همزمان با نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران
نشست علمی و تخصصی «نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تاب‌آوری صنعت چاپ » برگزار شد
سه شنبه, 07 شهریور,1402
نشست علمی و تخصصی «نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تاب‌آوری صنعت چاپ » برگزار شد
دومین نشست از سلسله نشست‌های نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با عنوان « نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تاب‌آوری صنعت چاپ » با همکاری سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و به میزبانی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه  و نشر جهاد دانشگاهی به نقل از انجمن علمی فناوری چاپ ایران،  در ابتدای این نشست ابراهیم شیر علی سرپرست مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاد دانشگاهی با تبریک هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ گفت: خوشحال هستیم که این نشست دانش بنیان به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و این نشست می‌تواند بستری برای همکاری جهاد دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های این نهاد در حوزه صنعت راهبردی چاپ باشد.

دکتر محمد بیطرفان در این نشست با اشاره به لزوم هم‌افزایی میان عناصر متعدد و فعال حوزه چاپ خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک رویدادی با محوریت نیازمندی‌های صنعت چاپ در حوزه فناوری برگزار خواهد شد. امیدواریم مجموعه‌های صنعتی نیاز‌های خود را مطرح کنند تا با تعامل صنعت و دانشگاه و پژوهشگران نیاز‌های روزآمد صنعت چاپ در زمینه فناوری حل شود.

وی با تاکید بر اینکه لازمه تحقق اهداف مورد نظر در حوزه دانش بنیانی صنعت چاپ، هم‌افزایی همه بازیگران این صنعت است یادآور شد: در انجمن علمی فناوری چاپ نیز برای همه باز است و تلاش می‌کنیم با نگاه علمی به موضوعات این صنعت در حوزه دانش بنیان و صنایع خلاق ورود کنیم. همین نشست‌هایی که در هفته چاپ نیز برگزار می‌شود برای همه است و هدف رسیدن به یک گفتمان برای هم افزایی بیشتر است.

بنیانگذار انجمن علمی و فناوری چاپ با تصریح اینکه هم‌افزایی در این حوزه اگر زودتر اتفاق افتاده بود ما در این مسیر بسیار جلوتر بودیم تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت چاپ محدود است در حالی که صنعت راهبردی و پیشران چاپ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارد که می‌توان نیاز‌های فناورانه و دانش بنیان آن را احیاء و به دولت، مجلس و نهاد های حامی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت‌خانه‌های ذیربط منتقل کرد.

بیش از 90 محصول دانشی در صنعت چاپ وارد بازار شد

دکتر رضا نورایی مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه صنعت چاپ نیز در این نشست که در مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی برگزار شد به تعریف مقوله دانش بنیان شدن شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: برای دانش بنیان شدن شرایطی وجود دارد که در آن سطح فناوری، توجه به تحقیق و توسعه، بحث مهندسی معکوس، نیاز بازار و جامعه، فروش و صادرات و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر نورایی با اشاره به لزوم مستندسازی علمی در عرصه تولید فناوری و تولید محصولات در صنعت چاپ گفت: در حوزه دانش‌بنیان چالش اصلی شرکت‌ها مستندسازی است. این شرکت‌ها نمی توانند دستاوردهای خود را مستند کنند. برای مثال شرکتی بیش از یک سال طول کشیده تا توضیح دهد که چه کار می‌کند و اتفاق فناورانه کجا رخ داده‌است. برخی از شرکت‌ها با اطمینان وارد این پروسه می‌شوند و پس از مردود شدن ناامید می‌شوند و معترض هستند.

وی ادامه داد: این که دانشمندان و صنعتگران بتوانند با روش‌های استاندارد ابداعات و اختراعات خود را عرضه کنند بسیار مهم است. شرکت‌هایی که مدیریت و افراد اصلی آن همه تحصیلکرده و موفق هستند خیلی بهتر محصولات دانش‌بنیان خود را ارائه می‌دهند.

این کارشناس صنعت چاپ خاطر نشان کرد: ما در حوزه چاپ شرکت‌های کمی داریم که بتوانند فعالیت‌های خود را به خوبی توضیح بدهند. اکثر شرکت های موفق این حوزه شرکت‌هایی هستند که فعالیت جدیدی دارند و در بخش‌های ماشین‌آلات فناوری جدیدی ارائه کرده اند. خوشبختانه شرکت‌هایی با بیس آزمایشگاهی نیز توانسته‌اند مستندسازی علمی را به خوبی انجام دهند و در حال حاضر اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده است.

نورایی با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه چاپ محدود و در این حال زمینه کسب و کار و تولید و اشتغال فراوان است گفت: صنعت چاپ اساسا یک صنعت دانش بنیان است اما فقط 30 شرکت در حوزه چاپ وجود دارد که توانسته اند بیش از 90 محصول دانشی نیز وارد بازار کنند، جا دارد با محوریت انجمن علمی فناوری چاپ و مشارکت فعالان صنعت چاپ و نیز ورود دانش‌آموختگان این بخش تقویت شود.

صنعت چاپ یک صنعت بین رشته ای است

در ادامه مهندس احمد قرنلی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی لیتوگرافان نیز در نشست شرکت های دانش بنیان حوزه چاپ نیز با اشاره به تاثیر شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت چاپ اظهار کرد: صنعت چاپ تعاریف گوناگونی دارد اما در واقع یک صنعت بینابینی نیز هست. سال گذشته ما محصولی داشتیم که می‌خواستیم با استفاده از مهندسی معکوس و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان آن را تولید کنیم. این اتفاق افتاد اما این محصول هنوز به بازار معرفی نشده است. در همین زمینه نیز خود من با چندین صنعت در ارتباط هستم که این موضوع نقش میان رشته ای صنعت چاپ را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ما سال‌های سال سعی کردیم که در وزارت ارشاد نقش و تاثیر فرهنگی صنعت چاپ را تبیین کنیم. متاسفانه تصور می‌شود که صنعت چاپ در بخش فرهنگی تاثیر قابل توجهی ندارد.

قرنلی با اشاره به محدودیت‌های موجود در واردات مواد اولیه در صنعت چاپ اظهار کرد: محصولی که ما سه یا چهار دهه پیش از آمریکا وارد می‌کردیم، در حال حاضر به ما داده نمی‌شود. این سبب شده است که ما مجبور به وارد کردن این محصولات از کره یا تایوان شویم. این در حالی است که می‌توانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید داخلی در این زمینه به خودکفایی برسیم.

می‌توانیم در صنعت چاپ خودکفا شویم

مهندس جواد آقاجانلو عضو اتحادیه لیتوگرافان تهران نیز در دومین نشست از سلسله نشست‌های نهمین نکوداشت هفته چاپ که با موضوع شرکت های دانش بنیان حوزه چاپ برگزار شد اظهار کرد: صنعت چاپ برای این که پیشرفت کند نباید در یک مرحله باقی بماند. ما اگر در جایی که هستیم بایستیم، نمی‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم. ما در بسیاری از صنایع صنعت چاپ را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم که این صنعت نیاز دارد در کنار آن‌ها پیشرفت کند. برای مثال در حوزه بسته‌بندی این مورد دیده‌می‌شود. در صنایعی مانند صنعت پزشکی صنعت چاپ، پیشرو است و همواره این تکنولوژی به کار خواهد آمد. تکنولوژی نیز با سرعت نور به پیش می‌رود و باید صنعت چاپ نیز همسو و همقدم با آن جلو برود.

وی ادامه داد: در برخی موارد صنعت چاپ با محدودیت‌هایی روبه‌روست. این محدودیت‌ها شامل اندازه، تیراژ و ... می‌شوند که باعث شده صنعت جدیدی به نام صنعت چاپ دیجیتال ظهور کند و این خلا‌ها را پوشش دهد. ما در این زمینه بسیار جای کار و حمایت داریم. این حمایت ضمن نمود در تولیدات، می‌تواند سبب جلوگیری از خروج ارز شود و حتی ارزآور باشد. صنعت چاپ در زمینه صادرات سیار جای کار دارد. متاسفانه ما در مرحله تولید نیز ضعف داریم. ما می‌توانیم در صنعت چاپ خودکفا شویم.

جشن خودکفایی کاغذ در دولت سیزدهم برگزار می شود

مهندس علی اکبر تورانیان پیشکسوت حوزه چاپ و مدیر انتشارات شهرآب با اشاره به اهمیت توجه به صنعت چاپ مانند صنایع دیگر گفت: در این صنعت هیچ چیزی دور از دسترس نیست و ما می‌توانیم مانند اتفاقی که در صنایع دیگر مانند صنعت دفاعی افتاد در حوزه چاپ نیز خودکفا و حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشیم. من 45 سال در صنعت نشر کشور فعالیت کرده‌ام و همیشه دغدغه وابستگی را داشته‌ام. روزی می‌گفتیم که 85 درصد کاغذ کشور وابسته به خارج از کشور است. ایده تولید داخلی کاغذ مطرح شد اما با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد که توجیه آن نیز نبود درخت و جنگل برای تولید خمیر کاغذ در کشور بود. این در حالی است که تکنولوژی بسیاری از این مشکلات را حل کرده و نیاز نیست تنها از چوب درختان برای تولید خمیر کاغذ بهره ببریم. از سنگ آهک نیز می‌توان تولید کرد.

وی ادامه داد: همچنین موضوع بازیافت کاغذ نیز بسیار قابل توجه است. این اتفاق در کشوری مانند آلمان به طور گسترده اتفاق می‌افتد. متاسفانه عبارت؛ "ما نمی‌توانیم" مانند زنجیری به پای ما بسته شده و نمی‌گذارد جلو برویم. امروز دولت سیزدهم با اعلام دنبال کردن موضوع کاغذ و حمایت از این صنعت برنامه دارد که از کاغذ باطله برای تولید کاغذ استفاده کند.

تورانیان خاطرنشان کرد: قرار است در نیمه دوم امسال جشن خودکفایی کاغذ برگزار شود و امیدواریم این اتفاق به صورت عملی رخ دهد.

تورانیان تصریح کرد: اعتقاد من این است که ما قطعا می‌توانیم تولیدکننده دستگاه‌های چاپ باشیم، به شرط آنکه برنامه و طرح خوب وجود داشته باشد دولت نیز از آن حمایت می‌کند. ما حتی توانایی تولید زینک را نیز در کشورمان داریم. متاسفانه یک سری افراد در کشور ما هستند که قدرت و ثروت بالایی دارند و نفع آن ها نیز در واردات است. امیدواریم این مشکلات برطرف شوند. ما متخصص، دانشجو، دانش و تجربه کافی را داریم و باید از آن استفاده کنیم. نتیجه چنین جلساتی که توسط انجمن وزین علمی فناوری چاپ مدیریت می شود باید به صورت مکتوب به دولت ارائه شود تا این صنعت پیشرفت کند.

غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران نیز با اشاره به اینکه صنعت چاپ مثل قطار در حال حرکت است گفت: از انجمن علمی فناوری چاپ ایران به خاطر برگزاری نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ و نیز در توجه به موضوع مهم شرکت های دانش بنیان حوزه چاپ تشکر می کنیم.

مهندس عباس ابوالفتحیان پیشکسوت چاپ نیز در این نشست گفت: ایرانیان در عرصه‌های مختلف صنعت چاپ مثل تولید داروی چاپ، ساخت مواد اولیه، دستگاه های چاپ و ... توانایی دارند، اما متاسفانه این توانایی‌ها از نگاه کشورهای دیگر مغفول مانده‌اند و نمایندگان ایران باید تلاش خود را در معرفی این ظرفیت‌ها انجام دهند.

ابوالفتحیان که از سال 1357 فعالیت خود را در حوزه تولید مواد شیمیایی چاپ و بسته‌بندی آغاز کرده است، با اشاره به اهمیت دانشی شدن صنعت چاپ عنوان کرد: صنعت چاپ تشنه ورود طرح‌های دانش بنیان و نیز دانش آموختگان است و در این زمینه باید با همکاری انجمن علمی فناوری چاپ و سایر تشکل های این حوزه بستر سازی لازم فراهم شود.

دانش بنیان ها می توانند صنعت چاپ را متحول کنند

مهندس علیرضا عظیمیان، سرپرست بخش چاپ هنرستان فنی امام صادق (ع) نیز پیوند آموزش و صنعت را از ضروریات این حوزه دانست و گفت: دانش بنیان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند صنعت چاپ را متحول کنند.

در این نشست همچنین دکتر سعیده مزینانی از شرکت دانش بنیان کارا پژوهش امیرکبیر تجارب و نیز محصولات فناورانه خود را در عرصه دانش بنیان برای حاضران تشریح کرد.

 

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved