جامعه شناسی خانواده وکار آفرینی فرزندان
نویسنده:
دکتر بیژن زارع
مترجم:
سال نشر:
1397
صفحه:
375
نوبت چاپ:
1

 کتاب از یک پیشگفتار و 8 فصل تشکیل شده است. در فصل اول، با عنوان وضعیت اشتغال و کارآفرینی کشور در مقایسه‌های جهانی و منطقه ای، با استناد به آمار‌های ملی و جهانی به تصویر کشیده شده است. در این فصل پس از ذکر یک مقدمه مبسوط تحلیلی، وضعیت ایران در برخی از متغیرهای مورد استناد برای تعیین رتبه‌بندی کشورها در زمینه رقابت‌پذیری اقتصاد کشورها، در گزارش مجمع جهانی اقتصاد و سایر ﻣﺆسسات از جمله بانک جهانی و سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در طی سال‌های 2015 تا 2017 ارائه شده است. همچنین، در ادامه مباحث فصل اول، وضعیت اکوسیستم کارآفرینی ایران با استناد به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بانک جهانی و سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی مورد تحلیل قرار داده شده و جایگاه کشور به ویژه از نظر شاخص‌های رقابت‌پذیری اقتصاد و کارآفرینی در بین کشورهای واقع در منطقه منا (کشورهای خاورمیانه و آفریقا) مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل دوم با عنوان، کارافرینی و آموزش دانشگاهی، ابتدا در مقدمه به سیر تکامل مفهوم کارآفرین و کارآفرینی پرداخته شده و در ادامه یک طبقه‌بندی اجمالی از تعاریف عرضه گردیده است. در انتهای فصل به چگونگی نقش کارآفرینان در رشد اقتصادی کشورها با استناد به مطالعات خارجی و داخلی پرداخته شده است.

فصل سوم کتاب با عنوان، نقش آموزش در ایجاد و ارتقاء روﺣﯿﺔ کارآفرینی، در افراد اختصاص دارد. در مقدﻣﺔ فصل، ضمن ﺗﺄکید مجدد بر ضرورت وجود ساختار‌های کلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توسعه یافته برای نیل به توسعه پایدار به اهمیت تربیت افراد دارای ویژگی‌های کارآفرینانه نیز اشاره گردیده است. برای تحقق این امر یعنی، برخورداری از افراد دارای شخصیت کارآفرینانه باید عوامل دست‌اندرکار جامعه‌پذیری از جمله خانواده، گروه همالان، مدرسه (نظام آموزش رسمی و غیررسمی)، رسانه‌ها و محیط کار از پتانسیل لازم برخوردار باشند. در این فصل به انواع دوره‌های آموزشی اعم از کوتاه‌مدت یا درازمدت در کشورهای مختلف به ویژه در زمینه کارآفرینی به تفصیل مورد بحث قرار داده شده است.

در فصل چهارم کتاب تحت عنوان، رویکرد‌های نظری به کارآفرینی، ضمن طرح یک مقدمه مبسوط به ارائه رویکردهای مختلف به مقوله کارآفرینی و جایگاه آن در توسعه اقتصادی و ارزش‌آفرینی اقتصادی آن پرداخته شده است. در این رابطه رویکرد‌های اقتصادی، روانشناختی و جامعه‌شناخی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. نکته حایز اهمیت ﺗﺄکید این کتاب بر رویکرد جامعه‌شناختی به مقوله کارآفرینی است که کمتر مورد توجه قرار داشته است.

فصل پنجم کتاب با عنوان،  نقش خانواده در تکوین شخصیت کارآفرین، به جایگاه خانواده در جاﻣﻌﺔ بشری و کارکرد‌های آن در طول تاریخ زندگی انسان از گذشته‌های دور تاکنون پرداخته است. در این رابطه به ویژه انواع خانواده براساس ساختار روابط قدرت به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس هم مباحث نظری و هم مطالعات تجربی  خارجی و داخلی براین نکته ﺗﺄکید شده که خانواده‌های دموکراتیک فرزندانی مشارکت‌جو و کارآفرین تربیت می‌کنند و برعکس خانواده‌های استبدادی فرزندانی تربیت می‌کنند که درست نقطه مقابل خانواده‌های دموکراتیک هستند.

در فصل ششم کتاب تحت عنوان، شخصیت اجتماعی، پس از بحث در زمینه فرآیند جامعه‌پذیری و چگونگی تکوین شخصیت اجتماعی، به ذکر مراحل شکل‌گیری شخصیت اجتماعی فرزندان و جایگاه و نقش خانواده در این باب پرداخته شده است. در ادامه، انواع شخصیت از دیدگاه جامعه‌شناختی و روانشناسی اجتماعی مطرح شده است. فرآیند تکوین شخصیت اجتماعی پیشرفته که تا حد زیادی همان شخصیت کارآفرین است مبحث دیگری است که به تفصیل در کتاب، مورد بحث قرار گرفته است. آخرین مبحث فصل ششم، طرح ویژگی‌های شخصیت کارآفرین است.

فصل هفتم کتاب با عنوان، انواع سرمایه‌های خانواده، است. در این فصل در طی یک مقدمه، به این امر پرداخته شده است که، هرچه خانواده‌ها از سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری بر خوردار باشند، احتمال بیشتری می‌رود که نظام شخصیت فرزندان آن‌ها به لحاظ ویژگی‌های کارآفرینانه از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار باشد. در ادامه این فصل مباحثی نظیر سرماﯾﺔ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح شده است. ذکر این نکته ضروری است که، در ذیل هر کدام از عنوان‌های یاد شده هم مباحث نظری و هم مطالعات تجربی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته‌اند.

سرانجام، آخرین فصل کتاب با عنوان، ارائه مواردی از مطالعات تجربی انجام یافته با رویکرد جامعه‌شناختی، است. این دو مطالعه، حاصل آزمون تجربی ادعای ﻣﺆلف کتاب در باب وجود راﺑﻂﺔ ساختار خانواده، میزان سرماﯾﺔ اجتماعی و فرهنگی خانواده با میزان برخورداری فرزندان از ویژگی‌های کارآفریناﻧﺔ در شخصیت‌شان است. لازم به اشاره است که، هر دو مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی به چاپ رسیده است

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved