان و علاقمندان حوزه‌سازمان و مدیریت به خصوص در زمینه‌های منابع انسانی و رفتار‌سازمانی توصیه می‌شود.

همچنین با توجه به ظرفیت‌های تجربی و عملیاتی مربی‌گری‌مانند کار در کنار تیم، تمرین و توسعه‌یادگیری اجتهادی و تقویت رهبری رابطه‌مدار به خصوص در فرهنگ ما که روابط عاطفی اساس همه تعاملات عمومی‌و‌سازمانی است بی‌مناسبت نمی‌باشد که درسی دو‌یا سه واحدی با عنوان مربی‌گری مشتمل بر مطالب نظری و‌ آموزش کارگاهی در دوره کارشناسی‌یا کارشناسی ارشد برخی از‌ گرایش‌های مدیریت با هدف ایجاد آمادگی بیشتر در دانش‌آموختگان برای رویارویی با شرایط واقعی تصمیم‌گیری و اقدام در‌سازمان‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شود.

 پیشگفتار........................................................................................................................................ 5

فصل اول: تعاریف، خاستگاه و مبانی نظری، اهمیت و نتایج مربی‌گری................................. 9

مقدمه...................................................................................................................................... 9

تکامل مفهومی‌مربی‌گری...................................................................................................... 10

محاسن کلی مربی‌گری........................................................................................................ 12

دلایل نیاز‌سازمان‌ها و علل توجه به مربی‌گری.................................................................... 13

مزایای مربی‌گری برای افراد، تیم‌ها و‌سازمان‌ها..................................................................... 15

پندارهای نادرست درخصوص مربی‌گری.............................................................................. 16

تاریخچه مربی‌گری............................................................................................................... 16

مبانی و ریشه‌ها‌ی مربی‌گری و کاربردهای آنها برای مدیریت درسازمان‌ها......................... 17

مدل‌های مربی‌گری.............................................................................................................. 28

طبقه‌بندی مدل‌های مربی‌گری............................................................................................ 32

انواع کلی مربی‌گری ‌سازمانی............................................................................................... 34

نگاهی به تحقیقات مربوط به مربی‌گری.............................................................................. 35

خلاصه فصل ‌یکم................................................................................................................. 39

فصل دوم: مربی‌گری رویکردی نوین در یادگیری ‌سازمانی................................................... 41

مقدمه................................................................................................................................... 41

گذری بر سیر تکامل ‌یادگیری در سازمان........................................................................... 42

آموزش و پرورش نیروی انسانی........................................................................................... 45

مدیریت دانش...................................................................................................................... 49

یادگیری سازمانی................................................................................................................. 51

تکمله‌ای در خصوص روش‌های یادگیری.............................................................................. 56

نکاتی از روش‌های ‌یادگیری علوم دینی برای سازمان‌ها....................................................... 61

مقایسه روش‌های ‌یادگیری معمول در ‌سازمان‌ها با روش‌های جدید یادگیری ‌سازمانی...... 62

جایگاه امروزی مربی‌گری و سایر روش‌های ‌یادگیری سازمانی............................................. 63

تفاوت‌های مربی با معلم....................................................................................................... 71

خلاصه فصل دوم.................................................................................................................. 72

فصل سوم: مربی‌گری الگویی متمایز از رهبری و انگیزش.................................................... 73

مقدمه................................................................................................................................... 73

مدیریت و رهبری مربی‌گرا................................................................................................... 74

نقطه نظرات مختلف در خصوص قابلیت‌ها و صلاحیت‌های مربی‌گری................................ 78

مقدمات و پیش زمینه‌های مربی‌گری.................................................................................. 84

اهمیت بازخورد و نحوه به کارگیری آن............................................................................... 86

برنامه‌های مربی‌گری............................................................................................................ 88

مربی‌گری در تیم‌ها و گروه‌ها و تجربیات عملی مربیان موفق.............................................. 91

خلاصه فصل سوم................................................................................................................. 98

فصل چهارم: سازمان مربی‌گرا طرحی برای تعالی ‌سازمانی................................................. 101

مقدمه................................................................................................................................ 101

کاربردی کردن ‌یادگیری در سازمان‌ها (سازمان‌های یادگیرنده، یاددهنده و مربی‌گرا).... 102

سطوح تحلیل مربی‌گری در سازمان‌ها با توجه به اهداف مربوطه..................................... 106

ارزش‌آفرینی مربی‌گری در سازمان‌ها................................................................................. 109

مقایسه ‌سازمان‌های معمولی، یادگیرنده، یاددهنده و مربی‌گرا.......................................... 111

فرهنگ سازمانی مربی‌گرا.................................................................................................. 113

زمینه‌های ا‌یجاد و استمرار یک سازمان مربی‌گرا............................................................... 116

چالش‌ها و سایر ملاحظات در خصوص ‌سازمان‌های مربی‌گرا............................................ 118

چارچوبی عمومی برای توسعه ‌یک سازمان مربی‌گرا......................................................... 120

خلاصه فصل چهارم........................................................................................................... 127

منابع........................................................................................................................................... 129

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved