در رونمایی از کتاب «آیا کارآفرینی مرده است؟» مطرح شد:
نباید برای کارآفرینان چالش ایجاد کرد
پنجشنبه, 21 مهر,1401
نباید برای کارآفرینان چالش ایجاد کرد
مراسم رونمایی از کتاب «آیا کارآفرینی مرده است؟» ۲۰ مهرماه به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی برگزار شد.

آیین رونمایی از کتاب «آیا کارآفرینی مرده است؟» بعدازظهر روز چهارشنبه، 20 مهرماه با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، غلامحسین حسینی‌نیا و مرضیه بختیاری، مترجمین کتاب، محمدباقر مجتبائی، دبیرکل اتاق اصناف ایران، سید جمیل احمدی، مدیر دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، جواد محمد قلی نیا و دکتر علوی در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ابتدای این نشست با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت گفت: مقدمه هر حرکت و پیشرفتی علم است و اگر آدم علم نداشته باشد، حرکتش سنجیده نخواهد بود. در طول تاریخ همواره اندیشمندان تولید علم کرده‌اند و سپس زمینه حرکت انسان به سمت پیشرفت فراهم شده است.

گام‌های مثبت جهاددانشگاهی در حوزه کارآفرینی

وی افزود: کارآفرینی چندین دهه سابقه دارد اما ادبیات کارآفرینی حدود دو دهه است وارد کشور ما شده و جهاددانشگاهی گام‌های خوبی را در این حوزه برداشته است. تولید علم و ادبیات در زمینه کارآفرینی پراهمیت بوده لذا یکی از اقدامات جهاددانشگاهی تولید ادبیات در این زمینه است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه عنوان این کتاب واقعاً جذاب است و طبیعتاً محتوای آن هم می‌تواند در عرصه کارآفرینی کشور تأثیرگذار باشد، تأکید کرد: این کتاب می‌تواند برای دست‌اندرکاران آموزشی و اجرایی کشور مفید بوده و مورد استفاده قرار گیرد.

رحیمیان خطاب به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، گفت: بخشی از کارهایی که سازمان دانشجویان می‌تواند انجام دهد، در حوزه کارآفرینی است. این سازمان می‌تواند از ظرفیت سه و نیم میلیون نفر دانشجو در این حوزه بهره ببرد.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به عنوان سخنران دوم این نشست با بیان اینکه مجموعه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی اولین ناشر دانشگاهی بعد از انقلاب به همراه مرکز نشر دانشگاهی است و به لحاظ قدمت در دوره بعد از انقلاب رتبه اول را دارند، گفت: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از یک سری ابعاد و مختصات، بزرگ‌ترین ناشر دانشگاهی کشور محسوب می‌شود و حدود ۱۱ هزار عنوان کتاب از سوی این سازمان منتشر شده و همچنین ۶۰۰ عنوان کتاب را در سال به‌طور متوسط منتشر می‌کند.

وی افزود: این سازمان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی پنج طرح ملی را در دستور کار قرار داده و برنامه‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب جزئی از برنامه‌های روتین این سازمان محسوب می‌شوند.

انتشار جدیدترین متون علمی مرتبط با کارآفرینی در جهاددانشگاهی

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی بیان کرد: بخش قابل توجهی از متون علمی کشور را جهاد دانشگاهی منتشر می‌کند و بخشی از این متون مربوط به کارآفرینی است‌. از سوی دیگر سازمان‌هایی از قبیل سازمان قرآنی دانشجویان کشور، سازمان انتشارات و سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی در حوزه کارآفرینی فعال هستند که این امر نشان می‌دهد جهاددانشگاهی در این حوزه قدم‌هایی را برداشته است.

غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و یکی از مترجمان کتاب در ادامه این نشست درباره اثر ترجمه‌شده، گفت: نویسنده کتاب در زمره پنج نویسنده برتر در حوزه کارآفرینی محسوب می‌شود و کتاب‌های او جزء کتاب‌های مرجع دانشگاهی به شمار می‌رود. به طور کلی بحث‌های این کتاب، رهیافت جدیدی را برای جامعه ما ایجاد خواهد کرد و نوع نگاه این کتاب با سایر کتاب‌ها متفاوت است. مثلاً ما می‌گوییم مشکلات در کشور اجازه کارآفرینی را نمی‌دهد اما نویسنده کتاب طوری به قضایا ورود پیدا کرده و آمارها را طوری تجزیه و تحلیل کرده که به سؤالات و مشکلات پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در جامعه آمریکا کارآفرینان از نقش و جایگاه برخوردارند، افزود: دولت این کشور نگاه ویژه‌ای به کارآفرینان دارد و از آنها به عنوان پیامبران جدید نام می‌برد و امروز دولت آمریکا از اینکه نرخ کارآفرینی در این کشور کاهش پیدا کرده، احساس خطر می‌کند، زیرا می‌داند اگر کارآفرینی کاهش پیدا کند، سرعت افول آمریکا شیب تندی پیدا خواهد کرد. همچنین در جامعه آمریکا خرده‌مشاغل دارای اهمیت هستند.

نباید برای کارآفرینان چالش ایجاد کرد

مترجم کتاب درباره نحوه حمایت از کارآفرینان، گفت: باید بدانیم که معافیت‌های مالیاتی و از این قبیل امتیازات می‌توانند مؤثر باشند اما موضوع مهم این است که به کارآفرینان اجازه دهیم خودشان مسیرشان را پیدا کنند، به کارشان بپردازند و بهتر است برایشان چالش ایجاد نکنیم.

وی به ضرورت ایجاد مهارت‌افزایی دانشجویان اشاره کرد و گفت که این مهارت‌ها می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا موضوعات را چندبعدی ببیند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور درباره نحوه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، عنوان کرد: در کشوری مانند آمریکا یکی از زمینه‌های تأمین مالی استارت‌آپ‌ها خروجی خود همین استارت‌آپ‌هاست، در صورتی که در کشور ما همه امیدها به بانک‌هاست اما در آمریکا این‌گونه نیست.

اهمیت میکرومشاغل در آمریکا

مرضیه بختیاری یکی دیگر از مترجمان کتاب «آیا کارآفرینی در آمریکا مرده است؟» گفت: برای آمریکایی‌ها بر خلاف کشورهای جهان سوم، کارآفرینی بسیار حائز اهمیت است‌. نویسنده کتاب بعد از مدتی متوجه شد که روند کارآفرینی در آمریکا کاهش پیدا کرده و احساس کرده بود که کارآفرینی در حال مرگ است. اما در اصل کارآفرینی در حال مرگ نبود بلکه نوع آن تغییر کرده و از کارفرمایی به سمت خوداشتغالی یا میکرو اشتغال‌ها سوق پیدا کرده بود و به طور کلی این کتاب در ۱۶ فصل مباحث خیلی خوبی را مطرح کرده است.

محمدباقر مجتبائی، یکی دیگر از حاضران این نشست با بیان اینکه این کتاب می‌تواند دوره‌ای برای آموزش دانش کاربردی محسوب شود، گفت: حدود چهار میلیون بنگاهی که در کشور وجود دارند، بیش از ۹۰ درصد آن‌ها بنگاه‌های کوچک هستند که ضروری است اهمیت این بنگاه‌های کوچک جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه برخی از کارآفرینان ما فکر می‌کنند با گذراندن یک دوره MBA یا DBA می توانند بازارشناس شوند، در صورتی که اینها باید اصول اولیه کارآفرینی و بازارشناسی را فرا گیرند، عنوان کرد: متأسفانه بعضی از اساتید بازاریابی‌ هنوز خودشان صادرات انجام نداده‌اند اما ده‌ها مقاله نوشته‌اند.

براساس این گزارش، در پایان از کتاب «آیا کارآفرینی در آمریکا مرده است؟» رونمایی شد.

یادآور می‌شود، کتاب «آيا كارآفرينی مرده است؟ حقايقی پيرامون استارت‌آپ‌ها در آمريكا» عنوان اثری به قلم «اسکات ای. شین» است که نسخه فارسی آن با ترجمه غلامحسین حسینی‌نیا، مرضیه بختیاری و سمیه عربی به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر می‌شود.

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved