عنوان................................................................................................................. صفحه
فصل اول: شخصیت و تفاوتهای شخصیتی کارکنان در سازمان
تعریف شخصیت....................................................................................................... 11
تعیینکنندههای شخصیت........................................................................................ ....11
ویزگیهای عمده شخصیتی که بر رفتار سازمانی اثر میگذارند......................................... .........13
کانون کنترل............................................................................................................ 13
تمایل به کسب موفقیت............................................................................................... 14
خودکامگی............................................................................................................... 15
ماکیاولگرایی........................................................................................................... 15
احترام به خود.......................................................................................................... 16
شخصیت خود بازبین................................................................................................... 17
ریسکپذیری........................................................................................................... 18
تناسب شخصیت و شغل.............................................................................................. 18
فصل دوم: افراد مثبت، دردسرساز و بلهقربانگو در گروه
مقدمه................................................................................................................... 21
نقشهای افراد در گروه.............................................................................................. 22
نقشهای مثبت در گروه.............................................................................................. 22
نقشهای دردسرساز در گروه....................................................................................... 23
برخورد با افراد مشکلساز........................................................................................... 25
افراد بلهقربانگو در گروه............................................................................................ 26
افراد ستون فقراتی در گروه........................................................................................ 28
فصل سوم: مدیر عصبانی
مقدمه.................................................................................................................. 31
تعریف خشم........................................................................................................... 32
جنبههای مثبت خشم................................................................................................. 33
جنبههای منفی خشم.................................................................................................. 33
موقعیتهایی که باعث عصبانیت میشود.......................................................................... 34
اقدامات لازم قبل از عصبانیت...................................................................................... 34
ملاحظات لازم حین خشمگین شدن.................................................................................. 36
وقتی کسی از شما عصبانی میشود..................................................................................37
چگونگی رویارویی و برخورد با یک فرد عصبانی.................................................................. 37
فصل چهارم: انتقاد و انتقاد سازنده در سازمان
مقدمه................................................................................................................... 39
تعریف انتقاد............................................................................................................ 40
انتقاد سازنده و انتقاد مخرب.........................................................................................40
پیشنیاز انتقاد از دیگران............................................................................................. 41
بایدها و نبایدهای انتقاد از دیگران................................................................................ 42
اقدامات لازم بعد از دریافت انتقاد.............................................................................. 45
توان پوزشخواهی................................................................................................. 46
فصل پنجم: مدیریت رفتار سیاسی در سازمان
مقدمه................................................................................................................. 49
تعریف رفتار سیاسی............................................................................................... 50
دیدگاههای متفاوت رفتار سیاسی............................................................................... 51
تاکتیکهای سیاسیث در سازمان.................................................................................. 53
عواملی که باعث رفتار سیاسی میشوند........................................................................ 55
کنترل رفتار سیاسی در سازمان................................................................................. 57
فصل ششم: مدیریت فشار روانی
مقدمه................................................................................................................ 61
تعریف فشار روانی................................................................................................. 61
دستهبندی مشاغل از لحاظ میزان استرس..................................................................... 62
مدل فشار روانی................................................................................................... 64
عوامل محیطی فشار روانی.................................................................................... ....64
عوامل سازمانی فشار روانی...................................................................................... 64
عوامل فردی فشار روانی......................................................................................... 66
تفاوتهای فردی فشار روانی...................................................................................... 67
رفتار A و Bو...................................................................................................... 69
پیامدهای فشار روانی............................................................................................. 70
روابط بین فشار روانی و عملکرد................................................................................ 70
استراتژیهای مدیریت فشار روانی.............................................................................. 71
روشهای فردی کاهش فشار روانی.............................................................................. 72
فصل هفتم: سخنرانی موثر
مقدمه............................................................................................................... 75
تعریف سخنرانی................................................................................................... 76
تجزیه و تحلیل پیش از سخنرانی.............................................................................. 76
تجزیه و تحلیل درحین سخنرانی................................................................................ 78
تجزیه و تحلیل پس از سخنرانی................................................................................ 80
اجزای اصلی سخنرانی........................................................................................... 81
سخنرانی بدون مطالعه قبلی.................................................................................... 84
نکات مهم در ارایه یک سخنرانی موثر......................................................................... 85
اخلالگران در سخنرانی........................................................................................... 86
راهحل برای سوالاتی که نمیهواهید یا نمیتوانید پاسخ دهید........................................... 88
فصل هشتم: مدیریت بحث و گفتگو
مقدمه................................................................................................................. 91
تعریف بحث و گفتگو............................................................................................... 92
بحث و گفتگو با چه کسانی.................................................................................... ....92
فرهنگ مناسب جهت بحث و گفتگو............................................................................ ...94
مهارتهای بحث و گفتگو.............................................................................................. 97
دامهای بحث و گفتگو.............................................................................................. 100
فصل نهم: شیوههای مذاکره موثر
مقدمه................................................................................................................. 103
تعریف مذاکره...................................................................................................... 104
مهارتهای مذاکره موثر............................................................................................. 104
رویکردهای گوناگون در مذاکره................................................................................. 106
مذاکره ملایم....................................................................................................... 106
مزایای مذاکره ملایم.............................................................................................. 107
معایب مذاکره ملایم................................................................................................. 108
مذاکره سخت......................................................................................................... 109
مزایای مذاکره سخت............................................................................................... 110
معایب مذاکره سخت............................................................................................... 111
مذاکره اصولی....................................................................................................... 112
مزایای مذاکره اصولی.............................................................................................. 115
معایب مذاکره اصولی.............................................................................................. 116
تاکتیکهای خدعهآمیز در مذاکرات................................................................................ 116
فصل دهم: کنترل برداشت
مقدمه................................................................................................................. 121
لزوم کنترل برداشت............................................................................................... 122
شخصیت و کنترل برداشت....................................................................................... 124
ارایه کدام تصویر از خود........................................................................................ 125
شیوههای کلامی کنترل برداشت................................................................................. 126
شیوههای غیرکلامی کنترل برداشت............................................................................. 128
بکارگیری کنترل برداشت در سازمان و مدیریت.............................................................. 129
فصل یازدهم: مدیریت زمان
مقدمه................................................................................................................ 133
تعریف مدیریت زمان.............................................................................................. 134
رویکردهای متفاوت به زمان...................................................................................... 134
سیکل بهرهوری زمان.............................................................................................. 135
قوانین مرتبط با مدیریت زمان................................................................................... 136
قانون پارتو........................................................................................................... 137
قانون پارکینسون................................................................................................... 138
قانون دقیقه 90...................................................................................................... 138
تکنیکهای مدیریت زمان........................................................................................... 138
توانایی «نه» گفتن.................................................................................................. 141
توجه به تفویض اختیار............................................................................................ 142
دستهبندی مکاتبات................................................................................................. 143
تعلل ورزیدن....................................................................................................... 144
درمان تعللورزی................................................................................................... 144
فصل دوازدهم: مدیر اختاپوس
مقدمه............................................................................................................... 147
نشانههای مدیر اختاپوس........................................................................................ 148
طرز تلقی مدیر اختاپوس......................................................................................... 149
تأثیر عوامل اقتضایی بر میزان اختاپوس بودن مدیر......................................................... 150
محاسن مدیر غیراختاپوس....................................................................................... 151
چگونگی مقابله با مدیر اختاپوس................................................................................ 152
بررسی ادبیات مدیریت در زمینه مخالفت با مدیر اختاپوس............................................... 154
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|