چگونگی مطالعه ی جامعه شناختی کودکان و کودکی در هر جامعه ای به گفتمان یا نظام معنایی علمی مسلط در همان جامعه بستگی دارد؛ بنابراین، چگونگی مطالعات و پژوهشهای پیرامون یک موضوع، بر اساس جوامع مختلف، متفاوت است؛ البته، مطالعه ی هر موضوعی از جمله جامعه شناسی کودکی، محقق و پژوهشگر را ملزم به گزینش رویکردی نسبی گرایانه و انتخاب سطح تحلیلی مشخصی از نظر زمانی و مکانی میکند؛ هر چند که علم به نوبهی خود مدعی است که هیچ مرزی وجود ندارد. بنابراین برای مطالعه ی جامعه شناختی کودکی، ابتدا باید جامعه ی مورد مطالعه را مشخص نمود و تا زمانی که زمینه ی مورد مطالعه مشخص نشود، مطالعه ی علمی غیرممکن است.
البته، برای شناسایی وضعیت مطالعات جامعه شناختی کودکی در جوامع مختلف، نیازمند رجوع به فضای مطالعاتی و پژوهشیِ هر یک از جوامع مورد نظر هستیم. برای این موضوع، پژوهشی پیشین به صورت جامع و منسجم وجود ندارد؛ عدم وجود پژوهشی که به صورت دایره المعارفی، به سراغ یکایک جوامع رفته و وضعیت پژوهشها و مطالعات جامعه شناختی کودکی را در آنها بررسی کند و همچنین به صورت تاریخی تکاملی یا منقطع، شناختی جامع از ظهور و دگردیسی مطالعات جامعه شناختی کودکی در سطح جامعهی جهانی به طور کلی و یا یکایک جوامع به شکل خاص، ارائه نماید، مانعی برای ارائهی شناختی جامع از مطالعات جامعه شاختی کودکی در سطح جهانی است.
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
|