آیین اختتامیه بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی روز سه شنبه 28 آبانماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاددانشگاهی برگزار گردید.
مهدی فیض، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی، در این آیین که از ساعت 9 و 30 دقیقه (28 آبانماه) آغاز شد، گفت: کتاب قرآن از جمله کتابهایی است که معجزه پیامبر (ص) محسوب میشود و تا به امروز نیز ماندگار مانده است. فیض در ادامه با تاکید بر قرار دادن قرآن بهعنوان الگویی آرمانی، افزود: این الگوی آرمانی و کتاب آسمانی، میتواند انگیزهای مناسب برای تالیف کتاب از سوی نویسندگان باشد. وی در ادامه این مراسم گفت: وظیفه ناشران این است که حقالتالیف نویسندگان را بپردازند و مسوولان نیز از آنها حمایت کنند اما نویسندگان نباید با انتظار مادی ارزش کار خود را تنزل دهند. فیض با اشاره به اینکه کتابهای برگزیده در این دوره از سوی دانشجویان تالیف شدهاند، اظهار کرد: کتاب قرآن میتواند الگوی مناسبی برای تالیف کتاب از سوی دانشجویان قرار بگیرد. او تأکید کرد: هرچه نیت ما برای نگارش کتاب پاکتر باشد، نتیجه خدمت به علم و فرهنگ کشور است و ما امیدواریم در جهاد دانشگاهی بتوانیم این نگاه را پیش ببریم.
در ادامه این مراسم، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- با اشاره به برگزاری بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی گفت: خوشحالم در مراسمی شرکت میکنم که 20 سال سابقه تشکیل دارد و به حوزه دانش توجه دارد.
او در ادامه گفت: در بحث کتاب دانشجویی دو موضوع مطرح است که شاید بحث اصلی و اساسی باشد؛ بحث اول این است که باید توجه کرد دانشجویان چقدر مطالعه میکنند و سرانه مطالعه در دانشگاهها چقدر است؟ با توجه به اینکه در کشور ما چندین میلیون دانشجو وجود دارد، بخشی از تحولات سرانه مطالعه میتواند متمرکز به بخش دانشجویی باشد، زیرا اگر کشور ما بخواهد در سرانه مطالعه روند رو به رشدی داشته باشد، تأمل و بازنگری در سرانه مطالعه دانشجویی میتواند مؤثر باشد و باید توجه کرد که چه باید کرد که سرانه مطالعه غیراجباری در میان دانشجویان ما بالا برود.
او افزود: بحث دیگر دانشجو و تولید کتاب است. این جشنواره 20 سال از برگزاریاش میگذرد، از اینروست که ما رابطهای میان دانشجو و تولید کتاب میبینیم و فعالیت دانشجویان منحصر در مطالعه کتاب نیست، بلکه دانشجویان میتوانند در تولید کتاب هم نقش داشته باشند.
صالحی همچنین عنوان کرد: متأسفانه کتابسازیها ساده هستند و روشهای زیادی دارند، اما ساختن کتاب مانند ساختن یک بنای رفیع، ویژگیهای خودش را دارد و اینکه چگونه میتوان دانشجویان را در این عرصه فعال کرد، بحث مهمی است که قواعد و هنجارهایی دارد. دانشگاه کانون تولید علم و نقطه خیزشها و جهشهای علمی است و نکته اصلی این است که چگونه دانشجو میتواند با تولید کتاب به نهضت علم کمک کند. یک نگاه فقط میتواند این باشد که استادان در این حوزه کار کنند. اما بدنه تحصیلات ما با رشد تحصیلات تکمیلی بزرگ شده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه تولید کتاب میتوانند نقش داشته باشند.
او ادامه داد: ما در حوزه مقالات دانشجویی کمابیش مشارکت استاد و دانشجو را میبینیم. اما باید دید در حوزه تولید کتاب هم استادان با دانشجویان چقدر مشارکت دارند. تولید علم با مشارکت استاد و دانشجو شکل میگیرد.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره روند بومیسازی علم در کشور گفت: در تولید علم براساس روند بومیسازی علم باید سه نکته یعنی؛ روزآمدی علمی، ریشهگرایی فرهنگی و بومیگرایی کارکردی را در نظر داشت. خصوصیت علم، جهانی بودن آن است و ما باید با تازهترین و روزآمدترین ایدههای جهان در حوزه علم و ایده آشنا باشیم. ریشهگرایی فرهنگی و بومیگرایی کارکردی هم به یک اقتضائاتی توجه میکند و ترکیب این سه میتواند کتابها را به یک شکل خلاقانه سوق بدهد. او در پایان تأکید کرد: ما باید جشنوارهها را در این زمینه به جهتگیریهای جدید سوق بدهیم تا هرجشنواره گامی به جلو باشد.
محمدسلگی رییس انتشارات سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آیین اختتامیه بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، با بیان اینکه جشنواره کتاب سال دانشجویی، یکسال پس از برپایی هفته کتاب در کشور از سوی جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرده است، از داوری 6 هزار و 800 عنوان کتاب، طی بیست سال برگزاری این جشنواره خبر داد._وی در ادامه بیان کرد: در این جشنواره یک بخش اصلی شامل همه رشتههای دانشگاهی و سه بخش ویژه در رشتههای علوم قرآنی، گردشگری و اشتغال و کارآفرینی فعال بوده و دانشجویان نیز در این بخشها به تالیف یا ترجمه کتاب اقدام کرده بودند.
سلگی، با اشاره به این موضوع که کتابهای ارسالی در رشته علوم انسانی و اجتماعی در این دوره بیشترین تعداد کتابها را به خود اختصاص دادهاند افزود: رشتههای دامپزشکی و فنی و مهندسی، دیگر شاخههای علمی بودند که با بیشترین کتاب در این جشنواره حضور داشتند.
رییس انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: 68 درصد کتابهای رسیده به دبیرخانه از سوی دانشجویان، بهصورت تالیف بوده و 32 درصد نیز به کتابهای ترجمه شده اختصاص داشته است. همچنین 80 درصد آثار ارسالی از سوی دانشجویان دانشگاههای دولتی انجام گرفته و 20 درصد تالیفات نیز به دانشجویان موسسات غیردولتی تعلق داشت.
وی، سهم زنان مولف و مترجم دانشجو در این دوره از جشنواره را، 34 درصد اعلام کرد و از سهم 66 درصدی مولفان مرد دانشجو در این میان خبر داد.
این مقام مسوول، با بیان اینکه داوری کتابهای ارسالی در چهار مرحله انجام گرفته است، افزود: تسلط مولف بر ابعاد موضوع، توجه به نیازهای علمی کشور، نحوه تحلیل و تجزیه دادهها از سوی مولف، از جمله معیارهای داوری کتابهای ارسال شده به این دوره از جشنواره، از سوی داوران بوده است.
سلگی در ادامه عنوان کرد: سازمان جهاد دانشگاهی در سطح کشور دارای 30 مرکز توزیع کتاب از جمله در 20 مرکز دانشگاهی کشور است.
وی ادامه داد: انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی علاوه بر چاپ کتاب در زمینه کتاب و کتابخوانی دارای فعالیتهای متنوع است. به طوری که همزمان با برگزاری هفته کتاب مراکز سازمان در دانشگاههای مختلف کشور اقدام به برگزاری نشستهایی مرتبط با کتاب داشتهاند.
در ادامه برگزاری آیین اختتامیه بیستمین کتاب سال دانشجویی، حمید طیبی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی، از معضل سفارش تالیف کتاب و مقاله در سطح کشور بهعنوان پدیده علمفروشی یاد کرد و گفت: مسوولان کشور باید راهکاری برای تولید علم در کشور اتخاذ کنند تا از وقوع پدیدههایی اینچنینی جلوگیری شود.
حمید طیبی، از دولت تدبیر و امید خواست تا متولیان علم در کشور را مشخص کرده تا اقدامات کارشناسی برای تولید علم در کشور انجام شود.
بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، از ساعت 9 و 30 دقیقه امروز (28 آبانماه) در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی، واقع در تقاطع خیابانهای انقلاب و برادران مظفر برگزار شد.
رییس جهاد دانشگاهی - هم با اشاره به اینکه تولید کتاب یکی از شاخصههای توسعه علمی در کشور است، گفت:آمار کتابهای تولیدشده و مقالات چاپشده و استناد به این آثار جزو شاخصهای توسعه علمی کشور است.
او ادامه داد: من در سالهای 85 تا 89 که مسؤولیت جهاد را داشتم، میشنیدم که میگویند برخی مقاله و تز در این حوزه مینویسند. اما در روزهای اخیر که این مسؤولیت را دوباره پذیرفتهام و در خیابانهای اطراف دانشگاه رفت و آمد میکنم، اطلاعیههایی را میبینم که به صورت چاپشده نوشتن مقاله و پایاننامه را برعهده میگیرند که این اصلا کار خوبی نیست و باید از آن جلوگیری شود.
طیبی تأکید کرد: حتا اگر محقق ما به دلیل مشکلات مالی مانند کلیهفروشی به علمفروشی افتاده است، ما باید فکر کنیم که چگونه میتوانیم با این روند مقابله کنیم و باید دلیل اصلی این عارضه را پیدا کنیم.
او با اشاره به اهمیت توجه به جریان علم در کشور، گفت: ما باید تلاش کنیم در همه حوزهها براساس دیدگاههای علمی عمل کنیم. اگر تصمیم میگیریم در کشور مسکن انبوه بسازیم، باید براساس دیدگاه علمی عمل کنیم. اگر میخواهیم سود بانکی را در شرایطی که هنوز تورم بالاست، پایین بیاوریم، باید با مشورت عالمان این حوزه باشد..
رییس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: اگر شرایطی به وجود میآوریم که مورد تحریم شدید قرار میگیریم و در کشور را به سوی چین باز میکنیم، انگیزه برای علم و تولید فناوری باقی نمیماند و در این حوزه توقع ما از دولت تدبیر و امید این است که در حوزه علم کار جدی شود و متولی تولید علم در کشور مشخص شود، چون درباره این موضوع بین بخشهای مختلف دعواست.
او در پایان گفت: نباید از تغییرات علمی در دنیا غافل باشیم و همانطور که رهبر انقلاب تأکید کردهاند، به توانمندیهای درونساز کشور توجه کنیم. کشورهایی این راه را رفتهاند و ما که مسلمان هستیم، باید این راه را سریعتر و بهتر برویم.
مرتضی کریمینیا - دانشجوی برگزیده بخش ویژه گروه علوم قرآنی - نیز با اشاره به ضعف رشته مطالعات قرآنی در کشور گفت: ضعف این رشته بیارتباطی و بیاطلاعی دستاندرکاران آن از مطالعات قرآنی در غرب است و من در کتابی که نوشتهام به کتابشناسی مطالعات قرآنی در 500 سال اخیر غرب پرداختهام و تلاش کردم تا رویکردهای متفاوت این حوزه پیش روی محققان قرار بگیرد.
در این مراسم همچنین حجتالاسلام سیدمهدی تقوی - رییس سازمان فعالیتهای قرآنی جهاد دانشگاهی -به اهمیت بازسازی اندیشه دینی اشاره کرد و گفت: ما تلاش میکنیم در این سازمان همه چیز را از بستر قرآن نگاه کنیم و تلاش میکنیم تا فرصت جدید ایجاد شود تا با محوریت قرآن به همه چیز نگاهی دوباره داشته باشیم و از این دیدگاه به علوم انسانی راه پیدا کنیم و قرآن را به همه عرصههای زندگی بیاوریم