گوگل به پنج كتابخانه مهم جهان راه مي يابد
گوگل به پنج كتابخانه مهم جهان راه مي يابد
شنبه 28 آذر 1383
گوگل به پنج كتابخانه مهم جهان راه مي يابد
گوگل به پنج كتابخانه مهم جهان راه مي يابد
جستجوگر اينترنتي گوگل ، با همكاري پنج دانشگاه و كتابخانه معتبر جهان كتابهاي موجود در اين كتابخانه ها را به صورت آن لاين در اختيار علاقمندان در سراسر جهان قرار مي دهد. قرار است تمام كتابهاي موجود در دانشگاههاي ميشيگان و استنفورد و بخشي از مجموعه كتابهاي دانشگاههاي هاروارد ، آكسفورد و كتابخانة عمومي نيويورك در مجموعه كتابخانه آن لاين گوگل قرار گيرند. براي ديجيتال كردن تمام كتاب هاي كتابخانه دانشگاه ميشيگان كه بالغ بر هفت ميليون جلد است نياز به شش سال زمان خواهد بود . دانشگاه هاروارد ، 40 هزار كتاب و دانشگاه آكسفورد فقط كتابهايي را كه براي نخستين بار در قرن نوزدهم به چاپ رسيده و در كتابخانه با دلين نگهداري مي شوند را در اختيار گوگل خواهند گذاشت . يك سخنگوي دانشگاه آكسفورد در اين باره گفت: كه اين مجموعه شامل ديوان اشعار، رمان ، رساله هاي سياسي و كتابهاي هنري خواهد بود.
او ادامه داد:«آثار مهمي كه ديگر چاپ نمي شوند و فقط در چند كتابخانه در سراسر جهان وجود دارند، از اين پس در اختيار همگان قرار خواهند گرفت». كاربران فقط به فهرست و خلاصه آثاري كه داراي كپي رايت هستند، دسترسي خواهند داشت. فقط كتابخانه عمومي نيويورك به گوگل اجازه داده است كه بخش كوچكي از مجموعه كتابهايي از اين كتابخانه را كه داراي كپي رايت نيستند، در مجموعه خود بگنجاند.
سوزان دوجچيكي مدير اداره فرآورده هاي گوگل در اين باره گفت: «هدف از اجراي اين طرح بزرگ، بازكردن قفل گنجينة اطلاعاتي است كه تاكنون به صورت آن لاين در دسترس نبوده است».
همچنين لينكهايي براي دسترسي به كتابخانه هاي عمومي براي قرض گرفتن كتابهاي متعلق به آنها در اين طرح تازه گوگل موجود خواهد بود. گوگل براي در دسترس گذاشتن اين لينك ها پولي دريافت نمي كند

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved