رسانهها در عصر ارتباطات و اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای دسترسی به اهداف تلقی میشوند. از این رو بعد از جنگ جهانی دوم استقبال وافری از رسانهها صورت گرفت و سازمانهای ارتباطی همراه با مقوله مدیریت آن هم از طریق مطالعه و پیدا کردن قواعد، تشکیل شد. مدیریت رسانه بحثی ضروری است که در عین بهرهگیری از نظریههای مدیریت و رسانه جایگاه مستقلی مییابد. مدیریت رسانه یک حوزهی جدید و بین رشتهای است و نیاز به مفهومسازی و قلمروسازی بیشتری دارد، نظریهها و روشهای مورد استفاده قرار گرفته در این رشته وام گرفته از مدیریت و ارتباطات جمعی (اجتماعی) هستند
قدردانی........................................................................................................................................... 7
مقدمه.............................................................................................................................................. 9
بخش اول: مدیریت رسانه.......................................................................................................... 13
فصل اول: مديريت رسانه، چيستي و فرایند................................................................. 15
فصل دوم: مدیریت رسانهای، ریشه و پیشینه.............................................................. 17
فصل سوم: انواع مديريت رسانه، مالکیت و مدیریت.................................................... 21
مدیریت بر رسانهها.................................................................................................... 21
مدیریت در رسانهها................................................................................................... 21
فصل چهارم: مدیریت رسانه، نظریهها و رویکردها...................................................... 23
ديدگاه اول: مديريت رسانه به مثابه مديريت عمومي سازمان رسانهاي................... 23
ديدگاه دوم: مديريت رسانه....................................................................................... 24
ديدگاه سوم: مديريت ارتباط با رسانهها.................................................................... 24
ديدگاه چهارم: ماتريس مديريت رسانه...................................................................... 24
ديدگاه پنجم: مديريت رسانههاي خُرد...................................................................... 25
ديدگاه ششم: فرآيند هفت مرحلهاي مديريت رسانه................................................. 26
ديدگاه هفتم: مديريت معني و محتوا........................................................................ 26
ديدگاه هشتم: مديريت رسانه، مديريت سه مرحلهاي پيام....................................... 27
فصل پنجم: مدیریت رسانههای مجازی........................................................................ 29
فصل ششم: مدیریت رسانه و انواع سوادها: سواد رسانهای، سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتالی 31
سواد رسانهای............................................................................................................. 32
سواد اطلاعاتی............................................................................................................ 35
هفت اصل مهم در سواد اطلاعاتي............................................................................... 36
استانداردهاي سواد اطلاعاتي...................................................................................... 37
سواد دیجیتالی........................................................................................................... 38
ابعاد سواد دیجیتال.................................................................................................... 39
بخش دوم: هویت اجتماعی......................................................................................................... 41
فصل اول: چیستی هویت اجتماعی................................................................................ 43
مفهوم هویت............................................................................................................... 43
انواع هویت.................................................................................................................. 47
هویت فردی................................................................................................................ 47
هویت فرهنگی............................................................................................................ 48
هویت ملی.................................................................................................................. 49
هویت قومی................................................................................................................ 50
هویت جنسیتی.......................................................................................................... 51
هویت خانوادگی......................................................................................................... 52
هویت دینی................................................................................................................ 52
هویت سیاسی............................................................................................................. 53
هویت تمدنی (فراملی)............................................................................................... 54
مفهوم هویت اجتماعی................................................................................................ 55
تاریخچه تحول مفهوم هویت اجتماعی....................................................................... 56
اهمیت هویت اجتماعی.............................................................................................. 57
عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی در نوجوانان و جوانان............................. 58
شکلگیری هویت اجتماعی........................................................................................ 64
مفهوم پایگاه هویت اجتماعی..................................................................................... 65
فصل دوم: هویت اجتماعی؛ نظریهها و رویکردها......................................................... 69
فصل سوم: هویت اجتماعی ایرانیان؛ مبانی و مؤلفهها................................................ 83
هویت فردی................................................................................................................ 84
هویت جمعی مطلوب................................................................................................. 85
بخش سوم: رسانه و هویت اجتماعی ایرانیان......................................................................... 87
فصل اول: رسانههای نوین............................................................................................... 89
کاربرد رسانه نوین در هویتسازی............................................................................. 90
رسانه، هویت مایی و آنهایی....................................................................................... 91
رسانه و اثر مثبت و منفی بر هویت............................................................................ 91
رسانهای شدن هویت اجتماعی.................................................................................. 93
تقابل ارتباطات سنتی و و رسانههای نوین و نفوذ در هویت سازی.......................... 94
سازو کارهای نظری هویت سازی رسانهها............................................................... 101
فصل دوم: رسانه، هویتیابی و بحران هویت............................................................... 105
بحران هویت............................................................................................................ 105
جهانی شدن، رسانه و بحران هویت........................................................................ 107
اهداف شبکهها و رسانههای نوین غربی در حوزه جوانان........................................ 111
سواد رسانهای راهکاری برای استفاده درست از رسانهها در جهت هویتیابی......... 112
رابطه سواد رسانهای و شکلگیری هویت فردی...................................................... 113
فصل سوم: رسانههای نوین و هویت اجتماعی در ایران............................................. 115
وضعیت استفاده جوانان از رسانههای نوین.............................................................. 116
نقش برنامههای رسانههای نوین غربی بر ابعاد مختلف هویت جوانان ایرانی......... 118
رسانههای غربی و هویت دینی................................................................................ 118
رسانههای غربی و هویت فرهنگی (مفهوم جهانی شدن فرهنگ)........................... 119
رسانههای غربی و هویت اجتماعی.......................................................................... 121
نقش ضعف رسانههای داخلی در تمایل جوانان ایرانی به رسانههای نوین غربی.... 123
کاهش مخاطبان رسانههای داخلی نسبت به برنامههای رسانههای غربی و
ماهوارهای................................................................................................................. 123
بررسی علل ضعف رسانههای داخلی....................................................................... 125
نتیجهگیری................................................................................................................................ 127
منابع........................................................................................................................................... 129
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|