راهنمای کارورزی مربیان مراکز قبل از دبستان
نویسنده:
-
مترجم:
سال نشر:
1396
صفحه:
96
نوبت چاپ:
5

  امروزه اهمیت آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی بیش از گذشته مدنظر است. افزایش روزافزون متقاضیان آموزش‌ این دوره­ها، نیاز والدین شاغل، نیاز جامعه، ضرورت تهیه برنامه‌های کیفی غنی و آماده سازی مربیان و دست­اندرکاران آموزشی را بیش از پیش نمایان می‌سازد. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر، نشان دهنده­ی تأثیر برنامه‌های غنی دوره پیش دبستانی بر رشد و پیشرفت گروه‌های سنی مختلف در این مقطع می‌باشد. از طرف دیگر سال‌های پیش دبستانی سال­های طلایی برای کودک است. سال‌هایی که در آن فرصت آموزش و یادگیری به شیوه بازی است و اگر محیط و امکانات مناسب باشد، مسلماً در شکوفایی استعدادها و شکل‌گیری شخصیت وی تأثیر بسزایی خواهد داشت. صرفاً توجه به رشد جسمانی و برآوردن نیازهای فیزیکی کودک نمی­تواند کافی باشد، بلکه توجه به نیازهای عاطفی، روانی و اجتماعی کودک به علل گوناگون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از آنجایی که مسئله پرورش و تربیت کودکان در درجه اول به خانواده و والدین مربوط می‌شود، اما جامعه و نهادهای مختلف نیز در آن سهم بسزایی دارند. بنابراین، برای پرورش کودکان که آینده سازان فردا هستند، علاوه بر آگاه بودن والدین از شیوه‌های تربیتی صحیح و به کارگیری آنها، مؤسسات آموزشی دست­اندرکار نیز مانند مهدکودک‌ها، مراکز آموزش قبل از دبستان و مدارس در مقاطع مختلف نیز باید با به کارگیری نیروهای کارآزموده و ماهر و با بهره­گیری از یافته‌های روانشناسی و موازین علمی، گام‌های مؤثری را در پرورش فرزندان بردارند. لذا، برگزاری دوره‌های تربیت مربیان و تربیت مدیران، برای مراکز قبل از دبستان، با دنبال کردن این هدف شکل گرفته و از جمله گام‌های مؤثری است که می‌تواند والدین، مربیان متقاضی، مربیان شاغل و مدیران محترم را از چگونگی کم و کیف و نحوه آموزش کودکان مطلع نموده و راه را برای مؤثرتر نمودن این دوره از آموزش‌ها در رشد و پرورش کودکان هموارتر سازد.

کتاب راهنمای کارورزی مربیان مراکز قبل از دبستان با این هدف تهیه و تنظیم شده است که ویژگی­های مراکز قبل از دبستان را از جهت تأسیس و راه اندازی، انواع وظایف و مسئولیت‌ها، تجهیزات، استاندارد و لوازم موردنیاز و همچنین نحوه برنامه‌ریزی برای اداره امور مرتبط با کارکنان و پرسنل، آموزش کودکان و خانواده‌ها را مشخص نماید. همچنین دستورالعمل و جداول اجرایی مشخص شده است تا مجریان و مسئولین کارورزی با توجه به امکانات خود، چارچوب برنامه را مشخص نموده و کارورزان نیز طی ضوابط تعیین شده به اجرای آن بپردازند

 

  فصل اول: کلیات/9

فصل دوم: شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات/17

فصل سوم: بخش‌های مختلف مراکز پیش دبستانی/27

فصل چهارم: فضا، تجهیزات و وسایل/37

فصل پنجم: ویژگی‌های کودکان پیش دبستانی/47

فصل ششم: تنظیم برنامه‌های آموزشی در مراکز پیش دبستانی/63

ضمائم و پیوست‌ها/77

منابع/95

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved