.
کتاب چشم انداز اقتصاد فرهنگ در ایران به چاپ رسید
سه شنبه 26 دی 1396
کتاب چشم انداز اقتصاد فرهنگ در ایران به چاپ رسید
کتاب چشم انداز اقتصاد فرهنگ در ایراناثر دکتر شهرود امیر انتخابی ، رحیم یعقوب زاده به چاپ رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هدف اصلی این کتاب جایگزینی اقتصاد فرهنگ با تأکید بر گردشگری و به تبع آن بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی به جای اقتصاد نفتی است و متن حاضر برای دستیابی به این هدف در قالب اهداف بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت تنظیم شده است.

 به عبارت دیگر هدف اصلی این کتاب تبیین متنی برای رونق بخشیدن به بخش گردشگری و به تبع آن بخش میراث فرهنگی و  صنایع دستی است زیرا معتقدیم این بخش در ارتباط تنگاتنگ با هم قرار دارند و دوام و رونق نیز به این ارتباط بستگی دارد.

هدف بلندمدت از نگارش این کتاب جایگزینی و گردشگری اقتصاد فرهنگ با اقتصاد نفت در اقتصاد ایران در سال ۱۴۱۰ از طریق جذب سالانه ۴۰ میلیون نفر گردشگر خارجی و تبدیل کردن ایران به یکی از اصلی ترین مقصد گردشگران خارجی در خاورمیانه است. این جایگزینی به معنای از بین رفتن کامل نقشه اقتصاد نفت نیست بلکه وابستگی کنونی به آن از بین می رود.

 همچنین هدف میان مدت از نگارش این متن فراهم کردن زمینه های لازم برای جهش در اقتصاد فرهنگ با محوریت سازمان گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی در سال ۱۴۰۰ با فعال‌تر کردن نیروهای انسانی و بهره‌بری از زیرساخت‌های موجود برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۴ است و در هدف کوتاه مدتی که این کتاب دنبال می کند داشتن یک برنامه جامع برای به حرکت درآوردن بخش اقتصاد فرهنگ، بازنگری های لازم در رویکردهای کلان و استراتژیک سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با توجه به محوریت اقتصاد فرهنگ و دوبرابر کردن نرخ جذب گردشگر خارجی در پایان سال ۱۳۹۷ است .

کتاب حاضر در پنج فصل تدوین شده است؛

 در فصل اول به کلیاتی پیرامون اقتصاد فرهنگ و اهمیت آن پرداخته شده است.

فصل دوم اقدام به مقایسه تطبیقی اقتصاد فرهنگ ایران با برخی کشورها از جمله ترکیه و مصر و امارات شده است.

همچنین مولفه های اقتصاد فرهنگ شامل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مورد بحث قرار گرفته است و نظر به تأکید ویژه کتاب به مفاهیم گردشگری بیشتر پرداخته شده است .

 فصل سوم رابطه اقتصاد و فرهنگ گردشگری مورد بحث قرار گرفته و به اثرات اقتصادی اجتماعی و محیطی گردشگری و نیز برخی از انواع گردشگری می‌پردازد.

 فصل چهارم به عنوان سهم گردشگری در اقتصاد ایران به مباحثی همچون گردشگری بین المللی، مقایسه گردشگری ایران با دیگر کشورها پرداخته شده است .

در فصل پنجم پیرامون راهکارها و استراتژی هایی برای رشد رقابت پذیر گردشگری ایران سخن به میان آمده است.

 

 این کتاب 167صفحه ای در شمارگان1000 نسخه و با قیمت 11000 تومان به بازار نشر ارائه شده است.

 

علاقه مندان برای تهیه این اثر می توانند به فروشگاه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به آدرس تهران - خيابان انقلاب - بين فلسطين و چهار راه وليعصر- فروشگاه و نمايشگاه دائمي كتاب جهاد دانشگاهي مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 02166487625 حاصل نمایند. 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved