كتابهای علوم قرآنی در نمايشگاه كتاب عرضه شد
كتابهای علوم قرآنی در نمايشگاه كتاب عرضه شد
دوشنبه19ارديبهشت 1384
كتابهای علوم قرآنی در نمايشگاه كتاب عرضه شد
كتابهای علوم قرآنی در نمايشگاه كتاب عرضه شد
ناشران عرب حاضر در هجدهمين نمايشگاه بين المللی كتاب تهران، علاوه بر عرضه كتابهای قرآن در طرحها و شكلهای جديد و متنوع، آثاری را نيز در زمينه های علوم قرآنی، تفسير و ديگر موضوعهای مرتبط با قرآن مجيد در معرض ديد علاقه مندان قرار داده اند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، از جمله كتابهای مرتبط با موضوعهای قرآنی میتوان به كتب تفسير قرآن كريم، بحث و بررسی درباره الفاظ، مقررات، تجويد و قرائت فهرستهای موضوعی قرآن و بالاخره مسائل متنوعی چون فرهنگ حافظان قرآن اشاره كرد.
كتابهای بسياری از مؤلفان متأخر و متقدم نيز در زمينه تفسير توسط ناشران مختلف عرضه شده است. در اين ميان میتوان به جمله «تفسير كبير» تأليف «امام فخر رازی» كه توسط انتشارات «دارالحياءالتراث» در ۱۱ جلد و به قيمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است.
«تفسير موضوعی قرآن» تأليف «سميع عاطف الزين»، نويسنده معاصر مصری است كه توسط انتشارات دارالكتاب از كشور مصر در چهار جلد به قيمت ۸۴۰۰ تومان عرضه شده است. اين كتاب در سال ۲۰۰۰ به چاپ رسيده است.
«تفسيرالقرآن الكريم» تأليف علامه محقق «عبدالله بشير» متوفی به سال ۱۲۴۲ هجری است كه در ۶۱۰ صفحه و توسط انتشارات «دارالاسلاميه لطباعه و النشر» به قيمت شش هزار تومان عرضه شده است.
انتشارات دارالفكر «لبنان» نيز تفسيرهايی را از زبان طبری در ۱۵ جلد و «روح المعانی» از «آلوسی» را در ۱۶ جلد عرضه كرده است.
اما در زمينه ساير علوم قرآنی میتوان به كتابهای زير اشاره كرد: «معجم تفسير مفردات الفاظ القرآن» و همچنين «معجم اعراب مفردات الفاظ القرآن» كه هر دو تأليف «سميع عاطف الزين» است و به ترتيب به قيمتهای هفت هزار و ۱۴ هزار تومان به صورت يك جلدی و دو جلدی توسط انتشارات «دارالمورخ العربی» از كشور لبنان عرضه شده اند.
«معجم الادوات فی القرآن» كتاب ديگری است در زمينه بررسی حروف، قيدها و اصطلاحات قرآنی كه «راجی الاسم» به آن را گردآوری كرده و به قيمت سه هزار و ۲۰۰ تومان توسط انتشاراتی «دارالمورخ العربی» عرضه میشود. اين كتاب چاپ جديد بوده و تاريخ اولين چاپ آن سال ۲۰۰۵ ميلادی است.
«المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الكريم» تأليف «محمد فواد عبدالباقی» در ۹۴۸ صفحه است كه توسط انتشاراتی دارالفكر و به قيمت دو هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شده است. «الفهرست الموضوعی لآيات قرآن الكريم» از ديگر كتابهای مرتبط با علوم قرآنی است كه در سه جلد و با قيمت ۱۹۳۰۰ تومان توسط «دارالمورخ العربی» در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسيده و «محمد عوض العابدی» مؤلف آن بوده است.
«اعراب القرآن الكريم و بيان» نيز تأليف «محی الدين درويش» در ۹ جلد و به قيمت ۲۶۳۰۰ تومان در نمايشگاه عرضه شده است.
«معترك القرآن فی اعجاز القرآن» نيز تأليف «عبدالرحمن السيوطی» متوفی به سال ۹۱۱ هجری در دو جلد و به قيمت ۴۴۰۰ تومان توسط انتشاراتی دارالفكر عرضه شده است.
تجديد چاپ اين كتاب كه در سال ۲۰۰۳ صورت گرفته با حاشيه و تحقيق دكتر «محمد عبدالرحيم» صورت گرفته است.
اما از كتابهای جالب ديگر در نمايشگاه تهران درباره علوم قرآنی میتوان به كتاب «التبيان فی آداب حمله القرآن» اشاره كرد كه درباره آداب و سلوك حافظان قرآن و نكاتی است كه معلمان و متعلمان قرآن بايد رعايت كنند. اين كتاب تأليف «ابی زكريا شرفالنروی الدمشقی» متوفی به سال ۶۷۶ هجری قمری است كه توسط انتشارات «دارالفكر» تجديد چاپ شده است.
و بالاخره كتاب «معجم حفاظ القرآن عبر التاريخ» (فرهنگ حافظان قرآن در تاريخ) تأليف دكتر «محمد سالم محسين»، استاد دانشگاه مدينه منوره و عضو كميته مراجعات قرآنی دانشگاه الازهر است. اين كتاب در دو جلد و به قيمت ۶۳۰۰ تومان عرضه شده و به شرح و توضيح زندگينامه و احوال حافظان قرآن از زمان پيامبر تا كنون می پردازد. چاپ اول اين كتاب مربوط به سال ۱۹۹۲ بوده و آن را «دارالمورخ العربی» عرضه كرده است.
گفتنی است، كتابهای ناشران عربی در غرفه های ۴۰ و ۴۱ نمايشگاه بين المللی كتاب تهران عرضه شده است.
هجدهمين نمايشگاه بين المللی كتاب تهران از ۱۴ ارديبهشت كار خود را آغاز كرده و تا ۲۴ ارديبهشت ادامه دارد.
منبع:خبرگزاری قرآنی ایران

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved