اتحاد كتابخانه هاي اروپابراي مقابله با كتابخانه مجازي گوگل
اتحاد كتابخانه هاي اروپابراي مقابله با كتابخانه مجازي گوگل
يکشنبه 19 ارديبهشت 1384
اتحاد كتابخانه هاي اروپابراي مقابله با كتابخانه مجازي گوگل
اتحاد كتابخانه هاي اروپابراي مقابله با كتابخانه مجازي گوگل
19 كتابخانه ملي اروپا براي مقابله با اقدام غول اينترنتي گوگل براي انقلاب طرح ريزي شده ارتباطاتي از طريق ايجاد كتابخانه جهاني ، با يكديگر متحد مي شوند. در مقابله با اين حركت 19 كتابخانه با يك ضد حمله چند ميليارد يورويي كشورهاي اروپايي براي عرضه اينترنتي ادبيات اروپايي واكنش نشان مي دهند.
رئيسان كتابخانه هاي ملي قصد دارند از ابتكار رهبران اروپايي به منظور ديجيتالي كردن سازمان يافته آثار متعلق به ميراث اين قاره حمايت كنند.
چنين حركتي نيازمند هماهنگي اهداف ملي در سطح اروپا براي تصميم گيري در مورد انتخاب آثار است . اين طرح را كه كتابخانه ملي فرانسه ترتيب داده است بعد از آن مطرح شد كه دانشگاه ميشيگان و چهار كتابخانه بزرگ ديگر يعني هاروارد، استنفورد، كتابخانه عمومي نيويورك و بودرليان در آكسفورد در ماه دسامبر قراردادي را با گوگل امضاء كردند كه براساس آن ميليونها كتاب ديجيتالي شده و بطور رايگان در اينترنت در دسترس همگان قرار مي گيرد طرحهاي گوگل، موسسات فرهنگي را در پاريس تكان داده و اين نگراني را بوجود آورده است كه افكار و زبان فرانسوي در شبكه جهاني اينترنت بيش از پيش به حاشيه رانده شود. اين بيانيه به امضاي كتابخانه هاي ملي اتريش ، بلژيك ، جمهوري چك، دانمارك، استوني ، فنلاند، فرانسه ، آلمان ، يونان ، مجارستان ، ايتاليا، ليتواني ، لوكزامبورگ ، هلند ، لهستان ، اسلوني ، اسلواكي ، اسپانيا، و سوئد رسيده است.
كتابخانه ملي انگليس بدون آنكه اين بيانيه را امضاء كند پشتيباني تلويحي خود را از اين حركت اعلام داشته است و قبرس و مالت نيز به طور شفاهي با اين بيانيه موافقت كرده اند.و پرتغال نيز قرار است آن را تأييد كند كتابخانه هاي ميشيگان و استنفورد قصد دارند تمام مجموعه كتابخانه خود را كه به ميليون جلد كتاب بالغ مي شود ديجيتالي كنند و كتابخانه بودرليان نيز قرار است يك ميليون كتاب را كه تا قبل از سال 1900 منتشر شده است ارائه كند . سهم كتابخانه عمومي نيويورك و هاروارد كمتر است با اين حال اجراي اين طرح 10 سال به طول مي انجامد و 150 تا 200 ميليون دلار هزينه در بردارد.
چنين طرحي كه مشتمل بر 5/4 ميليارد صفحه است علاوه بر ياري رساندن به پژوهشگران، امكان دسترسي كشورهاي فقير را از آموزش جهاني فراهم مي آورد اما رئيس كتابخانه ملي فرانسه مي گويد مسئله واقعي چيز ديگري است و اين امر به معناي تأييد خطر استيلاي كوبنده و خرد كننده آمريكايي در تعريف تصور نسل هاي از جهان است.

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved