رويکردهای نوين در رفتار سازمانی
نویسنده:
علی نصر اصفهانی
مترجم:
سال نشر:
1386
صفحه:
160
نوبت چاپ:
3

عنوان................................................................................................................. صفحه

 

فصل اول: شخصیت و تفاوتهای شخصیتی کارکنان در سازمان

تعریف شخصیت....................................................................................................... 11

تعیین‌کننده‌های شخصیت........................................................................................ ....11

ویزگیهای عمده شخصیتی که بر رفتار سازمانی اثر می‌گذارند......................................... .........13

کانون کنترل............................................................................................................ 13

تمایل به کسب موفقیت............................................................................................... 14

خودکامگی............................................................................................................... 15

ماکیاول‌گرایی........................................................................................................... 15

احترام به خود.......................................................................................................... 16

شخصیت خود بازبین................................................................................................... 17

ریسک‌پذیری........................................................................................................... 18

تناسب شخصیت و شغل.............................................................................................. 18

فصل دوم: افراد مثبت، دردسرساز و بله‌قربان‌گو در گروه

مقدمه................................................................................................................... 21

نقش‌های افراد در گروه.............................................................................................. 22

نقش‌های مثبت در گروه.............................................................................................. 22

نقش‌های دردسرساز در گروه....................................................................................... 23

برخورد با افراد مشکل‌ساز........................................................................................... 25

افراد بله‌قربان‌گو در گروه............................................................................................ 26

افراد ستون فقراتی در گروه........................................................................................ 28

فصل سوم: مدیر عصبانی

مقدمه.................................................................................................................. 31

تعریف خشم........................................................................................................... 32

جنبه‌های مثبت خشم................................................................................................. 33

جنبه‌های منفی خشم.................................................................................................. 33

موقعیت‌هایی که باعث عصبانیت می‌شود.......................................................................... 34

اقدامات لازم قبل از عصبانیت...................................................................................... 34

ملاحظات لازم حین خشمگین شدن.................................................................................. 36

وقتی کسی از شما عصبانی می‌شود..................................................................................37

چگونگی رویارویی و برخورد با یک فرد عصبانی.................................................................. 37

فصل چهارم: انتقاد و انتقاد سازنده در سازمان

مقدمه................................................................................................................... 39

تعریف انتقاد............................................................................................................ 40

انتقاد سازنده و انتقاد مخرب.........................................................................................40

پیشنیاز انتقاد از دیگران............................................................................................. 41

بایدها و نبایدهای انتقاد از دیگران................................................................................ 42

اقدامات لازم بعد از دریافت انتقاد.............................................................................. 45

توان پوزش‌خواهی................................................................................................. 46

فصل پنجم: مدیریت رفتار سیاسی در سازمان

مقدمه................................................................................................................. 49

تعریف رفتار سیاسی............................................................................................... 50

دیدگاههای متفاوت رفتار سیاسی............................................................................... 51

تاکتیکهای سیاسیث در سازمان.................................................................................. 53

عواملی که باعث رفتار سیاسی می‌شوند........................................................................ 55

کنترل رفتار سیاسی در سازمان................................................................................. 57

فصل ششم: مدیریت فشار روانی

مقدمه................................................................................................................ 61

تعریف فشار روانی................................................................................................. 61

دسته‌بندی مشاغل از لحاظ میزان استرس..................................................................... 62

مدل فشار روانی................................................................................................... 64

عوامل محیطی فشار روانی.................................................................................... ....64

عوامل سازمانی فشار روانی...................................................................................... 64

عوامل فردی فشار روانی......................................................................................... 66

تفاوتهای فردی فشار روانی...................................................................................... 67

رفتار A و Bو...................................................................................................... 69

پیامدهای فشار روانی............................................................................................. 70

روابط بین فشار روانی و عملکرد................................................................................ 70

استراتژیهای مدیریت فشار روانی.............................................................................. 71

روشهای فردی کاهش فشار روانی.............................................................................. 72

فصل هفتم: سخنرانی موثر

مقدمه............................................................................................................... 75

تعریف سخنرانی................................................................................................... 76

تجزیه و تحلیل پیش از سخنرانی.............................................................................. 76

تجزیه و تحلیل درحین سخنرانی................................................................................ 78

تجزیه و تحلیل پس از سخنرانی................................................................................ 80

اجزای اصلی سخنرانی........................................................................................... 81

سخنرانی بدون مطالعه قبلی.................................................................................... 84

نکات مهم در ارایه یک سخنرانی موثر......................................................................... 85

اخلال‌گران در سخنرانی........................................................................................... 86

راه‌حل برای سوالاتی که نمی‌هواهید یا نمی‌توانید پاسخ دهید........................................... 88

فصل هشتم: مدیریت بحث و گفتگو

مقدمه................................................................................................................. 91

تعریف بحث و گفتگو............................................................................................... 92

بحث و گفتگو با چه کسانی.................................................................................... ....92

فرهنگ مناسب جهت بحث و گفتگو............................................................................ ...94

مهارتهای بحث و گفتگو.............................................................................................. 97

دامهای بحث و گفتگو.............................................................................................. 100

فصل نهم: شیوه‌های مذاکره موثر

مقدمه................................................................................................................. 103

تعریف مذاکره...................................................................................................... 104

مهارتهای مذاکره موثر............................................................................................. 104

رویکردهای گوناگون در مذاکره................................................................................. 106

مذاکره ملایم....................................................................................................... 106

مزایای مذاکره ملایم.............................................................................................. 107

معایب مذاکره ملایم................................................................................................. 108

مذاکره سخت......................................................................................................... 109

مزایای مذاکره سخت............................................................................................... 110

معایب مذاکره سخت............................................................................................... 111

مذاکره اصولی....................................................................................................... 112

مزایای مذاکره اصولی.............................................................................................. 115

معایب مذاکره اصولی.............................................................................................. 116

تاکتیکهای خدعه‌آمیز در مذاکرات................................................................................ 116

فصل دهم: کنترل برداشت

مقدمه................................................................................................................. 121

لزوم کنترل برداشت............................................................................................... 122

شخصیت و کنترل برداشت....................................................................................... 124

ارایه کدام تصویر از خود........................................................................................ 125

شیوه‌های کلامی کنترل برداشت................................................................................. 126

شیوه‌های غیرکلامی کنترل برداشت............................................................................. 128

بکارگیری کنترل برداشت در سازمان و مدیریت.............................................................. 129

فصل یازدهم: مدیریت زمان

مقدمه................................................................................................................ 133

تعریف مدیریت زمان.............................................................................................. 134

رویکردهای متفاوت به زمان...................................................................................... 134

سیکل بهره‌وری زمان.............................................................................................. 135

قوانین مرتبط با مدیریت زمان................................................................................... 136

قانون پارتو........................................................................................................... 137

قانون پارکینسون................................................................................................... 138

قانون دقیقه 90...................................................................................................... 138

تکنیکهای مدیریت زمان........................................................................................... 138

توانایی «نه» گفتن.................................................................................................. 141

توجه به تفویض اختیار............................................................................................ 142

دسته‌بندی مکاتبات................................................................................................. 143

تعلل ورزیدن....................................................................................................... 144

درمان تعلل‌ورزی................................................................................................... 144

فصل دوازدهم: مدیر اختاپوس

مقدمه............................................................................................................... 147

نشانه‌های مدیر اختاپوس........................................................................................ 148

طرز تلقی مدیر اختاپوس......................................................................................... 149

تأثیر عوامل اقتضایی بر میزان اختاپوس بودن مدیر......................................................... 150

محاسن مدیر غیراختاپوس....................................................................................... 151

چگونگی مقابله با مدیر اختاپوس................................................................................ 152

بررسی ادبیات مدیریت در زمینه مخالفت با مدیر اختاپوس............................................... 154

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved