" تبلیغ " برای کتاب ، یکی از پر زحمت ترین و مشکل آفرین ترین عرصه ها در توزیع کتاب است و اگر این مساله به شکلی در آید که تبلیغ همه کتابها امکان پذیر باشد ، برخی از مهم ترین مشکلات توزیع رفع می شود. امیر نیک سرشت در گفتگو با خبرنگار کتاب مهر، با بیان این مطلب افزود : مهمترین مشکل کتابخوانی به توزیع و بازاریابی باز می گردد؛ تبلیغ کتاب می تواند بستری را فراهم کند که نیاز به کتابخوانی را در میان مردم افزایش دهد ، مانند اتفاقی که در مورد کالاهای مصرفی می افتد و تبلغیات برای این نوع تولیدات بازار به وجود می آورد در حوزه نشر و کتاب هم می توان از طریق تبلیغات مردم را به کتابخوانی تحریص کرد.وی در ادامه افزود : هزینه های تبلیغ کتاب در ایران بسیار بالاست و ناشران توان پرداخت این مبالغ را ندارند ، اطلاع رسانی درباره کتاب در مطبوعات ، رادیو ، تلویزیون و دیگر رسانه های هزینه های سرسام آوری دارد که صنعت نشر ایران از پرداخت آنها ناتوان است.مدیر نشر مکیال در ادامه افزود : نشریات پرتیراژ کشور هم برای تبلغ کتاب هیچ سوبسیدی اختصاص نمی دهند و اگر ناشری بخواهد آگهی انتشار کتابی را در روزنامه کثیرالانتشار بپردازد ، باید مبالغ زیادی به حساب آنها واریز کند. دراین میان ناشران بخش خصوصی و افرادی که کتاب مذهبی چاپ می کنند از امکانات کمتری برخوردارند.وی ترویج فرهنگ مطالعه را هم در خدمت تبلیغ کتاب ارزیابی کرد و افزود : متاسفانه رسانه های دیداری و شنیداری ما بیش از آنکه مردم را به مصرف گرایی و خرید کالاهای غیر فرهنگی تشویق می کنند به همان اندازه خدمت فرهنگی انجام نمی دهند.این ناشر درادامه یاد آورد شد : تعرفه های تبلیغ کتاب در صدا و سیما بسیار گران است و برخلاف آنچه که اعلام شد تاکنون هیچ تغییری در پرداخت این تعرفه ها رخ نداده است و همچنان اگر متقاضی تبلیغ کتاب در صدا و سیما باشیم ، همان مبالغی را که بر اساس تعرفه ها برای تبلیغ چیپس و پفک دریافت می کنند را برای کتاب هم بپردازیم .
منبع: خبرگزاري مهر