برگزیدگان سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی معرفی و تجلیل شدند
دوشنبه, 29 آبان,1402
برگزیدگان سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی معرفی و تجلیل شدند
آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی دوشنبه 29 آبان با حضور دکنر حسن مسلمی نائینی رییس سازمان جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی، استاد خادم کتاب، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و دکتر حامد علی اکبرزاده رییس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره  در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مرعشی‌نجفی که به عنوان استاد خادم کتاب تقدیر شد گفت: متأسفانه کتاب در این چند سال اخیر فراموش شده و بسیاری از ناشران آثار خود را از نظر کمی و کیفی تقلیل داده‌اند.

وی بخش مهمی از این مسئله را مرتبط به تکنولوژی و فضای مجازی در تلفن همراه دانست و تصریح کرد: در قدیم همواره به ما می‌گفتند که برای تقویت مغز و دستیابی به نگاه استدلالی و استقرایی ارتباط مستقیم میان مغز و کتاب وجود دارد؛ اما امروز گویا دیگر کتاب به عاملی بیگانه بدل شده‌ است. امروز بیش ازهر زمان دیگری به آشتی میان قشر عموم مردم و به‌ویژه قشر دانشجو و پژوهشگر با کتاب نیازمندیم.

مرعشی‌نجفی با بیان آنکه مرحوم پدرم همواره می‌فرمودند که برای افزودن به ذخایر مکتوب اسلامی باید پیش‌قدم بود چراکه دشمنان می‌خواهند فرهنگ ما را تهی کند افزود: بسیاری از آموزه‌های من در حوزه نسخه‌شناسی و خط‌شناسی کتاب‌ها از نوجوانی و در محضر پدرم آغاز شد.

از کتابخانه‌ای با دو قفسه کتاب تا رأس هرم کتب علوم دینی جهان

این خادم کتاب با بیان آنکه پدرم کار تجمیع گنجینه آثار مرتبط با حوزه علوم انسانی را در سال ۱۳۴۲ قمری با ۴۲ نسخه کتاب آغاز کرد گفت: امروز کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی با ۸۵هزار جلد کتاب به‌عنوان بزرگترین کتابخانه شیعی در جهان که توسط یک روحانی شیعی بدون کمک دولت و بدون امکانات مالی شناخته می‌شود. این کتابخانه اکنون در رأس هرم کتابخانه‌های دینی جهان است.

وی با اشاره به  آنکه ارتباط مرحوم پدرم با کتاب تا این حد بود که باوجود جایگاه بالای او در حوزه، مزاری در فاصله دو، سه متری از مدفن حضرت معصومه(س) برای او در نظر گرفته بودند گفت: اما او وصیت کرده بود که جایی به خاک سپرده شود که خاک کفش اهل کتاب و دوستداران کتاب را بر سنگ قبرش احساس کند. این نشان‌دهنده ارتباط پدرم به ‌عنوان نماینده روحانیت و حوزه کتاب و کتابخوانی است.

تعداد بالای مراجعان خارجی به کتابخانه مرعشی‌نجفی

وی با اشاره به آنکه امروز کتا‌خانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی که از سال ۱۳۴۵ مدیریت آن از سوی پدر به من سپرده شد حتی میزبان توریست‌های خارجی است گفت: به جد می‌گویم که طی چند وقت اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان و پژوهشگران غربی و خارجی نسبت به داخلی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) که هم‌دوره و هم‌درس پدرم بود به من فرموده بودند این کتابخانه آبروی تشیع، اسلام و حوزه علمیه است و با مبلغی که دو، سه ماه قبل ‌از رحلتشان در اختیار کتابخانه قرار دادند، ۱۲ خانه اطراف کتابخانه اصلی خریداری شد و با تغییر ساختمان آن، امروز به یک کتابخانه بزرگ بدل شده ‌است.

آیت‌الله مرعشی‌نجفی؛ الگویی بزرگ برای تمامی اهل کتاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم با اشاره به آنکه بزرگی مانند آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی از آن گنجینه‌هایی است که جوانان امروز به آن نیاز دارند گفت: او کسی است که برای دوخت لباس خود حتی از دکمه خارجی نیز استفاده نکرد. باید ببینیم او زمانی این کار را انجام می‌دهد که حرکتش نقد رفتار حاکمیت در برابر استعمار و استکبار است.

وی ادامه داد: آیت‌الله مرعشی نجفی در عراق برای خرید کتاب‌های خطی جهان اسلام که توسط انگلیسی‌ها در حال خریده شدن بود به زندان می‌رود. او برای اینکه جلوی این حرکت ضد فرهنگی بایستد زندانی می‌شود.

رستمی با تاکید بر آنکه نگرش در ابعاد مختلف زندگی آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی الگویی بزرگ برای فرهنگ‌دوستی، زیستن در کمال تنگ‌دستی و انسان‌دوستی است تصریح کرد: هر سطر از زیست او برای هر انسانی می‌تواند الگویی بزرگ باشد. ایشان در کنار علم و فضل عظیم دینی که داشته‌اند اهتمامشان به کتاب را فرا و ورای هر عملی می‌دانستند. برای همین است که تاکید می‌کنم برگزیدگان جشنواره کتاب دانشجویی الگوهایی مانند آیت‌الله مرعشی‌نجفی و فرزند بزرگوار او را به عنوان خادم کتاب در نظر داشته باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: علم، معرفت و آن‌چه که به‌عنوان فخر آدمی در سایه تعقل هم‌نشینی با کتاب به شمار می‌رود و این فخر با مرارت به دست ما رسیده است؛ پس باید میراث‌داران بزرگی برای حفظ و پاسداشت این گنجینه‌ها باشیم.

جهاد دانشگاهی پرچمدار رونق‌بخشی به جایگاه کتاب در دانشگاه‌هاست

حسن مسلمی‌نائینی در این مراسم ضمن خیرمقدم به همه اهالی کتاب و کتاب‌دوستان حاضر در سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: روز گذشته روز میلاد حضرت زینب کبری(س) و پاسداشت روز پرستار بود. باید گفت که ایشان را «عقیله بنی‌هاشم» می‌دانند. عقیله به معنای عقل کل است. آن هم در زمانی‌که زن‌ها تحقیر می‌شدند با زنی بافضیلت و اهل کتاب مواجه بودیم که ثمره کارش به پایداری اسلام و استمرار آن انجامید.

وی ضمن درود فرستادن به روح پاک تمامی شهدای غزه و تبریک پیروزی‌های اخیر مبارزان اسلام در نبرد با صهیونیسم خاطرنشان کرد: امیدواریم همین امسال بتوانیم نماز عید فطر را در قدس شریف بخوانیم.

افت سرانه مطالعه

مسلمی‌نائینی با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و اشاره به دوران دانشجویی خود در سال1362 گفت: کتاب‌ها در آن زمان از کیفیت پایینی برخوردار بودند و اولین نهادی که پای به این عرصه گذاشته، شأنیت و جایگاه کتاب دانشجویی را ارتقا بخشید بخش‌ انتشارات جهاد دانشگاهی بود.

وی افزود: خدا را شاکریم که امروز بیش از 11000 جلد کتاب توسط جهاد دانشگاهی منتشر شده و به جامعه دانشجویی، دانشگاهی و استادان ارائه شده است. درباره جایگاه و شأن والای کتاب به‌ویژه میان مسلمانان چیزی بالاتر از این نیست که معجزه دین هدایتگر و مبین اسلام کتاب است. هنگام نزول قرآن؛ کتاب آسمانی ما، اولین کلمه‌ای که بر پیامبر مهربانی‌ها نازل شد با «اقرا» یعنی «بخوان» همراه بود. علم‌آموزی و همراهی با کتاب حسن بزرگ ما است اما متأسفانه آن‌گونه که از زبان حجت‌الاسلام مرعشی‌نجفی هم در این مراسم شنیدیم شاهد رکود در عرصه کتاب و افت سرانه مطالعه هستیم.

فضای مجازی دانشجو را از همنشینی با کتاب محروم ساخته است

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امروزه فضای مجازی به آسیب بزرگی در حوزه علم‌آموزی و انس با کتاب بدل شده است. نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی باعث محرومیت فصل مهمی از هم‌نشینی دانشجویان برای کشف و دریافت علم به شکل مستقیم از کتاب شده‌اند. اینجاست که باید مسئله فرهنگ ترویج کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از رسالت‌های جامعه را بیش‌ازپیش جدی بگیریم.

مسلمی‌نائینی در پایان همراهی دیگر نهادها با جهاد دانشگاهی را برای توسعه و ترویج هرچه بیشتر مسئله انس و الفت با کتاب ضروری دانست و امیدواری کرد تا شاهد توسعه همکاری‌های بیشتر دیگر نهادهای متولی امر فرهنگ با جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از پرچم‌داران حوزه ترویج کتاب و نشر آن هم در جامعه نخبگانی شویم.

بیش از 2000نفر در ادوار مختلف این جشنواره شایسته تقدیر شدند

 دکتر حامد اکبرزاده رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی و دبیر جشنواره گفت: این جشنوراه یکی از قدیمی ترین برنامه های فرهنگی در کشور است که در دانشگاه ها اجرا می شود.

وی با تاکید بر این که جشنواره این دبیرخانه دارای قدمت 30 ساله است و بیش از 28 گروه داوری دارد، افزود: کتاب مهترین کار فرهنگی است و مهترین شاخص برای وضعیت فرهنگی یک جامعه و جامعه دانشجویی است.

دکتر اکبرزاده با اشاره به این که پر تکرار ترین محصول فرهنگی که می شود به آن رجوع کرد کتاب است، گفت: به همین دلیل است که برنامه فرهنگی متنوع در زمینه کتاب در جهاددانشگاهی شکل گرفته و جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز ایده ای است که در توجه به امر کتاب شکل گرفته و ثمرات زیادی داشته است.

دبیر جشنواره با بیان این که بسیاری از اساتید سابقه برگزیده شدن در این جشنواره یا جشنواره پایان نامه سال دانشجویی این سازمان را دارند مانند مرحوم استاد قیصر امین پور، گفت: یکی از خاصیت های جهاددانشگاهی این است که بسیاری از اساتید دانشگاه به این نهاد سر زده اند به ویژه برای چاپ و انتشار کتاب.

وی با تاکید بر این که استمرار این برنامه ها نیاز به حمایت دارد و دستگاه ها و نهادها بایداز دانشجوها حمایت کنند، گفت: بیش از 500 نفر برگزیده و بیش از2 هزار نفر شایسته تقدیر در ادوار مختلف این جشنواره بودند. درخواست ما این است که این برگزیدگان در جشنواره دانشجوی نمونه کشوری دارای امتیاز باشند وامتیازاتی در بنیاد نخبگان برای آنها در نظر گرفته شود.

دکتر اکبرزاده افزود: در این دوره ۵۵۴ اثر واجد شرایط دریافت شد که 301 اثر در حوزه علوم انسانی، 106 اثر در حوزه پزشکی، 25 اثر در حوزه علوم پایه است و می توان گفت 47 درصد آثار ترجمه و 53 درصد تایف بودند که در این مراسم ۵ اثر برگزیده، 11 اثر شایسته تقدیر، اساتید مولف و استاد خادم کتاب تقدیر می شود.

در اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی  از برگزیدگان جشنواره، ناشران شایسته تقدیر،  استاد برجسته در حوزه تالیف، استاد خادم کتاب و مروج کتاب  تقدیر  شد.

 

 5 برگزیده 

محمدصابر قادریان مترجم کتاب پرسش و پاسخ در Mri از دانشگاه علوم پزشکی ایران

عادل میرزا علیزاده نویسنده کتاب سم شناسی مواد غذایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کیوان کیومرثی نویسنده کتاب تکنولوژی باتری از اصول تا نحوه رفتار، مواد و قطعات جلد یک و دو

محمد کشاورز نویسنده کتاب دلگویه های پیرمرد، بررسی و تحلیل ستون طنز نشریه باباشمل از دانشگاه پیام نور

محمد حکم آبادی نویسنده کتاب عملیات احیا از دانشگاه فنی و حرفه ای امام خمینی سبزوار

11 شایسته تقدیر 

راحله جهانبانی مترجم کتاب بیولوژی کمپیل ۲۰۲۱ جلد ۳۶ از دانشگاه تهران

مرضیه کارگر جهرمی نویسنده کتاب تمرین، تکلیف و تفکر انتقادی در کارآموزی مهارت های بالینی پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نسرین اکبری نویسنده کتاب به نژادی مولکولی برای بهبود تحمل تتش شوری در گیاهان از دانشگاه ارومیه

فلورا فرخی مترجم کتاب اصول و مبانی تجهیزات فرآوری مواد غذایی یک و دو از دانشگاه تربیت مدرس

قاسم محمد زاده مترجم کتاب لیگنین، بیوسنتز و تحول برای کاربردهای صنعتی از دانشگاه سهند تبریز

رضا فرید زاده نویسنده کتاب واکاوی نهادی زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی از دانشگاه تهران

علی آزادی احمدآبادی مترجم کتاب جامعه شبکه ای، ابعاد اجتماعی رسانه های نوین از دانشگاه امام صادق(ع)

سیامک پاکباز مترجم کتاب شرح قانون مدنی فرانسه  از دانشگاه شهید بهشتی

ایمان عباس نژاد مترجم کتاب اخلاق شناسی نوین، نظریه های اخلاقی از دانشگاه تربیت مدرس

ابوالفضل قربانی مترجم  کتاب تحول پذیری یک مکان از دانشگاه هنر اصفهان

محمد وجدانی مترجم کتاب فرهنگ، رشد و سیاست اقتصادی از دانشگاه امام صادق(ع)

ناشران شایسته تقدیر 

انتشارات شهراب

انتشارات حیدری

انتشارات رویان پروژه

 استادان مولف

دکتر شهلا شادزی مولف کتاب قارچ شناسی پزشکی استاد دانشگاه اصفهان

دکتر بیژن طائری مولف کتاب معادلات دیفرانسیل استاد دانشگاه صنعتی اصفهان

دکتر محمد وشگانی مولف کتاب ایمونولوژی استاد علوم پزشکی تهران

استاد خادم کتاب

 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود مرعشی نجفی

 مروج کتاب

 حمیدرضا شربتیان مدیر عامل اپلیکیشن  

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved