کتاب «حضرت فاطمه(س)» رونمایی شد
پنجشنبه, 20 اردیبهشت,1403
کتاب «حضرت فاطمه(س)» رونمایی شد
درنخستین روز برگزاری نمایشگاه کتاب ١۴٠٣، نشست رونمایی از کتاب حضرت فاطمه (س) به همت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، این مراسم با حضور مهدی محقق (محقق و پژوهشگر)، نوش آفرین انصاری (نویسنده و پژوهشگر)، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی دامغانی (مشاور ریاست جمهور در امور روحانیت) و حجت الاسلام والمسلمین سید رضا ابراهیم موسوی (از اساتید حوزه علمیه قم و مولف) برگزار شد.

در ابتدای مراسم مجری برنامه در خصوص نام کتاب که به نام حضرت فاطمه (س) است سخن گفت و سپس از از حجت الاسلام والمسلمین موسوی دعوت به سخنرانی کرد.

موسوی سخنان خود را با خواندن بیت «همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی» آغاز کرد و گفت: جلسه با عنوان رونمایی از کتابی است که هم از جهت مولِف و از مولَف دارای قوام خاصی است. هر کتابی را اگر علمی نگاه کنیم و علل اربعه را بر آن تطبیق دهیم، در دو کلمه و دو رکن خلاصه می شود؛ مولف اثر و روحی است که در کتاب تبلور پیدا کرده است.

او ادامه داد: کتاب شریف حضرت فاطمه (س) یادگاری از دو تن از بزرگان این مملکت است. کسانی که دارای علم و دانش و دیانت بودند. اصل این کتاب برای مرحوم ملا بمانعلی است که مرحوم شیخ عباس علی آن را تصحیح کرده است.

او ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی بابت سعی در نشر این اثر گفت: مقدمه جناب دکتر محقق در ابتدای این کتاب و در ابتدای کتاب جنت الناجی قابل استفاده است اما روح این کتاب نیز مثال زدنی است. بحث صدیقه طاهره (س) بسیار عمیق است؛ آن هم نه فقط به عنوان نقل تاریخی، چرا که که نگاه به ایشان دارای چند وجه است. برخی برای روایت ایشان صرفا تاریخ را نقل می کنند که در جایگاه خود ارزشمند است، اما آنچه که این کتاب را متمایز کرده، روح اثر است و عنوانی که می توان به این قضیه نسبت داد بحث فقه الزهرا است

او ادامه داد: ما از کلام اهل بیت استفاده می کنیم؛ حال اگر وجود یکی از آن حضرت را تفقد کنیم و به حیث وجودی اش بیندیشیم، در میابیم که فقه خود متکلم امری بسیار مهم است و در این کتاب به فقه الزهرا اشاره بسیار زیبایی شده است؛ بزرگواران دست اندر کار این کتاب علاوه بر نقل روایات، تفقهی هم در این زمینه داشتند.

او گفت: نویسندگان این اثر استحضار بسیار لطیفی داشتند که درخور شأن مقام ولایت  است. روح این کتاب روح فقاهتی است و گفتنیست که برای یک ایجاد جامعه دینی و متدین لازم داریم که پیش از آنکه به فقه کلام اهل بیت برسیم به فقه متکلم برسیم؛ به این معنی که به فقه وجودی این بزرگواران نزدیک شویم. قابل توجه است که در این حوزه کار کم شده است در حالی که بسیار اثر گذار است. اگر به حیث وجودی بزرگواران کار کنیم درخت انسانیت را از ریشه آبیاری کردیم؛ درخت انسانیت نیز باید از ریشه آبیاری شود و نه از شاخه.

او اظهار کرد: مسئله حضرت صدیقه طاهره (س) این است که رتبه وجود ایشان و ربط ایشان و محوریت ایشان با خدا، پیغمبر و امیر المومنین، ائمه و ربط ایشان با کل دایره وجود باید مورد مداقه قرار گیرد. اگر خدا امیرالمومنین را برای صدیقه فاطمه نمی آفرید برای طاهره طاهره کفوی نبود؛ از شخص آدم تا به پایین حضرت صدیقه کفوی نداشت. در مباحث حکمی داریم که وقتی یک وجود وسعت یابد همیابی آن نیز کم می شود. می گوییم خدا کفو ندارد؛ فقط کسی که می تواند همتای حضرت فاطمه سلام الله علیها شود، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است.

موسوی افزود: همه مطالب برگشت به این موضوع است که باید این وجودات بزرگوار را درک کنیم که از نظر مرتبه وجودی در نظام هستی چه جایگاهی دارند و چگونه کلامشان در اصول و اخلاق برای ما نقش آفرینی می کند.

در ادامه این مراسم، مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت با اشاره به اهمیت و ارج معنوی هم‌نشینی با علما و تقدیر از خاندان محقق تصریح کرد: هر قدر علما را بیشتر تکریم کنیم، جامعه بیشتر به رشد معنوی خود دست خواهد یافت.

حجت الاسلام سید رضا تقوی به خانواده معظم محقق اشاره کرد و گفت: ایشان شاگردان فراوانی را تربیت کرده‌اند و مسئولیت خود را در تدریس و تألیف به درستی به جا آورده‌اند.

وی با اشاره به کتاب «حضرت فاطمه» تاکید کرد: شخص حضرت فاطمه زهرا در فرهنگ دینی و اسلامی محور اهل بیت است. برای مثال، در حدیث کسا از هر بزرگواری که یاد شده، او را به حضرت فاطمه برمی‌گردانند.

مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت با تاکید به اینکه فاطمه زهرا به عنوان کوثر نبوت، همسر امامان و مادر ولایت، حلقه اتصال انبیا به ولایت و امامت است، ادامه داد: حتی باید گفت بسیاری از امتیازات حضرت امیرالمومنین به فاطمه زهرا برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به استفاده از روایات اهل سنت در این کتاب، خواستار ترجمه روایت‌های کتاب حضرت فاطمه به زبان فارسی و دو جلدی شدن این کتاب شد و گفت: لازم است پژوهشگر و جویای علم امروزی با زبان فقها در 100 سال قبل آشنا شود و بداند چه محتوایی را طرح کرده‌اند.

 مهدی محقق نیز دقایقی سخنرانی کرد و گفت: کتابی که امروز رونمایی شد کتاب بسیار ارزنده ای به نام حضرت صدیقه طاهره (س) است. امیدواریم آیندگان ما بتوانند به نحو کافی و وافی خاندان پیغمبر اکرم را معرفی کنند. بسیار خوشحال هستم که در این مجلس حاضر شدم و صحبت از بزرگان گذشته به میان آمده است. از جهاد دانشگاهی نیز سپاسگزارم که مقدمات این مجلس را فراهم کردند؛ همچنین از فرزند عزیزم محمود محقق که کوشش او موجب برپایی این مجلس شده است نیز تشکر می کنم.

در ادامه مراسم از کتاب حضرت فاطمه (س) رونمایی شد.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved