روزنبران شاخص پالئوزوئیک (جنس ها، چینه شناسی، پالئواکولوژی و پالئوژئوگرافی)
نویسنده:
مریم منانی
مترجم:
سال نشر:
1399
صفحه:
180
نوبت چاپ:
1

 فرامینیفرهای ابتدایی در پالئوزوئیک و به فرم کف‌زی ظاهر شده‌اند و در طول زمان با تنوع و گوناگونی زیاد تکامل یافته‌اند. امروزه فرامینیفرها در محیط‌های دریایی کم‌عمق و عمیق گسترش و فراوانی و تنوع چشمگیری دارند و گروهی از آنها در آب‌های شور نیز یافت می‌شوند. تنوع و پیچیدگی شکل پوسته و تکامل آنها در  طول زمان اساس اهمیت و کاربرد آنها در زمین‌شناسی و چینه‌شناسی است. به‌طوری که پس از اولین حضور روزنبران بنتیک در کامبرین، در انتهای پالئوزوئیک دارای فراوانی و تنوع قابل‌توجهی بوده‌اند.

روند تکاملی روزنبران بنتیک در مزوزوئیک و سنوزوئیک ادامه یافته و امروزه اهمیت بسیار زیادی در تعیین زون‌های زیستی و تفسیرهای محیطی دیرینه، اقلیم‌شناسی دیرینه، جغرافیای دیرینه و بوم‌شناسی دیرینه دارند. روزن‌بران بنتیک در اعماق مختلف در ناحیه حاشیه‌ای دریا یافت می‌شوند. اندازه آن‌ها از کمتر از صد میکرون تا چندین سانتی‌متر است. پوسته آنها می تواند آگلوتینه یا کلسیتی و ندرتاً سیلیسی باشند. این روزنبران در کف بستر به صورت ثابت یا متحرک زندگی می‌کنند و نیای فرامینیفرهای پلانکتونیک هستند. روزنبران شناور (پلانکتونیک) از زمان تریاس بالایی - ژوراسیک  ظاهر شدند که در این کتاب در مورد آنها بحث نخواهد شد.

 در این نوشتار روش و چرخه زندگی، ریخت‌شناسی، مطالعه سیستماتیک، پالئواکولوژی و پالئوژئوگرافی روزنبران شاخص پالئوزوئیک مطالعه و بررسی می‌شوند.

فصل اول: کلیات

فصل دوم: مطالعه سیستماتیک روزنبران کوچک شاخص پالئوزوئیک

فصل سوم: مطالعه سیستماتیک روزنبران بزرگ شاخص پالئوزوئیک

فصل چهارم: پالئواکولوژی و پالئوژئوگرافی روزنبران بزرگ شاخص پالئوزوئیک

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه زمين شناسي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved