عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارتباط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی با پژوهشگران برای تولید کتاب اظهار کرد: دانشجویان و مدرسان دانشگاه، مخاطبان اصلی کتابهای انتشارات جهاد دانشگاهی سازمان مرکزی و واحدهای مختلف هستند و کتابها براساس نیازها، خلاءها و در نهایت با همکاری دانشگاهیان تولید میشوند.
وی افزود: برنامههای تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز در سازمان برگزار میشود که به کتابهای سایر ناشران اختصاص دارد. جشنواره کتاب سال دانشجویی و جشنواره پایاننامهبرتر دانشجویی نیز از جمله فعالیتهایی است که علاوه بر پیگیری استعدادهای جوان با هدف شناسایی آثار سایر ناشران برگزار میشود. جهاد دانشگاهی با برگزاری این جشنوارهها بهعنوان پلی بین دانشگاه و مخاطبان عمل میکند.
تولید کتاب براساس نیاز مخاطب و فعالیت در حوزههای جانبی کتاب
تقوی درباره چشماندازهای پیشروی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: نقطه ایدهآل سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تولید کتابهایی براساس نیاز مخاطبان است. سازمان انتشارات از زمان تاسیس سازمان مرکزی در سال 1359 فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از مهمترین چشماندازها، حفظ دستاوردهای بیش از سه دهه حضور در عرصه نشر دانشگاهی و توسعه آن است که البته این امر فقط به معنای تلاش در حوزه اقتصاد نشر نیست.
این مقام مسئول در عرصه نشر دانشگاهی در تشریح دیگر برنامههای سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: افزایش فعالیت در حوزههای جانبی کتاب و کتابخوانی مانند برنامههای تبلیغی و ترویجی، از دیگر اهداف بلندمدت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی است.
معرفی کتاب از طریق برنامههای ترویجی
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره سیاستهای این سازمان در زمینه برطرف کردن دغدغه مدرسان دانشگاه در گرایش دانشجویان به جزوهخوانی اظهار کرد: جزوهخوانی از آسیبهای غیرقابل انکار در دانشگاههاست، بنابراین در مراجعه مدرسان درخواست میکنیم که در معرفی آثار به سازمان کمک کنند. بهنظر میرسد معرفی کتاب از طریق برنامههای ترویجی در رفع این دغدغه موثر باشد. موضوع هزینه کتاب نیز در تقویت گرایش به جزوه بیتاثیر نیست. در این بخش، طی دو یا سه سال گذشته افزایش دو برابری در قیمت تمام شده کتاب دانشگاهی را شاهد بودهایم و با توجه به وضعیت اقتصادی و اشتغال دانشجویان تلاش شده در بحث قیمتگذاری بهانه برای جزوهخوانی را برطرف کنیم.
وی گفت: از دیگر بهانههای دانشجویان برای جزوهخوانی مسیرهای طولانی برای خرید کتاب است. در این راستا فضای مجازی و فروش اینترنتی کتاب را تقویت کردهایم، براساس نظرسنجیها قیمت کتابهای جهاد دانشگاهی از جمله مناسبتترین قیمتها برای مخاطبان دانشگاهی است.