نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی (الگویی جدید برای دوره ای چالش برانگیز)
نویسنده:
هیثم عید
مترجم:
محمدجواد جامه بزرگی- سعیده میرزایی
سال نشر:
1400
صفحه:
274
نوبت چاپ:
1

کتاب «نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با در نظر گرفتن نقش بی ‏بدیل موزه ‏ها در جامعه، در پی بررسی نوآوری از چشم ‏انداز حوزۀ موزه است. این کتاب، از آغاز تا پایان، به صورت کلی به موضوع نوآوری در موزه و به‌طور خاص به نوآوری دیجیتالی در این حوزه می‏ پردازد.نویسنده با بهره‏ گیری از تئوری‏های نوآوری مطرح‌شده در حوزۀ مطالعات تجاری و کسب‏ وکار، ارائۀ مطالعات موردی موزه‏ های ملی کشورهای امریکا و انگلیس و همچنین نمونه‏ های متعددی از پروژه ‏های نوآورانۀ مرتبط با موزه در سراسر جهان، به صورت کاربردی به تبیین نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی می ‏پردازد. در نتیجۀ این تلاش‌ها، دکتر هیثم عید مدلی پژوهش‌محور در زمینۀ نوآوری در موزه ‏ها ارائه می‏ دهد که این قابلیت را دارد تا به‏ طور کامل یا نسبی در هر موزه‏ ای‌- صرف‏نظر از اندازه، موقعیت جغرافیایی، رسالت یا ماهیت مجموعه‏ های درون آن‌- اجرا شود. به این ترتیب، با استفاده از این الگو، نوآوری مفهومی سنجش‏ پذیر، تکرارپذیر و امکان‏پذیر برای شروع و اجرا در هر موزه ‏ای خواهد بود.‏

«نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با بهره‏ گیری از رشتۀ مطالعات موزه، که سرشار از اصطلاحات اساسی و چارچوب‌های مفهومی مرتبط با نوآوری است، در مطرح‌شدن ایده‏ه ای جدید و ایجاد زمینه‏ های مشترک با سایر رشته‏ ها تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین، مطالعۀ این کتاب به دانشگاهیان، پژوهش‌گران و فارغ ‏التحصیلان رشته‏ های موزه‏ داری، میراث فرهنگی، علوم انسانی دیجیتال و مطالعات بازرگانی توصیه می ‏شود. همچنین، مطالعۀ این کتاب برای کارمندان و کارشناسان شاغل در موزه در سرتاسر جهان بسیار مفید خواهد بود.

نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی /11

پیشگفتار /13

کتاب نامه /18

تقدیر و تشکر /19

مقدمه /23

پینوشت /30

کتاب‌نامه /30

فصل اول: نوآوری در موزه؛ رویۀ فعلی و آرزوهای آینده /31

مقدمه /31

نوآوری، بنگاه و رکود بزرگ /32

موزه‏ها در اشتیاق اجرای نوآوری /36

چالش‏ها در مسیر اجرای نوآوری در موزه‏ ها /49

تعریف نوآوری در موزه/ 55

سطوح و اهداف نوآوری /55

انواع نوآوری /60

نتیجه‏گیری /66

پی نوشت /67

کتاب‌نامه/ 67

فصل دوم: حذف مرزها و ظهور الگوی نوآوریِ باز /71

مقدمه/ 71

مفهوم نوآوریِ باز /72

نوآوریِ باز در موزه ها /85

مطالعۀ موردی: نوآوریِ باز در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان  /90

عملکرد دپارتمان دیجیتال و رسانه‏ های نوظهور در موزۀ کوپر هیویت /92

ویژگی‌های الگوی نوآوریِ باز در دپارتمان دیجیتال و رسانه‏های نوظهور در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان  /99

منبع باز: قرارگیری کدهای منبع در دسترس برنامه‌نویسان /101

تعامل باز: تبادل اطلاعات فنی و کاربردی (درخصوص بازخوردهای داخلی و بازخوردهای دریافتی) /104

همکاری: کشف ظرفیت‏های داخلی، شناخت نیازها و انتخاب همکاری‏های هدف‌مند با سازمان‏های خارجی /112

نتیجه ‏گیری  /119

پی‌نوشت /120

کتاب‌نامه /120

فصل سوم: موزه بهمثابۀ بنگاهی اجتماعی انجام‌دادن کارهای درست و درست انجامدادن کارها /125

مقدمه /125

مفهوم بنگاه اجتماعی /127

بنگاه اجتماعی در موزه‏ ها /141

مطالعۀ موردی 1: موزۀ ملی جنگ جهانی دوم، ایالات متحدۀ امریکا /157

مدل تجاری بنگاه‏ اجتماعی در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم /159

نقش دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزه /163

پروژۀ «سفر من» در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم /166

ایده‏پردازی /169

نمونهسازی اولیه /172

مطالعۀ موردی 2: موزه‏های سلطنتی جنگ، انگلستان/ 178

مدل تجاری بنگاه اجتماعی در موزه‏های سلطنتی جنگ /180

جایگاه دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزه‏های سلطنتی جنگ /181

محتوای دیجیتالی جدید /184

ایده‏پردازی و اجرایی‌کردن آن /185

نتیجه ‏گیری /191

پی نوشت /193

کتاب‌نامه /194

فصل چهارم: نوآوری اجتماعی و بازنگری در اهداف و اولویت‏های موزه‏ها /201

مقدمه /201

نوآوری اجتماعی /202

بازنگری اولویت‏ها و اهداف در موزه ‏ها /208

تنوع نیروی کار و نوآوری اجتماعی در موزه‏ ها /216

نوآوری اجتماعی دیجیتالی /221

ارتباط نوآوریِ باز، بنگاه اجتماعی و نوآوری اجتماعی /226

نتیجه‏ گیری/ 229

پینوشت /230

کتاب‌نامه /231

فصل پنجم: الگوی نوآوری در موزه چارچوب نظری و کاربردهای عملی 235

مقدمه /235

مدل نوآوری موزه/ 236

نوآوریِ باز (استراتژی نوآوری) /237

بنگاه اجتماعی (مدل تجاری برای نوآوری) /240

نوآوری اجتماعی (هدف/ مقصود نوآوری) /243

مدل نوآوری موزه در موزه زندگی آنگلیای شرقی /249

کاربردهای مدل نوآوری موزه (مراحل و فرایندها)/ 254

مدل نوآوری موزه در موزۀ پسادیجیتال /259

جعبۀ شروع به کار نوآوری /262

نتیجه ‏گیری /264

پینوشت /265

کتاب‌نامه/ 265

یادداشت پایانی /269

کتاب‌نامه /273

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی کارآفرینی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved