امروزه اهمیت آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی بیش از گذشته مدنظر است. افزایش روزافزون متقاضیان آموزش این دورهها، نیاز والدین شاغل، نیاز جامعه، ضرورت تهیه برنامههای کیفی غنی و آماده سازی مربیان و دستاندرکاران آموزشی را بیش از پیش نمایان میسازد. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر، نشان دهندهی تأثیر برنامههای غنی دوره پیش دبستانی بر رشد و پیشرفت گروههای سنی مختلف در این مقطع میباشد. از طرف دیگر سالهای پیش دبستانی سالهای طلایی برای کودک است. سالهایی که در آن فرصت آموزش و یادگیری به شیوه بازی است و اگر محیط و امکانات مناسب باشد، مسلماً در شکوفایی استعدادها و شکلگیری شخصیت وی تأثیر بسزایی خواهد داشت. صرفاً توجه به رشد جسمانی و برآوردن نیازهای فیزیکی کودک نمیتواند کافی باشد، بلکه توجه به نیازهای عاطفی، روانی و اجتماعی کودک به علل گوناگون از اهمیت ویژهای برخوردار است.
از آنجایی که مسئله پرورش و تربیت کودکان در درجه اول به خانواده و والدین مربوط میشود، اما جامعه و نهادهای مختلف نیز در آن سهم بسزایی دارند. بنابراین، برای پرورش کودکان که آینده سازان فردا هستند، علاوه بر آگاه بودن والدین از شیوههای تربیتی صحیح و به کارگیری آنها، مؤسسات آموزشی دستاندرکار نیز مانند مهدکودکها، مراکز آموزش قبل از دبستان و مدارس در مقاطع مختلف نیز باید با به کارگیری نیروهای کارآزموده و ماهر و با بهرهگیری از یافتههای روانشناسی و موازین علمی، گامهای مؤثری را در پرورش فرزندان بردارند. لذا، برگزاری دورههای تربیت مربیان و تربیت مدیران، برای مراکز قبل از دبستان، با دنبال کردن این هدف شکل گرفته و از جمله گامهای مؤثری است که میتواند والدین، مربیان متقاضی، مربیان شاغل و مدیران محترم را از چگونگی کم و کیف و نحوه آموزش کودکان مطلع نموده و راه را برای مؤثرتر نمودن این دوره از آموزشها در رشد و پرورش کودکان هموارتر سازد.
کتاب راهنمای کارورزی مربیان مراکز قبل از دبستان با این هدف تهیه و تنظیم شده است که ویژگیهای مراکز قبل از دبستان را از جهت تأسیس و راه اندازی، انواع وظایف و مسئولیتها، تجهیزات، استاندارد و لوازم موردنیاز و همچنین نحوه برنامهریزی برای اداره امور مرتبط با کارکنان و پرسنل، آموزش کودکان و خانوادهها را مشخص نماید. همچنین دستورالعمل و جداول اجرایی مشخص شده است تا مجریان و مسئولین کارورزی با توجه به امکانات خود، چارچوب برنامه را مشخص نموده و کارورزان نیز طی ضوابط تعیین شده به اجرای آن بپردازند
فصل اول: کلیات/9
فصل دوم: شیوههای جمعآوری اطلاعات/17
فصل سوم: بخشهای مختلف مراکز پیش دبستانی/27
فصل چهارم: فضا، تجهیزات و وسایل/37
فصل پنجم: ویژگیهای کودکان پیش دبستانی/47
فصل ششم: تنظیم برنامههای آموزشی در مراکز پیش دبستانی/63
ضمائم و پیوستها/77
منابع/95
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|