به روشنفکر بومی احتیاج داریم
به روشنفکر بومی احتیاج داریم
سه شنبه 1 آذر 1384
به روشنفکر بومی احتیاج داریم
به روشنفکر بومی احتیاج داریم

 رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آیین پایانی دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال دانشجویی گفت: اینکه فکر کنیم چیزی تحت عنوان «روشنفکر جهانی» داریم، تصور باطلی است.


حجت الاسلام والمسلمین قمی افزود: روشنفکر، دغدغه های شخصی و محیط جغرافیایی خودش را دارد که نمی تواند به او روشنفکر جهانی اطلاق شود.


وی با تأکید بر اینکه نباید جهان و مباحث علمی و فرهنگی آن را نادیده گرفت، اضافه کرد: ما به روشنفکر بومی نیاز داریم تا دردها و مشکلات خودمان را بفهمد.


رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نویسنده تا تجلی خودش را در آثارش مشاهده نکند و پیامی را که می خواهد انتقال دهد، نفهمد یا آن پیام، ربانی و عقلانی نباشد، نمی تواند خواننده اش را با خود به عالم بالا ببرد.


حجت الاسلام قمی با اشاره به اینکه نویسنده ای که نوآوری می کند، در واقع از مظهر اسم مبدع پیروی کرده است، چون خداوند، بزرگ ترین نوآور و مبدع است، گفت: در آموزه های دینی ما، نوآوری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که می تواند سه سطح داشته باشد.


وی، سطوح مختلف نوآوری را، سطح نازل، سطح بالا و سطح میان این دو دانست و افزود: در سطح نازل نوآوری، ما با ادبیات و اصطلاحات جدید، مطالب گذشته را بازآفرینی می کنیم و در سطح بالا، نظریه پردازی جدیدی ارایه می دهیم، اما در سطح میان این دو، ضمن توجه به سنت های گذشته، به نقادی و پرسشگری روی می آوریم و با آموزه های گذشته، برخورد متصرفانه خواهیم داشت.


حجت الاسلام قمی، ضمن انتقاد از مدگرایی در اندیشه، گفت: بعضی از اندیشمندان ما به جهانی نظر دارند که مرکزیتش، غرب است و تلاش آنها در وادی تقلید و اقتباس باقی می ماند.


پایان پیام / 11:45


 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved