تاکسونومی و بیولوژی مقایسه‌ای زنبوران عسل جهان و ایران
نویسنده:
تقی قاسمی‌خادمی
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
400
نوبت چاپ:
1

 

 

مطالعه‌ي حشرات از جالب‌ترین موضوعات مطالعاتی در زیست‌شناسی است.  بالغ بر 80 درصد کل جانوران شناخته‌شده متعلق به رده‌ي حشرات می‌باشد. تعدد و تنوع گونه‌ای در این رده بسیار بالاست. در میان گونه‌های مختلف حشرات، برخی از گونه‌ها به‌دلیل داشتن صفات جالب توجه، همواره در طول تاریخ موجوداتی جالب توجه برای انسان‌ها بوده‌اند. پروانه‌ها به‌دلیل داشتن بال‌های زیبا و رنگارنگ، کرم‌های شب تاب به‌دلیل نورافشانی‌شان، مورچه‌ها به‌دلیل تلاش خستگی ناپذیرشان، جیرجیرک‌ها به‌دلیل صداهایی که از خود ساطع می‌کنند و ... . در میان این حشرات نیز، شاید زنبورعسل رتبه اول محبوبیت در میان انسان‌ها دارا باشد! و این حاصل تولید شهد شیرینی است که این حشره پر تلاش و فداکار با ساعتها کار و پیمودن فرسنگ‌ها مسافت، آن را تولید و در کام بشریت فرو می‌ریزد. نام‌گذاری سوره‌ای از قرآن کریم بنام این حشره (سوره‌ي نَحل) و اختصاص دو آیه از این سوره جهت معرفی آن، گویای عظمت و شرافت این حشره کوچک می‌باشد. جالب آن‌که با دقت و تامل در آیات مذکور درمی‌یابیم که خداوند متعال بشر را به مطالعه و کشف شگفتی‌های آفرینشی این حشره فرا می‌خواند، و این کتاب مجموعه‌ای است که سعی نموده گامی هرچند کوچک در رابطه با شناخت بخش کوچکی از این شگفتی‌ها و معرفی این دنیای پر راز و رمز بردارد. از خداوند متعال می‌خواهیم ما را در جهت تحقق اهداف کتاب آسمانی‌مان، قرآن، موفق و پیروز گرداند.

اینجانب پس از مطالعه منابع و کتب فارسی مختلف در رابطه با زنبوران عسل در کشور، دریافتم که اغلب کتب مختلف در این زمینه بیشتر معطوف به زنبورداری و شیوه‌های کاربردی و عملی آن و معرفی خصوصیات مورفولوژیکی، بیولوژیکی، ژنتیکی و ... گونه‌ي زنبورعسل معمولی (Apis mellifera) بوده و کتب راجع به مطالعه خصوصیات بیولوژیکی مقایسه‌ای همه نُه گونه شناخته شده زنبوران عسل در جهان، و نیز منابع فارسی که به بحث در رابطه با روش‌های مطالعاتی زنبوران عسل و هم‌چنین وضعیت زنبوران عسل بومی ایران بپردازند بسیار کم بوده و در بعضی موارد چنین منابعی به زبان فارسی وجود ندارند. دغدغه‌ي اصلی این کتاب پُر کردن حتی مقدار اندکی از این خلاء موجود است تا بتواند علاوه بر گونه بسیار شناخته شده‌ي A. mellifera، کمک شایانی در جهت شناساندن هرچه بهتر هشت گونه‌ي دیگر زنبوران عسل از جنس Apis به محققان و علاقمندان این علم نموده و علاوه بر مشخص نمودن وضعیت زنبوران عسل ایران بر مبنای مطالعات انجام شده، با شرح قدم به قدم و به زبان ساده‌ي روش‌های مطالعاتی زنبوران عسل، کمکی هرچند اندک به محققین و پژوهشگران جوانی که علاقمند به کار در این زمینه هستند، نماید.

منبع اصلی مورد استفاده در این کتاب جهت تالیف فصول دوم تا هفتم، کتاب ارزشمند «Honeybees of Asia» تالیف پروفسور Hepburn و پروفسور Radloff می‌باشد که در سال 2011 میلادی منتشر شده است. اینجانب چنانچه توفیق الهی مددکارم باشد کتاب مذکور را بطور کامل ترجمه نموده و در اختیار علاقمندان قرار خواهم داد. لازم بذکر است، اَشکالی در این کتاب که بدون رفرنس در متن قرار داده شده‌اند، از این کتاب تهیه شده و به عبارت دیگر رفرنس آن اشکال، کتاب فوق می‌باشد  که این کتاب در آخر این مجموعه و در لیست منابع انگلیسی نیز بطور کامل رفرنس‌نویسی شده است که می‌تواند مورد استفاده محققان قرار گیرد.

کتاب حاضر با مطالعه‌ي سلسله مراتب تاکسونومیکی زنبوران عسل شروع می‌شود، بطوری‌که جایگاه تاکسونومیک آن‌ها از مرتبه‌ي راسته‌ي بال غشاییان تا جنس Apis و گونه‌های مختلف متعلق به این گونه (نُه گونه‌ي شناخته شده‌ي زنبوران عسل) در این فصل بطور کامل مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. یکی از اهداف کتاب که معرفی و شناسایی همه‌ي نُه گونه‌ي مختلف زنبوران عسل می‌باشد، بطور مقدماتی در این فصل شروع شده و نمایی کلی از خصوصیات بیولوژیکی و مورفولوژیکی خاص هر گونه در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

فصل دوم با عنوان ملاحضات ژنتیکی، دورنمایی کلی از فصول بعدی کتاب (فصول سوم تا هفتم) در دسترس خوانندگان محترم قرار می‌دهد که مطالعه‌ي آن جهت تفهیم مطالب پنج فصل بعدی لازم می‌باشد.

فصل سوم شامل مطالب جالب و خواندنی در رابطه با لانه‌سازی در زنبوران عسل کوتوله، زنبوران عسل با اندازه‌ي متوسط (زنبوران عسل لانه حفره‌ای) و زنبوران عسل بزرگ می‌باشد. در ادامه‌ي این فصل نکاتی راجع به لانه‌های دست‌ساز انسان، ویژگی‌های فیزیکی و شیمایی موم تولیدی و پدیده‌ي بازیافت موم در زنبوران عسل بطور مفصل مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. مطالعه‌ي این فصل، جهت انجام تحقیقات مشابه توسط محققان زنبورعسل کشور، جهت کامل نمودن شناسنامه‌ي اطلاعاتی زنبوران عسل بومی ایران امری ضروری است.

فرومون‌ها نوعی ترکیبات شیمیایی هستند که جهت برقراری ارتباط بین افراد یک گونه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخش زیادی از کنش‌های رفتاری زنبوران عسل توسط فرومون‌ها کنترل می‌شود. در فصل چهارم این کتاب انواع مختلف فرومون‌های زنبوران عسل و غدد تولید کننده‌ي فرومون در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اطلاعات این فصل اکثرا بر پایه‌ي داده‌های حاصل از مطالعات بر روی زنبوران عسل معمولی (Apis mellifera) حاصل شده است، زیرا اکثر اطلاعات در این زمینه حاصل از مطالعه بر روی این گونه از زنبوران عسل می‌باشد.

یکی از فصول جالب این کتاب، فصل پنجم می‌باشد که در آن کنش‌های رفتاری بین گونه‌های مختلف زنبوران عسل شرح داده شده است. در این فصل از کتاب به مطالعه‌ي کنش‌های رفتاری زنبوران عسل تحت شرایط هم‌جایی از قبیل رقابت بر سر لانه‌سازی در زنبوران عسل کوتوله، زنبوران عسل بزرگ و زنبوران عسل با جثه‌ي متوسط، پارازیتیسم اجتماعی، رقابت بر سر غذا، غارت‌گری و ... پرداخته و این فصل با مطالب جالبی در رابطه با تجربیات مطالعات مختلف در رابطه با کلنی‌های ترکیبی زنبوران عسل به پایان می‌رسد.

فصل ششم این کتاب که اختصاص به مطالعه‌ي بیولوژی تولید مثلی مقایسه‌ای زنبوران عسل دارد، یکی از فصول پر اهمیت این کتاب است که اختصاصات تولید مثلی گونه‌های مختلف زنبوران عسل را بطور کامل مورد بررسی قرار می‌دهد. این فصل با ارائه‌ي توضیحات کلی در رابطه با سیستم جفت‌گیری زنبوران عسل شروع شده و در ادامه به بررسی جامع و کامل جنبه‌های مختلف پرورش زنبوران نر-ملکه، بلوغ جنسی، انحراف در نسبت جنسی، دوره‌ها، زمان‌ها و مدت زمان‌ پروازهای جفت‌گیری و ارائه‌ي توضیحات کاملی درباره‌ي نواحی تجمع زنبوران نر (DCA) پرداخته است. باتوجه به این‌که جفت‌گیری زنبوران نر و ملکه هنگام پرواز و در ارتفاع بالا صورت می‌گیرد، در این فصل پس از ارایه‌ي مثالی از انتقال مواد از یک سفینه به یک ایستگاه فضایی، روش جفت‌گیری بسیار پیچیده‌ي زنبوران نر و ملکه به این مثال تشبیه شده است. مطالعه‌ي گام به گام مراحل جفت‌گیری زنبوران عسل در این فصل، می‌تواند بسیاری از زوایای پنهان در مورد جفت‌گیری زنبوران عسل را روشن نماید. اشکال موجود در این فصل و سایر فصل‌ها ابزارهای بسیار ارزشمندی در جهت فهم بهتر مطالب است که جا دارد خوانندگان هنگام مطالعه‌ي هر فصل آن‌ها را مد نظر قرار دهند.

فصل هفتم این کتاب اختصاص به بیماری‌های زنبوران عسل دارد. در این فصل از اپیدمیولوژی زنبوران عسل، شیوه‌های انتقال عامل بیماری‌زا درون و بین کلنی‌ها و ارائه توضیحات کاملی در رابطه با عوامل بیماری‌زای باکتریایی، قارچی و ویروسی در گونه‌های مختلف زنبوران عسل می‌پردازد. بخش آخر این فصل اختصاص به مطالعه‌ي کنه‌های بیماری‌زای زنبوران عسل دارد. با این‌که اکثرا بیماری‌زایی عوامل بیماری‌زا اکثرا بر روی زنبوران عسل Apis mellifera معطوف است، اما در این فصل سعی شده است تا حد ممکن به بیماری‌زایی این عوامل بیماری‌زا در سایر گونه‌های زنبوران عسل نیز اشاره شده و توضیحاتی در رابطه با آن‌ها داده شود. مطالعه‌ي این فصل اطلاعات ارزشمندی را می‌تواند در دسترس دامپزشکان و محققان دیگری که در زمینه‌ي بیماری زنبوران عسل به تحقیق می‌پردازند، قرار دهد.

فصل هشتم این کتاب مروری است به برخی از مهم‌ترین روش‌های مطالعاتی زنبوران عسل. اینجانب براساس تجربیات شخصی این نکته را دریافتم که محققان و علاقمندان جوانی که علاقمند به مطالعه در زمینه‌ي زنبوران عسل می‌باشند، با کمبود منابع فارسی قابل دسترسی مواجه بوده و زمان زیادی از وقت خود را صرف یادگیری مبانی و تکنیک‌های آزمایشگاهی مورد نیاز در این زمینه می‌نمایند. در این فصل مبانی کاربردی‌ترین تکنیک‌های مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و مولکولی که در همه‌ي نقاط دنیا جهت مطالعه‌ي تنوع و ساختار ژنتیکی جمعیت‌های مختلف زنبوران عسل مورد استفاده قرار می‌گیرند، به زبانی ساده و قابل فهم برای خوانندگان محترم شرح داده شده است، که بخشی از آن‌ها نیز حاصل تجربیات آزمایشگاهی شخصی نیز می‌باشند. در تالیف این فصل، زنبوران عسل ایران نیز مد نظر بوده‌اند؛ بطور مثال در بخش ژن‌های میکروستلایت، توالی نشانگرهایی معرفی شده‌اند که طی تجربیات آزمایشگاهی مختلف ثابت شده‌اند که برای زنبوران عسل بومی ایران (Apis mellifera meda) کاملا پلی‌مورف می‌باشند. محققان جوان و علاقمند به این زمینه‌ي کاری می‌توانند با مطالعه‌ي این فصل، با صرف کم‌ترین زمان و انرژی انسانی با مبانی تکنیک‌های مختلف مطالعاتی جمعیت‌های زنبوران عسل آشنا شده و تکنیک یا تکنیک‌های دلخواه و مورد نظر خود را انتخاب و به مطالعه در آن زمینه بپردازند.

آخرین فصل این کتاب، مروری است بر مطالعات انجام شده در رابطه با زنبوران عسل ایران. همان‌گونه که خوانندگان محترم مستحضرند در ایران دو گونه از زنبوران عسل از جنس Apis وجود دارد (Apis florea و Apis mellifera meda) که تاکنون مطالعات مختلفی بر روی آن‌ها به انجام رسیده است. این دو گونه حقیقتا از جمله سرمایه‌های ملی و ارزشمند کشورمان بشمار می‌روند، بطوری‌که از سهم بسزایی در گرده افشانی محصولات کشاورزی، تولید عسل و ... برخوردارند. مشخص نمودن وضعیت حاضر زنبوران عسل ایران و تجمیع نتایج حاصل از مطالعات مختلف جهت مشخص شدن بهتر وضعیت ژنتیکی، بیولوژیکی، مورفولوژیکی و فیلوژنتیکی زنبوران عسل ایران جهت برنامه‌ریزی‌های اصلاح نژادی و ... در کشور از چنان اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که در این زمینه باید کتاب مجزایی به رشته‌ي تحریر درآمده و در دسترس محققان زنبورعسل کشور قرار گیرد. در هرحال، با این‌که ادعا نمی‌کنم 100% مطالعات انجام شده در مورد زنبوران عسل ایران تا زمان چاپ این کتاب در این فصل آمده است، ولی به جرات می‌توانم ادعا نمایم که مهم‌ترین مطالعات انجام شده در رابطه با زنبوران عسل ایران که نتایج قابل توجهی نیز از آن‌ها حاصل شده در تالیف این فصل مد نظر بوده و در آن گنجانده شده‌اند. کامل‌تر نمودن مطالب فصل حاضر و تدوین مطالب آن در قالب یک کتاب مجزا نیازمند همکاری صمیمانه‌ي تمامی محققان و اساتید زنبورعسل ایران است که با ارائه نتایج تحقیقاتی خود، در تدوین و تهیه‌ي کتاب مذکور که می‌تواند شناسنامه‌ي علمی جامعی برای زنبوران عسل ایران باشد، همکاری نمایند.

لازم به‌ذكر است كه اينجانب پيش‌تر در سال 1391 كتابي باعنوان «زنبوران عسل جهان و ايران» چاپ نمودم كه متاسفانه به‌دليل كيفيت نامناسب چاپ و برخي اشكالات فني موجود، همان كتاب را مورد ويرايش اساسي قرارداده و برخي مطالب را كم و زياد نموده و حتي عنوان كتاب را نيز تغيير داده و به‌شكل كتاب حاضر باعنوان «تاكسونومي و بيولوژي مقايسه‌اي زنبوران عسل جهان و ايران» تبديل نمودم. مطالعه‌ي اين كتاب مي‌تواند رفرنس بسيار ارزشمندي براي دانشجويان پرورش زنبورعسل، حشره‌شناسي، علوم جانوري(بيولوژي)، كشاورزي(علوم دامي) در مقاطق كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا باشد. همچنين دانشجويان و پژوهشگران زنبورعسل كشور نيز مي‌توانند در تحقيقات خود از مطالب اين كتاب راهنمايي‌هاي لازم را اخذ نمايند.  لازم بذكر است چنان‌چه عمري باقي باشد و خداوند بزرگ عنايت فرمايند، مابقي مطالب راجع به بيولوژي مقايسه‌اي زنبوران عسل در جلد دوم يا احتمالا در جلدهاي بعدي اين كتاب به‌صورت پيوسته چاپ و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                          صفحه

پیشگفتار. 17

 

فصل اول: تاکسونومی زنبوران عسل

 

تاکسونومی زنبورعسل.. 25

راسته‌ی بال غشاییان.. 26

معرفی دو زیرراسته‌ی بال غشاییان.. 28

زیرراسته‌ی آپوکریتا 28

فروراسته‌ی آکوئلاتا 28

فوق‌خانواده‌ی آپوئیده. 30

خانواده‌ی آپیده. 31

زیرخانواده‌ی گزیلوکوپینه. 32

زیرخانواده‌ی نمادینه. 33

زیرخانواده‌ی آپینه. 34

الف) قبیله‌ی یوسرینی.. 34

ب) قبیله‌ی آنتوفورینی.. 35

ج) قبیله‌ی یوگلوسینی.. 35

د) قبیله‌ی بومبینی.. 36

ح) قبیله‌ی آپینی.. 38

بررسی جنس آپیس... 38

نتیجه‌گیری.. 57

فصل دوم: ملاحظات ژنتیکی

ملاحظات ژنتیکی.. 63

فرکانس جفت‌گیری.. 63

چند شوهری.. 67

ضریب تنوع ژنتیکی و خصوصیات مورفولوژیکی.. 70

اساس ژنتیکی رفتار. 73

رقص ارتعاش شکم (نیم دایره‌ای) 73

تجمع و مهاجرت.. 74

فصل سوم: لانه سازی

کلیاتی در رابطه با لانه‌ی زنبوران عسل.. 79

لانه‌ی زنبوران عسل کوچولو. 80

لانه‌ی زنبوران عسل با اندازه‌ی متوسط.. 85

لانه‌ی زنبوران عسل بزرگ... 87

لانه‌های دست‌ساز انسان.. 92

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی موم تولیدی زنبوران عسل   94

بازیافت موم. 101

 

 

فصل چهارم: فرومون ها

فرومون‌های زنبوران عسل.. 105

غدد ماندیبولار زنبوران عسل.. 106

فرومون‌های غده‌ی دوفور. 109

فرومون‌های خطر، فرومون‌های تجمع و سایر فرومون‌های زنبوران عسل (فرمون‌های رهاکننده) 113

فرومون‌های تجمع.. 116

نتیجه‌گیری.. 117

فصل پنجم: کنش های رفتاری بین گونه های مختلف

کنش‌های رفتاری بین گونه‌های مختلف زنبوران عسل   121

رقابت بر سر لانه‌سازی.. 121

رقابت بر سر لانه‌سازی در زنبوران عسل کوچولو. 122

رقابت بر سر لانه‌سازی در زنبوران عسل بزرگ... 124

رقابت بر سر لانه‌سازی در زنبوران عسل با اندازه‌ی متوسط   124

پارازیتیسم اجتماعی.. 126

رقابت بر سر غذا 127

غارت‌گری زنبوران عسل.. 132

تداخل در جفت‌گیری.. 134

ژنیتالیای زنبوران نر. 135

اختلافات در محل تجمع زنبوران نر. 138

زمان‌های جفت‌گیری.. 139

تلقیح مصنوعی.. 141

مروری بر تاثیر معرفی زنبوران عسل آپیس ملیفرا به قاره‌ی آسیا 143

کلنی‌های ترکیبی زنبوران عسل.. 145

کلنی‌های ترکیبی آپیس سِرانا و آپیس کوچنیکووی   146

کلنی‌های ترکیبی آپیس سِرانا و آپیس نولوونسیس... 147

کلنی‌های ترکیبی آپیس سِرانا و آپیس ملیفرا 147

پرورش ملکه. 148

رفتار همراهی (ملازمت) ملکه. 149

فعال‌سازی تخمدان.. 151

ارتباط بین گونه‌ای.. 153

همکاری در ساختن شان.. 156

تنظیم دما 158

رفتار دفاعی.. 159

فصل ششم: بیولوژی تولیدمثل

بیولوژی تولیدمثلی مقایسه‌ای زنبوران عسل.. 163

سیستم جفت‌گیری.. 164

ساختار اجتماعی و نسبت جنسی افزایشی نر. 164

نواحی تجمع زنبوران نر پان‌میکتیک و دوره‌های پرواز جفت‌گیری روزانه‌ی خاص هرگونه  165

چند شوهری ملکه. 166

رقابت زنبوران نر. 166

تک‌همسری زنبور نر. 167

انتقال اِسپرماتوزوآ 168

علامت جفت‌گیری: همکاری پس از مرگ زنبوران نر جنس آپیس؟  169

پرورش زنبوران نر و ملکه‌ها و نسبت جنسی آن‌ها 171

پرورش زنبوران نر. 171

پرورش ملکه. 176

بلوغ جنسی.. 180

انحراف در نسبت جنسی.. 182

دوره‌های پرواز جفت‌گیری.. 184

فصل.. 184

زمان پروازهای جفت‌گیری.. 185

وضعیت ناهم‌جایی گونه‌ی آپیس سِرانا 185

شرایط هم‌جایی.. 186

وضعیت در بوم‌های ناهم‌جا و هم‌پوشان.. 189

سیگنال‌های زمانی برای پروازهای جفت‌گیری.. 190

مدت پروازهای جفت‌گیری برای هر زنبور. 190

نواحی تجمع زنبوران نر (دی‌سی‌اِی) و رفتار پروازی آن‌ها 191

نواحی تجمع زنبوران نر (دی‌سی‌اِی) 191

رقابت زنبوران نر در دی‌سی‌اِی.. 196

دی‌سی‌اِیهای پان‌میکتیک... 200

جفت‌گیری بر روی بال: یک مشکل تکنیکی.. 200

اتصال اولیه. 201

اتصال درونی زنبور نر و ملکه. 204

انتقال اسپرم و پایان جفت‌گیری.. 212

علامت جفت‌گیری.. 215

علامت جفت‌گیری: همکاری پس از مرگ در گونه‌های مختلف زنبوران عسل آسیایی؟  219

انتقال اسپرم. 221

انتقال اسپرم توسط زنبوران نر. 222

توزیع اجزای اسپرمی زنبوران نر. 223

انتقال اسپرم به کیسه‌ی ذخیره‌ی اسپرم. 224

ذخیره‌ی اسپرم. 226

چند شوهری ملکه‌های زنبوران عسل.. 227

جدایی تولیدمثلی.. 230

دوره‌های جفت‌گیری مختلف روزانه سدهای جفت‌گیری کاملی به‌شمار می‌روند  231

انتقال و ذخیره‌ی غیر هم‌گونه‌ی اسپرماتوزوآ 232

باروری تخم‌ها و هیبریدها (مرحله‌ی پس زیگوتی) 233

 

 

 

فصل هفتم: بیماری ها

بیماری‌های زنبوران عسل.. 237

اپیدمیولوژی زنبورعسل.. 238

بیماری‌های باکتریایی.. 241

لوک آمریکایی.. 241

لوک اروپایی.. 244

عفونت‌های قارچی.. 246

Nosema spp. 246

نوزاد گچی.. 250

نوزاد سنگی.. 253

عفونت‌های ویروسی.. 254

ویروس رنگین کمانی آپیس... 254

ویروس سلول ملکه‌ی سیاه. 254

ویروس بال بد شکل.. 255

ویروس زنبور کشمیر. 255

ویروس نوزاد کیسه‌ای و ویروس نوزاد کیسه‌ای تایلندی   256

تداخلات بین بیماری‌ها 257

کنه‌های بیماری‌زای زنبوران عسل.. 257

کنه‌های وارووآ 259

تاثیر کنه‌ی وارووآ بر روی زنبوران عسل آپیس سِرانا 263

کنه‌های یووارووآ 264

کنه‌های تروپیلِلاپس... 266

شناسایی تروپیلِلاپس کلاره و محدوده‌های میزبانش... 268

چرخه‌ی زندگی تروپیلِلاپس... 271

کنه‌های نایی جنس آکاراپیس... 272

برخی از کنه‌های غیر انگلی.. 275

نتیجه‌گیری.. 276

فصل هشتم: مروری به برخی از روش های مهم مطالعاتی زنبوران عسل

مروری به برخی از روش‌های مهم مطالعاتی زنبوران عسل   281

نمونه‌برداری از کلنی‌های زنبوران عسل.. 281

مطالعه‌ی مورفومتریک... 283

روش ژئومتریک مورفومتریک... 291

مطالعه‌ی زنبوران عسل آفریقایی‌شده با روش ژئومتریک مورفومتریک    293

استحصال کروموزوم از زنبوران عسل جهت مطالعات کاریولوژیک    294

استحصال کروموزوم از بافت بیضه‌ی زنبوران نر. 294

1) جداسازی بیضه‌ها از اندام تناسلی نر. 294

2) متوقف نمودن تقسیم سلولی و متورم نمودن سلول‌ها 295

3) تثبیت بافت بیضه. 295

4) تهیه‌ی لام. 295

مطالعه‌ی تنوع آلوزیمی.. 296

استخراج  DNA از زنبوران عسل.. 298

استخراج  DNA از قسمت سری زنبوران عسل.. 298

استخراج  DNA با روش بهینه شده‌ی  CTAB.. 300

تعیین کمیت و کیفیت  DNA استخراجی.. 301

نشانگرهای  DNA.. 302

نشانگر رپید. 303

نشانگر  ISSR.. 307

نشانگر آی‌اس‌اس‌آر. 307

استفاده از ژن‌های میکروستلایت.. 309

توزیع ژنومی میکروستلایت‌ها 310

ویژگی‌های مثبت میکروستلایت‌‌‌‌‌‌ها به‌عنوان نشانگرهای ژنتیکی   312

مطالعه‌ی ژنوم میتوکندریایی.. 320

فصل نهم: مروری بر مطالعات زنبوران عسل ایران

مروری بر مطالعات زنبوران عسل ایران.. 327

زنبوران عسل کوچک ایران (آپیس فلورا) 327

مروری بر مطالعات زنبورعسل معمولی ایرانی (آپیس ملیفرا مدا) 334

شاخه‌های تکاملی زیرگونه‌های زنبورعسل معمولی (آپیس ملیفرا) و جایگاه زنبورعسل ایرانی در آن   334

زیرگونه‌های زنبورعسل معمولی در منطقه‌ی خاورمیانه و نواحی پراکنش آن‌ها 336

زیرگونه‌ی آپیس ملیفرا سیپریا 338

زیرگونه‌ی آپیس ملیفرا آناتولیکا: 338

زیرگونه‌ی آپیس ملیفرا سایریاکا: 339

زیرگونه‌ی آپیس ملیفرا کوکازیکا: 339

زیرگونه‌ی آپیس ملیفرا آدامی: 340

زیرگونه‌ی آپیس ملیفرا مِدا (زنبورعسل ایرانی) 340

مروری بر مطالعات زنبورعسل ایرانی (آپیس ملیفرا مِدا) 342

مطالعات مورفولوژیک... 342

مطالعات بیوشیمیایی و کروموزومی.. 352

مطالعات مولکولی.. 354

مطالعات در زمینه فیلوژنی زنبورعسل ایرانی.. 359

تعلق آپیس ملیفرا مدا به شاخه تکاملی  C.. 359

فهرست منابع؛ انگلیسی و فارسی کتاب

(منابع فارسی) 365

(منابع انگلیسی) 367

پیوست یک... 395

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه زیست شناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved