کتاب «میل کلی» نشان از یک خوش‌سلیقگی در انتشارات جهاد دانشگاهی دارد
سه شنبه, 26 مهر,1401
کتاب «میل کلی» نشان از یک خوش‌سلیقگی در انتشارات جهاد دانشگاهی دارد
به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، «میل کلی: هفت مقاله درباره ریاضیات قدیم» اثر علامه حسن حسن‌زاده آملی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی آیین رونمایی از کتاب «میل کلی» صبح امروز سه‌شنبه، 26 مهرماه با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

دوست داشتن وطن در گرو شناخت افتخارات و قله‌های دانشی گذشته

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از این کتاب، انقطاع از پیشینه و نشناختن میراث عظیم علمی گذشته را بزرگ‌ترین آسیب جامعه دانست و گفت: ما به برقراری و ایجاد اتصال و ارتباط با گذشته نیاز داریم و تاریخ علم، دانش و ادبیات در ایران به قدری درخشان و پر بار است که شایسته تکریم و تعظیم است. هر ایرانی که بداند در ادامه چه تاریخی قرار گرفته، مطمئناً به این گذشته افتخار می‌کند و ذره ذره خاک و جای جای وطن را قدر می‌داند. دوست داشتن وطن، به شناخت تاریخ و گذشته و بزرگان و افتخارات و قله‌های دانشی بستگی دارد که از این سرزمین سر بر آورده‌اند و مرحوم حسن‌زاده آملی یکی از این قله‌ها هستند اگر کسی در زیست ایشان تأمل کند نمونه عالی یک عالم ایرانی را می‌بیند.

وی با اشاره به آمار و ارقام حوزه کتاب در ایران، جایگاه کشور ما را در سطح منطقه غیرقابل مقایسه با سایر کشورها اعلام کرد و گفت: سال گذشته در کشور بیش از صد و یازده هزار عنوان کتاب منتشر شده و حدود نود هزار مولف و مترجم داشتیم که بیش از چهل هزار نفر آنها خانم‌ها بودند. ما در تعداد عناوین و تعداد مولفین و مترجمین جزو کشورهای برتر هستیم و این حجم تولیدات فرهنگی در کشور قابل افتخار است.

پشتیبانی از ورود انتشارات جهاد دانشگاهی به عرصه‌های جدید نشر

احمدوند در خصوص انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: فعالیت این انتشارات از زمان انقلاب تاکنون ثمرات مهمی داشته و ما خیلی مشتاقیم که با جهاد دانشگاهی و انتشارات آن همراهی و همکاری کنیم تا تولیدات ارزشمند بیشتری داشته باشیم و خیلی مایلیم تا به عرصه‌های جدید تولید محتوا ورود کند و پیشرفت داشته باشد. ما نیز سعی می‌کنیم پشتیبانی حداکثری داشته باشیم و حمایت همه جانبه می‌کنیم تا این انتشارات در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد و در کشور پیشرو باشد و امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت این انتشارات باشیم.

 دانشگاه‌ها را در تامین متون علمی دست خالی نگذاشتیم

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن بزرگداشت مقام علامه حسن‌زاده آملی با اشاره به پیشینه جهاد دانشگاهی و نقشی که در تولید علم و متون علمی برای دانشگاه‌ها بعد از انقلاب بر عهده داشت، گفت: جهاد دانشگاهی با یک حرکت جهادی توانست بخش عمده‌ای از نیازهای علمی دانشگاه‌ها را تأمین کند و دانشگاه‌ها را دست خالی نگذاشت.

رحیمیان با اشاره به این که این انتشارات تنها در حوزه نشر کتاب متوقف نشد، به تنوع و گستردگی فعالیت‌های ترویجی این سازمان مانند مسابقات کتاب‌خوانی، نقد و رونمایی کتاب، جشنواره کتاب و پایان‌نامه و ... اشاره کرد و گفت: بعد از آمدن دکتر علی‌اکبرزاده به انتشارات، کارهای نو و جدیدی در حوزه فعالیت‌های ترویجی انجام شد که قابل تحسین است و ما امروز انتظار داریم علاوه بر بازبینی و نوآوری در طرح‌های جاری به فضاهای جدید نشر مانند کتاب الکترونیک و صوتی و ....ورود کنند.

کتاب میل کلی که امروز برای رونمایی از آن دور هم جمع شده‌ایم نشان از یک خوش‌سلیقگی در انتشارات جهاد دانشگاهی داشت و از همکاران انتشارات به خاطر چنین اقدامی تشکر می‌کنم.

 تولید ادبیات درباره پیشرفت ایران معاصر را ادامه می‌دهیم

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در خصوص اهمیت این کتاب و آثاری از این دست گفت: ما احساس می‌کردیم که شناخت مواریث علمی و فرهنگی ایرانی و اسلامی در حفظ هویت و تقویت آن تأثیر دارد. در حالی که دیگران با میراث جهانی برای خود هویت می‌سازند ما در این زمینه ضعیف عمل کردیم. این ضعف در حالی است که حتی به اعتراف غربی‌ها و تأکید بر اهمیت نقش ایران در علم، شاخه‌های مختلف علوم در بهترین شکل و کیفیت در ایران دنبال می‌شده و عمده عالمان علوم ایرانیان مسلمان بوده‌اند و آنچه غرب از دانشمندان قدیمی خود دارد از طریق ایرانی‌ها به غرب رسیده است. مرحوم حسن‌زاده آملی یکی از عالمان مسلمان ایرانی بودند که متأسفانه به طور شایسته شناخته شده نبودند و معرفی آثار ایشان و نشر آنها می‌تواند تاثیر زیادی در علاقه‌مندی جوانان به ایشان داشته باشد.

 اکبرزاده در ادامه و در معرفی این کتاب گفت: مقدمه کتاب میل کلی تاریخ ریاضیات در جهان اسلام است و خود کتاب درباره علم هیئت در ریاضیات نگاشته شده. علاوه بر مقدمه عالمانه و ارزشمند آن، کتاب هفت مقاله دارد که در سال 62 به درخواست جهاد دانشگاهی در مجله «دانشگاه انقلاب» منتشر شده است.

وی با اشاره به اهمیت تألیف تاریخ پیشرفت در ایران افزود: تاکنون دستاوردهای علمی و افتخارات جهاد دانشگاهی تشریح نشده است و ما در حال تدوین تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی از بعد علمی هستیم و برای حفظ و تقویت هویت ایرانی-اسلامی به ادبیات و تاریخ پیشرفت در ایران ورود جدی خواهیم داشت.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved