به گزارش روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی، کتاب «چیرهدستی سازمانی؛ از دوسوتوانی تا چیرهدستی سازمانی» راهنمایی علمی و کاربردی برای درک، سنجش و تقویت توان سازمانها در تلفیق بهینه بهرهبرداری و اکتشاف و اجرای هماهنگ و کارآمد فعالیتها در محیطهای متغیر است.
این اثر با تمرکز بر یکی از مسائل محوری مدیریت معاصر - بهینهسازی همزمان کاراییهای موجود و خلق ظرفیتهای نو - به بازخوانی و تشریح چارچوب دوسوتوانی سازمانی میپردازد؛ مفهومی که ترکیبی از دو رویکرد به ظاهر متضاد بهرهبرداری (استفاده بهینه از منابع موجود برای ارتقای کارایی و دستیابی به نتایج سریع) و اکتشاف (جستوجوی فرصتهای نو همراه با پذیرش ریسک، انعطافپذیری و سرمایهگذاری بلندمدت) است. این پرسش محوری که «سازمانها چگونه میتوانند بهطور همزمان گذشته را بهبود بخشند و آینده را بسازند؟» در بطن محتوای کتاب مورد واکاوی قرار گرفته است.
نویسندگان در ادامه، با اتکا به ادبیات موجود، به تبیین مفهوم چیرهدستی سازمانی پرداختهاند؛ قابلیتی که به مهارت سازمان در اجرای هماهنگ، کارآمد و همافزای فعالیتها اشاره دارد و بر ترکیب هوشمندانه داراییها، فرآیندها و شایستگیهای محوری برای پاسخگویی اثربخش به شرایط متغیر محیطی تأکید میکند. این مفهوم فراتر از صرف برخورداری از منابع یا ساختار مناسب است و بر توانایی سازمان در همراستاسازی هوشمندانه اقدامات با تغییرات محیطی متمرکز میشود. کتاب با رویکردی علمی و کاربردی، چارچوبی جامع برای فهم، سنجش و توسعه دوسوتوانی و چیرهدستی سازمانی ارائه میکند و میتواند بهعنوان منبعی راهبردی برای مدیران، پژوهشگران و سیاستگذاران در ارتقای عملکرد و مزیت رقابتی سازمانها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، در این اثر جهاددانشگاهی، به عنوان پلی میان دانشگاه و جامعه، از حیث چیرهدستی سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته است و تلاش شده است تا با رویکردی علمی و کاربردی، مدلی جامع برای دستیابی به چیرهدستی سازمانی تدوین شود و امکان اجرای آن در حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
این اثر در هشت فصل تدوین شده است: «دوسوتوانی سازمانی»، «مروری بر شکلگیری دوسوتوانی و عناصر مرتبط»، «نوآوری استراتژیک به مثابه پیشران دوسوتوانی»، «دوسوتوانی و عناصر بازار»، «موردکاویهای دوسوتوانی»، «جهتگیری کارآفرینانه»، «دوسوتوانی سازمانی در فناوری» و «دوسوتوانی و چیرهدستی در سازمانهای علمی و فناورانه».
چاپ نخست کتاب «چیرهدستی سازمانی» در ۳۵۴ صفحه، با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۸۱ هزار تومان در تابستان ۱۴۰۴ منتشر شده است. علاقهمندان میتوانند این کتاب را از طریق وبسایت 16Book.ir یا فروشگاه شانزده (تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فلسطین و چهارراه ولیعصر) تهیه کنند.