رویکرد‌های سازمان «ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی» تشریح شد
شنبه, 31 تیر,1402
رویکرد‌های سازمان «ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی» تشریح شد
رئیس سازمان ترويج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی درباره برنامه‌های این سازمان گفت: تصمیم گرفته شد تحولی در ساختار اساسی در حوزه نشر در جهاد دانشگاهی داشته باشیم و این تحول بتواند به ترویج مطالعه و نشر در میان دانشجویان و استادان دانشگاهی باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ترويج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی ، نخستين گردهمايی شعب سازمان ترويج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، با حضور حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترويج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهي، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، شنبه(31 تیر‌ماه) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترويج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی درباره فعالیت‌های این سازمان گفت:‌ سه سال پیش که مسئولیت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی را بر عهده گرفتم با همفکری دوستان تصمیم گرفته شد تحولی در ساختار اساسی فعالیت‌های کتاب‌محور جهاد دانشگاهی داشته باشم و این تحول بتواند به ترویج مطالعه و نشر در میان دانشجویان و استادان دانشگاهی باشد؛ برهمین اساس فعالیت‌هایی را آغاز کردیم و برنامه‌ها را در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی پیش بردیم.

وی افزود: ‌دومین گام  این بود که به تناسب این فعالیت‌ها، اقدام اساسی برای تأسیس سازمان جدید با ماموریت و اهداف جدید داشته باشیم. این حرکت را از دو سال پیش آغاز کردیم و اقدامات آن انجام شد. در نهایت با همکاری رئیس جهاد دانشگاهی این اتفاق افتاد و سازمان جدید با عنوان «سازمان ترويج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی» تاسیس شد.  برنامه‌هایی برای رویدادهایی که مهرماه در این خصوص داریم طراحی شده و درباره آن گفت‌وگو خواهیم داشت. تا سال آینده، سازمان، کارنامه جدیدی برای خود رقم خواهد زد. امیدواریم بتوانیم گامی برای کتابخوان شدن بیشتر دانشجویان برداریم.

وی درباره برنامه‌های این سازمان گفت:‌ با همکاری معاونت فرهنگی  چند برنامه تدوین شده است؛ در مهرماه امسال نخستین برنامه «باشگاه دانشجویان ایران» را خواهیم داشت که قرار است در ۲۰ واحد دانشگاهی آن را شروع کنیم و در هر واحد حلقه مطالعه ایجاد شود؛ همچنین قرار است به فراخور هر واحد، «مدرسه نویسندگی دانشجویان ایران» ایجاد شود که فصل اول آن با دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ آغاز خواهد شد؛ هدف تقویت مهارت‌های نویسندگی دانشجویان است.

علی‌اکبرزاده با اشاره به سایر برنامه‌های ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی عنوان کرد: تجمیع مسابقات سه دقیقه‌ای با عنوان جدید «ارائه سه دقیقه‌ای» به کتاب، پایان‌نامه، اختراع، طرح پژوهشی و مقاله می‌پردازد. برنامه بعدی این سازمان، برگزاری دوره تخصصی حوزه نشر و مطالعه است که همه واحدها ملزم هستند آموزش‌های تخصصی در این حوزه را آغاز کنند؛ همچنین امسال فراخوان سومین کنفرانس دوره جدید نشر و کتاب دانشجویی و طرح ملی «فصل سخن» طبق روال اجرا و مسابقات سه‌دقیقه‌ای نیز آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه تولید محتوا نیز برنامه تولیدی در زمینه «تاریخ علم در ایران و جهان اسلام» خواهیم داشت و اگر در این زمینه در واحدهای دیگر، کاری ارائه شده باشد، حمایت می‌کنیم؛ همچنین برنامه دیگر، تولید نمایشنامه‌های مخصوص دانشجویان در زمینه ایران اسلامی است. کار دیگر، نظارت پیش از چاپ کتاب‌ است که از مشکلات بعدی پیشگیری خواهد کرد؛ طبق برنامه‌ای که طراحی شده از اول مهرماه آثار این سازمان پیش از چاپ، با نظر کارشناسان سازمان ترويج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهي بررسی می‌شود. در حوزه اقتصادی «سامانه شانزده» را خواهیم داشت و امیدواریم فروشگاه فیزیکی را هم گسترش دهیم.

علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این نشست، با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است، به وظایف سازمان ترویج مطالعه و نشر در حوزه جهاد تبیین اشاره و تصریح کرد: موضوع افزایش جمعیت و جهاد تبیین از موضوعاتی است که باید در حوزه نشر کتاب مد نظر قرار گیرد.

در ادامه هر یک از مسئولان واحدهای جهاددانشگاهی پیشنهادهای خود در خصوص ارتقای چاپ و نشر را ارائه و در خصوص پیشنهادهای وارده بحث و تبادل نظر شد.

توجه به انتشار کتاب ویژه کودکان و نوجوانان، در نظر گرفتن امتیاز برای انتشار کتاب اعضای هیئت علمی و پژوهشگران جهاددانشگاهی، تأمین بودجه برای انتشار کتاب‌هایی با محتوای بومی و محلی و ... از جمله پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح و در خصوص آن تبادل نظر شد.

در پایان این گردهمایی از سازمان جهاددانشگاهی تهران و جهاددانشگاهی واحد اصفهان به عنوان شعب برگزیده و از واحدهای جهاد دانشگاهی  خراسان رضوی، اردبیل، لرستان به‌عنوان شعب شایسته تقدیر، تجلیل شد.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved