در آیین اختتامیه پویش رستا:
اهدای 17 هزار جلد کتاب به مناطق محروم لرستان در پویش رستا / ترویج مطالعه در دستور کار فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است
سه شنبه, 10 بهمن,1402
اهدای 17 هزار جلد کتاب به مناطق محروم لرستان در پویش رستا / ترویج مطالعه در دستور کار فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی تلاش کرده است از طریق شکل دادن به رویدادهای کتاب و کتابخوانی فضای ضعیف مطالعه را تقویت کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، آیین اختتامیه پویش ملی جمع آوری و اهدای کتاب «رستا»، سه شنبه 10 بهمن‌ماه  با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، احسان یاوری، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، حامد علی اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی، فرهاد فرامرزیان رئیس جهاددانشگاهی استان لرستان، مدیران دستگاه‌های فرهنگی، دانشگاهیان، دانش‌آموزان، گروه‌های جهادی، مؤسسات مردم‌نهاد در سالن شهید محمدحسین فهمیده  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان برگزار شد.

  در این مراسم علی‌رضا کلانتر مهرجردی با بیان اینکه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی بر اساس سند و منشور ملی قانون اساسی ایجاد فرصت و فضا برای آزادی‌های فکری و اندیشه‌ای است، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی در مقطعی از زمان متاثر از ضعف و نبود حوزه نشر مبدع تاسیس سازمانی به نام جهاد دانشگاهی بوده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بعد از چهار دهه از عمر پر برکت جمهوری اسلامی ایران شاهد حضور بازیگران متنوع و متکثری در حوزه نشر هستیم، افزود: یکی از قطعیت‌های وقوع یافته ناشی از انقلاب اسلامی شکل‌گیری پهنه وسیعی از مجامع انتشاراتی در حوزه‌های تخصصی و عمومی است که می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در تبیین مسائل فرهنگی مورد توجه دست‌اندرکاران این حوزه قرار بگیرد.

ترویج مطالعه در دستور کار فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است

مهرجردی با اشاره به اینکه مسئله ترویج مطالعه در دور جدید فعالیت‌های جهاد دانشگاهی براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و نشر در دستور کار قرار گرفته است، افزود: اساسنامه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی طی چند ماه گذشته به عنوان سازمان ترویج مطالعه و نشر تغییر پیدا کرده است.

وی گفت: جهاد دانشگاهی تلاش کرده است از طریق شکل دادن به رویدادهای کتاب و کتابخوانی فضای ضعیف مطالعه را تقویت کند.

مهرجردی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی برای حرکت مسئله‌محور به سمت کتاب باید تامین سرمایه لازم برای حوزه نشر و مطالعه در مناطق محروم را در دستور کار قرار دهد، افزود: با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها طرح ابتکاری «رستا» کلید خورد که این رویداد رستا نقش دوگانه‌ای دارد و می‌تواند نشر و مطالعه را ترویج دهد و در امر عدالت آموزشی در کشور تاثیرگذار باشد.

 ایجاد زیرساخت برای مطالعه کتاب در مناطق محروم باید مورد توجه قرار بگیرد

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: باید بپذیریم که علی‌رغم توفیقات و نقاط قوت جمهوری اسلامی حتماً ضعف‌هایی وجود دارد از این‌رو ایجاد زیرساخت برای مطالعه کتاب در مناطق محروم باید مورد توجه قرار بگیرد.

تولید کتاب خوب و مناسب می‌تواند راه سعادت و کمال را برای انسان فراهم کند

وی با بیان اینکه تولید کتاب خوب و مناسب می‌تواند راه سعادت و کمال را برای انسان فراهم کند، تاکید کرد: توجه به روش‌های جدید مطالعه کتاب در دستور کار سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی است.

 کتاب مهم‌ترین و اثرگذارترین محصول یک جامعه است

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی وضعیت فرهنگی هر جامعه را میزان توجه آن جامعه به کتاب دانست و افزود: کتاب مهم‌ترین و اثرگذارترین محصول یک جامعه دانست و همه محصولات فرهنگی و هنری در یک کتاب اثر ریشه دارند.

حامد علی‌اکبرزاده گفت: هر میزان که به مطالعه و ترویج مطالعه و تامین و تجهیز مناطق محروم توجه کنیم به رشد و توسعه فرهنگی آن جامعه کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از 1359 تا به امروز فعالیت‌های ارزنده‌ای در ترویج مطالعه داشته است، افزود: طرح‌های فرهنگی ملی مختلفی با مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان اجرا شده است که یکی از این طرح‌ها پویش جمع‌آوری کتاب «رستا» است.

علی‌اکبرزاده با بیان اینکه دوره اول پویش «رستا» در سال 1400 در خوزستان اجرا شد، افزود: هدف از اجرای این پویش این است که با همکاری دانش‌آموزان و دانشجویان کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان در مناطق محروم تامین شود.

وی با بیان اینکه دور اول برگزاری این پویش با استقبال خیلی خوبی همراه بود، افزود: در این دوره در لرستان جهش بسیار خوبی را شاهد بودیم و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این پویش‌ها در سایر استان‌ها نیز در دست اقدام است.

مطالعه موثر با رشد فضای مجازی مغفول مانده است

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه با رشد بیش از حد فضای مجازی مطالعه موثر مغفول مانده است افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان از فضای مجازی اطلاعات دریافت می‌کنند؛ اما براساس آمارها و ارزیابی‌های به عمل آمده میزان مطالعه موثر پایین است و ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق معکوس شود.

جمع‌آوری 17 هزار جلد کتاب در قالب طرح ملی «رستا»

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه این پویش در 16 مرداد شروع شد و تا امروز 17 هزار جلد کتاب جمع‌آوری شده است افزود: کتاب‌های جمع‌آوری شده با توجه به موضوعات دسته‌بندی شده‌اند و تاکنون ۵۰ درصد کتاب‌ها به کمک دبیرخانه به مناطق محروم استان ارسال شده است و بقیه کتاب‌ها نیز در حال ارسال هستند.

فرهاد فرامرزیان افزود: برگزاری این پویش‌ها می‌تواند کمبودهایی که دانش‌آموزان در مناطق محروم در زمینه عدم دسترسی به کتاب‌های آموزشی، علمی، کنکور و سایر کتاب‌ها را دارند، جبران کند.

احسان یاوری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان با توجه به حضور کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در مراسم با یک سخنرانی متفاوت و به بیان اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی پرداخت که مورد استقبال نوجوانان شرکت‌کننده در مراسم نیز قرار گرفت.

در این برنامه حواله کتاب به مرکز خیریه رهروان شهدا به منظور توزیع در ۲۰ کمپ و گرمخانه در سطح استان، ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد به منظور توزیع در مساجد روستاها و مناطق محروم فاقد کتابخانه، مرکز خیریه آموزشی کوثر به منظور توزیع میان کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست و جامانده از تحصیل خرم‌آباد، نمایندگی سازمان‌های مردم نهاد لرستان به منظور توزیع در محلات کم‌برخوردار شهر خرم‌آباد و قرارگاه تحول اجتماعی استانداری لرستان به منظور توزیع در روستاها و حاشیه شهر اهدا شد.

همچنین از فعالان حوزه کتاب به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

علی حیدری استاد تمام دانشگاه لرستان با تالیف ۴ عنوان کتاب و بیش از ۱۲۰ مقاله ملی و بین‌المللی

جعفر رضاییان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تالیف 12 عنوان کتاب و 43 مقاله ملی و بین‌المللی

حجت‌الاسلام مصطفی تیموری با 120 عنوان کتاب در حوزه‌های علوم قرآنی، دفاع مقدس، پژوهشگر برتر کشوری

سینا ناجی، فعال حوزه کتاب و دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن در خرم‌آباد

عبدالمجید کشوری، مدیرکل زندان‌های استان لرستان با تالیف 3 عنوان کتاب و توزیع 30 هزار جلد کتاب در زندان‌های استان

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved