براي كتاب‌هاي خوب اطلاع‌رساني نمي‌شود
براي كتاب‌هاي خوب اطلاع‌رساني نمي‌شود
چهارشنبه 16 دی 1388
براي كتاب‌هاي خوب اطلاع‌رساني نمي‌شود
براي كتاب‌هاي خوب اطلاع‌رساني نمي‌شود

مدير اجرايي مركز نشر دانشگاهي درباره سطح كمي و كيفي كتاب‌هاي دانشگاهي و مطالعه دانشجويان گفت: كتاب‌هاي دانشگاهي اغلب، سطح علمي قابل قبولي دارند و تنوع آنها نيز زياد است. همچنين دانشجويان علاقه‌مند به مطالعه بسيارند و تنها در اين زمينه بايد اطلاع‌رساني دقيق و مناسب داشته باشيم تا دانشجويان كتاب‌هاي مناسب را مطالعه كنند.


به گزارش روابط عمومي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي ،حسن ايوبي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره سطح علمي كتاب‌هاي دانشگاهي در مقايسه با كتاب‌هايي كه در ساير كشورها تدريس مي‌شوند، گفت: كتاب‌هايي كه در دانشگاه ها تدريس مي‌شوند، اغلب بار علمي قابل قبولي در سطح جهاني دارند، همچنين در كنار كتاب‌هاي درسي دانشگاهي، كتاب‌هاي تخصصي و كتاب‌هاي كمك آموزشي نيز منتشر مي‌شوند كه دانشجويان علاقه‌مند براي كسب اطلاعاتي فراتر از آموزش‌هاي كلاسي مي‌توانند به اين كتاب‌ها مراجعه كند.


وي با اشاره به اين كه كتاب‌هاي مرجع علمي كه وارد ايران مي‌شوند نيز اغلب كتاب‌هاي خوبي هستند، عنوان كرد: كتاب‌هاي مرجع تقريبا تمام نيازهاي اطلاعاتي و تخصصي دانشجويان، محققان و استادان دانشگاه را فراهم مي‌كنند.


ايوبي، با اذعان بر اين كه اغلب استادان صاحب كتاب، كتاب‌هاي خود را براي تدريس در دانشگاه‌ها معرفي مي‌كنند، عنوان كرد: اين امر در بيشتر دانشگاه‌هاي كشور رايج است و استادان كتاب‌هاي خود را به دانشجويان معرفي مي‌كنند و گاهي در موضوعي خاص كتاب‌هاي بهتر و جامع‌تر از كتابي كه استادان معرفي مي كنند وجود دارد و دانشجويان مجبور به تهيه آن كتاب خاص مي‌شوند.


وي درباره آسيب‌هاي اين شيوه معرفي كتاب، در دانشگاه‌ها گفت: به اين طريق بار علمي دانشجويان در سطح قابل توجهي كاهش مي‌يابد و از سوي ديگر، زماني كه كتاب ضعيف‌تر فروش داشته باشد كتاب‌هاي خوب بازار خود را از دست مي‌دهند. همچنين ناشراني كه براي انتشار كتاب‌هاي مولفاني با سطح علمي بالا سرمايه‌گذاري مي‌كنند، در صورت فروش نرفتن كتاب‌ها ديگر رغبتي براي انتشار كتاب‌هاي خوب نشان نمي‌دهند و به سراغ كتاب‌هاي بازاري مي‌روند. اين مساله، هم به دانشجويان و هم به ناشران و صنعت نشر آسيب‌هاي جدي وارد مي‌كند.


مدير اجرايي مركز نشر دانشگاهي، در پاسخ به اين كه «آيا دانشجويان خود به سراغ كتاب‌هاي خوب مي‌آيند يا تنها كتاب هايي كه استاد به آنها معرفي مي‌كند را مطالعه مي‌كنند؟» گفت: البته دانشجويان به سراغ كتاب‌ها مي‌آيند اما آنچه مانع از فروش كتاب‌هاي غيردرسي مي‌شود، قيمت‌هاي بالاي كتاب است كه اغلب دانشجويان به ويژه اقشار ضعيف جامعه قدرت خريد كتاب را ندارند.


وي افزود: استقبال از كتاب‌هاي تخصصي غيردرسي بستگي به حس و علاقه دانشجو به آن موضوع خاص دارد و اگر كتاب‌ها مورد علاقه دانشجو باشند به خوبي از آنها استقبال مي‌شود. البته بسياري از ناشران با انجام كارهاي گرافيكي در طراحي جلد كتاب‌ها، چاپ عكس‌هاي كتاب به صورت رنگي و ايجاد جذابيت بصري مي‌توانند در انتخاب كتاب از سوي دانشجو تاثير گذار باشند اما آنچه در بازار كتاب تعيين‌كننده است موضوع كتاب و علاقه دانشجو به مطالعه است.


ايوبي، تبليغات و اطلاع‌رساني را از ديگر راهكارهاي افزايش مطالعات غيردرسي دانشجويان دانست و گفت: معمولا دانشجويان در جست‌وجوي كتاب‌هاي مناسبند، اما فروش كتاب‌ها به اطلاع‌رساني دقيق و تبليغات بستگي دارد كه اگر بتوانيم در اين حوزه به شيوه شايسته اي وارد شويم قطعا در تمام زمينه‌ها مخاطبان خود را خواهيم داشت.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved