به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، «سواد رسانهای» به دنبال آن است تا نشان دهد رسانهها چگونه باورها و الگوهای رفتاری افراد را شکل میدهند. این کتاب از پانزده فصل آموزشی و شش فصل مسألهمحور تشکیل شده است. هدف پانزده فصل آموزشی این است که به مخاطب چارچوبی از ایدهها را بدهد تا دانش افراد از ساختارهای دانش در چهار حوزه سازمان یابد. این حوزهها عبارتند از دانش دربارۀ صنایع رسانهای، دانش دربارۀ مخاطبان رسانهها، دانش دربارۀ محتوای رسانهای و دانش دربارۀ اثرهای رسانهای.
نویسنده در تشریح فصلهای آمورشی کتاب خود آورده است: «این فصلها فهرستی از کتابها، مقالهها و وبسایتها را برای خواندن بیشتر عرضه میکنند تا به شما کمک کنند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و بتوانید برای خودتان مباحث را بیشتر بسط دهید؛ من این منابع را طوری انتخاب کردهام که بهصورتِ جذابی، امتداد آنچه طی فصل گفتهام، باشند. همچنین، چون این روزها رسانهها و محتوای آنها بهسرعت درحالِتغییرند، چند منبع اطلاعات (معمولاً وبسایت) فراهم آوردهام که شما میتوانید بهروزترین اطلاعات دربارۀ هر موضوع را در آنها پیدا کنید. نخستینباری که این پانزده فصل آموزشی را میخوانید، روی مهمترین ایدهها تمرکز کنید تا ساختارهای دانش خودتان را شکل بدهید؛ سپس وقتی این ساختارها را فراهم آوردید، دوباره به سراغ فصلها بروید و آنها را بخوانید تا جزئیات موردنیاز را برای بسط دادن فهمتان به داشتههایتان بیفزایید.»
نویسنده در ادامه درباره فصلهای مسألهمحور کتاب خود مینویسد: «شش فصل مسأله به شما کمک میکند تا از ساختارهای دانش خود استفاده کنید و در واکاوی این مناقشات توان مهارتهای خود را بیفزایید، از دیدن زیبایی پیچیدگی آنها لذت ببرید و نظر آگاهانۀ خود را دربارۀ هرکدام از آنها بسازید». مسائلی نظیر مالکیت رسانهها، ورزش، اخبار جعلی، نقد تبیلغات، شیوع خشونت در محتوای رسانهای و حریم خصوصی در این شش فصل مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب «سواد رسانهای» در 864 صفحه با قیمت 270 هزار تومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است. علاقهمندان برای تهیه این اثر میتوانند به فروشگاههای کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی مراجعه کنند.