کتاب «نظریه زمان و حفاظت و مرمت» برگزیده نخستین جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث شد
سه شنبه, 19 دی,1402
کتاب «نظریه زمان و حفاظت و مرمت» برگزیده نخستین جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث  شد
کتاب «نظریه زمان و حفاظت و مرمت» از سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی برگزیده نخستین جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی،  آیین اختتامیه نخستین جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث روز چهارشنبه 13 دی 1402 در تالار آیت‌الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد و کتاب «نظریه زمان و حفاظت و مرمت» برگزیده بخش کتاب این جشنواره شد.

گفتنی است کتاب "نظریه زمان و حفاظت و مرمت" نوشته سودابه یوسف نژاد، به همت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی منتشر شده است. از محورهای مهم  مورد بحث در این کتاب زمان‌مند بودن آثار و مطالعه آن از همه ابعاد است.

در معرفی این کتاب آمده است: زمان اصل موجودیت آثار است و باحرکت و وجود ارتباط دارد. نظریه زمان و حفاظت و مرمت، به چگونگی ادراک و شناسایی همه ابعاد اثر و همچنین چگونگی تعیین حقیقت اثر در حفاظت و مرمت، یعنی وضعیت راستی و درستی آن به عنوان موجودیتی در بستر زمان می پردازد. در این نظریه تعیین زمان عینی(ابژکتیو)، یعنی تحلیل فرآیند های فرسایش و روشهای زمان سنجی انجام می گیرد. همچنین زمان ذهنی(سوبژکتیو) آثار که در فرهنگ، انسان و مکان پدیدار می‌شود نیز اثبات شده است. در مبنای این نظریه شناسایی ماده و همه شئون زمان در آثار شرط لازم و کافی برای ادراک اثر است و علاوه بر زمان آفرینش اثر و زمان سپری‌شده و زمان مواجهه با اثر که در واقع لحظه دیدار و اصابت اثر با آگاهی و فهم مرمت گر است- مبحث زمان انسانی نیز در آثار اثبات شده و انسان در انتهای افق اهداف حفاظت و مرمت قرار می گیرد.

لازم به ذکر است نخستین دوره جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌ریزی و با همکاری اندیشکده مطالعات جهانگردی و میراث دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده است.

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved