نتايج نظرسنجي در حوزه كتاب و كتابخواني دانشجويان
نتايج نظرسنجي در حوزه كتاب و كتابخواني دانشجويان
سه شنبه 15 دی 1383
نتايج نظرسنجي در حوزه كتاب و كتابخواني دانشجويان
نتايج نظرسنجي در حوزه كتاب و كتابخواني دانشجويان
معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي شيراز نتايج نظرسنجي از دانشجويان را كه درباره كتاب و كتابخواني در ميان قشر دانشجوست،اعلام كرد.
بر طبق اين نظرسنجي كه با اهدافي چون شناخت موانع كتابخواني ، علل موثر بر گرايش دانشجويان به كتابخواني بررسي سرانه مطالعه، شناخت سوابق و سمت وسوي مطالعه و شناخت نويسندگان مورد علاقه دانشجويان برگزار شد، نتايج جالب توجهي به شرح ذيل بدست آمد.
ـ در اين نظرسنجي گروه سني زير 19 سال 6/13 درصد، گروه سني 23ـ20 سال 76 درصد و گروه سني 27ـ24 سال 5/9 درصد و گروه سني 28 سال و بالاتر كمترين درصد را بخود اختصاص دادند.
ـ 5/57 درصد از پاسخگويان مرد و 4/44 درصد را زنان تشكيل مي دهند.
ـ 3/88 درصد مجرد، 8% متأهل و 2% درصد مطلقه بوده اند و 5/3 درصد پاسخي نداده اند
ـ 6/59 درصد در خوابگاه و 4/40 درصد در منزل شخصي سكونت داشته اند.
ـ 7/35 والدين درصد بهترين مشوق كتابخواني دانشجويان بوده اند و 4/23 درصد هيچ مشوقي نداشته اند.7/13 درصد دوست،2/13 درصد معلمان و 10 درصد از پاسخگويان برادر يا خواهر را مشوق خود در امر كتابخواني داشته اند.
ـ نقش افراد مختلف در تشويق به عضويت در كتابخانه بدينگونه بوده است 17 درصد والدين 15 درصد دوست 7/4% خواهر يا برادر و 2 درصد معلمان
جدول زير فراواني درصد مشوقان را نشان مي دهد:

مشوق……….فراوانی……….درصد
والدين…..…….68………….17
معلم………….8……………2
خواهر يا برادر…9……….…...7/4
يك دوست……60……………15
هيچ كس……..173………….1/43
ساير………….5…………...2/1
بي پاسخ……...68……...……17
جمع…………401…………100


در اين نظرسنجي 6/67% از پدرها اهل مطالعه تشخيص داده شدند و 4/30 درصد پاسخ منفي داده اند . همچنين 6/56 درصد از مادران اهل مطالعه بوده و 6/42 درصد پاسخ منفي داده اند.
ـ 4/32 درصد ميزان موفقيت درسي خود را مديون مطالعه غير درسي دانسته اند.
ـ 3/38 درصد از پاسخگويان اولويت اول هدف خود را از مطالعه غير درسي افزودن بر دانش و جهان بيني شخص عنوان كرده اند و 5/1 درصد نيز رها شدن از مشكلات واقعي زندگي را اولويت اول خود دانسته اند به طور كلي و به ترتيب افزودن بر دانش و جهان بيني شخصي، پركردن اوقات فراغت، آشنا شدن با دنياهاي ديگر، صرف لذت بردن از مطالعه، كسب آرامش رواني ، پرستيز اجتماعي و رها شدن از مشكلات واقعي زندگي و ... را اولويت اول پاسخگويان اعلام كرده اند.
ـ در خصوص علت مطالعه نكردن به ترتيب حجم زياد تكاليف دانشگاهي ، كمبود وقت كافي ، گراني كتاب، علاقمند نبودن به مطالعه، كمبود كتابهاي مورد علاقه علت اين امر دانسته شده است مورد اول 27 درصد و كمترين آنها 8/2 درصد اعلام شده است.
ـ 8/53 درصد عضو كتابخانه دانشكده ،2/18 درصد عضو كتابخانه هاي عمومي ، 5/16 درصد عضو كتابخانه دانشگاه بوده اند و 5/11 درصد نيز نام كتابخانه اي را ذكر نكرده اند.
ـ 8/80 درصد از دانشجويان حداقل عضو يك كتابخانه بوده اند.
ـ6/45 درصد خودشان كتاب را خريداري مي كنند . 4/40 درصد امانت از كتابخانه و 5/10 درصد كتاب را به عنوان امانت از دوستان بدست مي آورند.
1/45 درصد داراي اتاق مخصوص مطالعه و 9/53 فاقد اين امكان هستند.
ـ 6/56 درصد پاسخگويان در منزل كتابخانه شخصي دارند و 1/42 درصد فاقد آن مي باشند
ـ 9/47 درصد پاسخگويان ميزان مطالعه خود را در دوران دانشجويي نسبت به پيش از آن بيشتر دانسته اند و 9/50 درصد قبل از دوران دانشجويي، مطالعه بيشتري داشته اند .
ـ سرانه مطالعهدانشجويان بين 3 تا 5 ساعت در شبانه روز اعلام شده كه 4/54 درصد جواب مثبت به اين گزينه داده اند . ميانگين اوقات فراغت پاسخگويان هم 4/3 دقيقه بوده است .
اولويت اول دانشجويان در مطالعه غير درسي بدينگونه اعلام شده است:
ادبي (رمان، شعر و داستان) 8/23 درصد، اقتصاد، حقوق، سياست، تاريخ 4/19 درصد، علمي غير درسي 3/15 درصد، علوم اجتماعي و روانشناسي 5/9 درصد، اخبار و اطلاعات (روزنامه و مجله) 2/8 درصد، فرهنگي ـ ورزشي 8/6 درصد فلسفه و عرفان 7/5 درصد ديني ، مذهبي اخلاقي 4/4 درصد هنر و موسيقي 4/1 درصد، كامپيوتر و فني 8/2 درصد
ـ 9/45 درصد به نويسندگان خارجي 9/48 به نويسندگان داخلي گرايش داشته 2/5 درصد پاسخي نداده اند.

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved