ضمانت اجرايي در آيين‌نامه تبليغ كتاب در رسانه‌ها لحاظ شود
ضمانت اجرايي در آيين‌نامه تبليغ كتاب در رسانه‌ها لحاظ شود
شنبه 26 دی 1388
ضمانت اجرايي در آيين‌نامه تبليغ كتاب در رسانه‌ها لحاظ شود
ضمانت اجرايي در آيين‌نامه تبليغ كتاب در رسانه‌ها لحاظ شود

رييس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي با اشاره به محدود بودن صفحات مربوط به كتاب در رسانه‌هاي مكتوب، گفت: مقررات آيين‌نامه تبليغ كتاب در رسانه‌ها بايد به گونه‌اي تنظيم شوند كه براي اهالي نشر و رسانه ضمانت اجرايي داشته باشند و بيشترين نفع به كتاب برسد.


به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جاد دانشگاهی ،محمد سلگي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: در كشور ما تعدد و تنوع رسانه‌اي بسياري وجود دارد، نشريات و روزنامه‌هاي مختلفي بر پيشخان روزنامه‌فروشي‌ها قرار دارند اما با تورق صفحاتشان، كمتر نشاني از كتاب مي‌بينيم.


وي افزود:‌ اگر هم در ستون يا بخشي از روزنامه ردپايي از كتاب وجود داشته باشد، فقط تصوير جلد و توضيحاتي درباره نويسنده و بهاي كتاب به چشم مي‌خورد كه البته كافي نيست.


سلگي، با بيان اينكه تدوين آيين‌نامه تبليغ كتاب يك ضرورت انكارناپذير است، گفت: معتقدم اگرچه براي تدوين اين آيين‌نامه كمي دير تصميم‌گيري شده؛ اما همين هم خوب است و رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و مكتوب بايد از اين فرصت براي تبليغات در حوزه كتاب و كتابخواني استفاده كنند.


وي همچنين درباره كيفيت اجرايي شدن اين آيين‌نامه نيز يادآور شد: اين آيين‌نامه نيازمند برنامه‌ريزي بسيار از سوي كارشناسان و دست‌اندركاران اين حوزه است، اينكه كار بايد به چه صورتي باشد تا رسانه‌ها نيز از آن استقبال كنند.


رييس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي تصريح كرد: ناشران از تبليغ كتاب‌هايشان سود مي‌برندو در مقابل آنها، رسانه‌ها نيز كه به دنبال سوددهي اند، انتظار دارند كه در مقابل تبليغ كتاب سودي نيز عايد آنان شود؛ در اين ميان برنامه‌ريزي براي نوعي هماهنگي ضروري به شمار مي‌آيد.


سلگي با اشاره به اعمال سليقه برخي سردبيران روزنامه‌ها و نشريات در حوزه كتاب و كتاب‌خواني، گفت: گاهي يك سردبير چون به موضوع كتاب علاقه دارد، صفحه كتاب در رسانه‌اش را راه‌اندازي مي‌كند، ولي پس از مدتي، وقتي سردبير جا به جا مي شود، نفر بعدي چون اهل كتاب نيست، صفحه معرفي كتاب را حذف مي كند، سازماندهي مناسب اين موضوع نيز بايد در آيين‌نامه پيش‌بيني شود.


وي با بيان اينكه رسانه ملي، نقشي مهم و اثرگذار در تبليغ كتاب و كتابخواني دارد، خاطرنشان كرد: بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده، تلويزيون و راديو تاثير بسيار بيشتري از رسانه‌هاي مكتوب بر ذهن و افكار مخاطب دارند و بايد بخش اعظم اين برنامه‌ريزي‌ها در حوزه رسانه ملي باشد.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved