-
بخش ناشران دانشگاهی پس از ناشران عمومی بالاترین متراژ را در نمایشگاه کتاب داشت
شنبه 21 اردیبهشت 1392
بخش ناشران دانشگاهی پس از ناشران عمومی بالاترین متراژ را در نمایشگاه کتاب داشت
به گفته رئیس ستاد اجرایی ناشران دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب، امسال بخش ناشران دانشگاهی با افزایش فضای برگزاری مواجه بود و این بخش پس از ناشران عمومی بیشترین متراژ را داشت.
در سالهای گذشته بخش دانشگاهی کمی متفاوت تر از سایر بخش ها فعالیت کرده است و با وجود مخاطبان بسیارش، فضای چندان جالبی را برای حضور خود تجربه نکرده و شاید بتوان فضای کم و تهویه نامناسب به عنوان اندک مشکلات این بخش دانست.
با این حال بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب در گام بیست و ششم برای بهبود وضعیت موجود با تغییراتی همراه بوده است، که اصلی ترین تغییر در محل برپایی بخش ناشران دانشگاهی نمایشگاه است و این بخش به ضلع جنوب شرقی مصلی منتقل شده است.
ایجاد این تحولات در بخش دانشگاهی بهانه گفت و گوی جام جم با محمد سلگی بود؛ وی که 12 سال است ریاست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی را بر عهده دارد با وجود مشغله های کاری اش در جهاد دانشگاهی،  مسئولیت ستاد اجرایی بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را نیز بر عهده گرفته است.
تغییراتی که در این دوره از بخش ناشران دانشگاهی انجام شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این تغییرات می تواند نسبت به گذشته منجر به رویکردهای مثبت تری در حوزه نشر دانشگاهی شود؟
اصلی ترین تغییری که در بخش نشر دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به وجود آمده است، تغییر در محل برپایی بخش ناشران دانشگاهی نمایشگاه است و این بخش به ضلع جنوب شرقی مصلی منتقل شده است. در حقیقت مکانی که در گذشته به ارائه آثار نمایشگاه کتاب های خارجی تعلق داشت و این تغییر می تواند تبعاتی در پی داشته باشد. بخش دانشگاهی در دوره های قبل نمایشگاه در ضلع شمال شرقی شبستان قرار داشت و انتقال این محل به بخش  ناشران بین المللی کمی ما را نگران کرده است، ولی به دلایلی خاص ستاد برگزاری نمایشگاه علاقه مند بود تغییراتی در مکان دو بخش کتاب های دانشگاهی و بخش کتاب های خارجی ایجاد کند و امیدواریم این تغییر، تأثیر سوئی نداشته باشد. البته بررسی هایی که شد برخی معتقد هستند این جابجایی از لحاظ تردد و مراجعه دانشجویان مناسب تر است و همچنین یکی از درهای ورودی مترو به این بخش باز می شود. متراژ مکان جدید بخش نشر دانشگاهی به طورناخالص 1000 متر و به صورت خالص 500 یا 600 متر بیشتر از فضای قبلی است به همین خاطر امیدواریم با برنامه ریزی هایی در کمیتۀ چیدمان نمایشگاه انجام شده حداکثر استفاده را از فضای فعلی ببریم.
با توجه به اینکه مخاطبان بخش نشر دانشگاهی اکثر قریب به اتفاق دانشجویان و اساتید هستند اما ما هرساله شاهد این هستیم فضای فشرده ای را این بخش در اختیار دارد و به نوعی مظلوم واقع می شود. آیا تغییراتی که امسال در بخش نشر دانشگاهی رخ داده است در بهبود این بخش موثر بوده است؟
البته نمی توان گفت مظلومیت. نمایشگاه فضای خاصی دارد و در واقع محدودیت مکانی در مصلی وجود دارد و در نتیجه بر اساس مقدار تقاضای ناشران، ما نمی توانیم به آن ها فضا دهیم و این تنها به ناشران دانشگاهی مربوط نمی شود و ناشران دیگر بخش ها مانند کودک و نوجوان، عمومی و ناشران آموزشی را هم شامل می شود. بنابراین این مسئله دربارۀ فضای محدود همیشه بوده است و یا به هر حال توقعات بین ناشران وجود دارد  و برخی ناشران متراژ بیشتری می خو اهند، اما فرصت و فضا محدود است باید این محدودیت بین بقیه بخش ها سرشکن شود. بخش نشر دانشگاهی پس از ناشران عمومی، بالاترین متراژ را در این دوره داشته است به دلیل اینکه ناشران دانشگاهی و آثار آن ها بیشتر است و امیدواریم این تغییر صورت گرفته در مکان بخش دانشگاهی آثار مثبتی را در پی داشته باشد.
در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه کتاب تهران و به ویژه بخش دانشگاهی حضور ناشران شهرستانی را از لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می کنید؟
معمولا ناشران شهرستانی نسبت به ناشران تهرانی وضعیت ضعیف تری دارند. در حال حاضر پس از تهران، شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم  که قطب هستند، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. پس از این شهرها، اصفهان فعالیت جدی تری دارد و بعد شیراز و تبریز تعدادی ناشر فعال دارد. برای مثال شیراز، ناشری دارد که سال های قبل چند مرتبه در نمایشگاه کتاب، به عنوان ناشر برتر شناخته شده است، اما این ناشران کثرت ندارند و انگشت شمار هستند. البته همان اندک ناشر شهرستانی، ناشران فعالی هستند و در مواردی انگیزۀ بالایی برای فعالیت دارند، ولی اساساً این ناشران محدود هستند و اگر آماری از مؤسسۀ خانه کتاب درباره تعداد ناشران شهرستانی بگیریم و با ناشران تهرانی مقایسه کنیم سهم ناشران تهرانی با سهم ناشران شهرستانی قابل مقایسه نیست.
سال گذشته سال خوبی برای ناشران نبود و آنها در تنگناهای مالی بسیاری قرار گرفتند. این وضعیت تا چه اندازه بر تولید و توزیع کتاب در بخش ناشران دانشگاهی تأثیرگذار بوده است و پیش بینی شما درباره فروش آثار دانشگاهی در نمایشگاه کتاب چیست؟
تنگنای مالی در حوزۀ نشر، به دلیل افزایش هزینه های تولید و خدمات به وجود آمده و در همۀ بخش ها اعم از کتابهای کودک، عمومی و آموزشی جریان داشته است و شاید بتوان گفت ناشران دانشگاهی از آن جهت که مخاطبان ویژه ای دارند، از ناشران عمومی و بخش کودک، فروش کمتری نداشته اند. اگر به طور دقیق، وضعیت فروش را در بین کل ناشران نگاه کنیم این گونه نیست که ناشران دانشگاهی بیشتر آسیب دیده باشند. به هرحال این بخش، مخاطب نسبتاً ثابتی دارد، اما سرجمع با کاهش مخاطب مواجه بوده ایم و  پیش بینی می کنیم از لحاظ تعداد فروش کتاب ها در نمایشگاه نسبت به گذشته کمتر شود اما به لحاظ ریالی، فروش نسبت به سال قبل کاهش پیدا نخواهد کرد.

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved