تغذیه و سرطان -
نویسنده:
صفا نجفی- هما دارینی
مترجم:
سال نشر:
1400
صفحه:
96
نوبت چاپ:
1

متداول ترین سوالات بیماران مبتلا به سرطان در چه زمینه ای است؟ بیماران مبتلا به سرطان و افرادی که از دام سرطان نجات یافته اند، درخواست های آموزشی گسترده ای شامل سوالاتی در ارتباط با راه های درمانی سرطان، روند درمان، عوامل خطرزا در سرطان و عوارض طولانی مدت درمان آن دارند. بخش بزرگی از سؤالاتی که مطرح می شود به صورت خلاصه اینگونه بیان می گردد: من چه چیزی را باید بخورم؟

محققی به نام زبراک ۱ یک بررسی در ۹۷۸ بیمار جوان مبتلا به سرطان و افراد جوان مبتلا به این بیماری که درمان شدند انجام داد تا متوجه شود، چه اطلاعاتی برای این افراد مهم است. همان طور که انتظار می رفت آموزش و اطلاعات درباره رژیم غذایی و تغذیه برای این افراد مهم بود. نکته قابل توجه این بود که تقریبا 05 درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی اظهار داشتند که نیازهای آموزشی آن ها هنوز پاسخ داده نشده است.

با این حال علیرغم تحقیقات گسترده، هنوز در ارتباط با بهترین زمان برای مراقبت تغذیه ای بیماران مبتلا به سرطان، بهترین روش بررسی بیماران مبتلا به سرطان و این که آیا می توانیم یک مداخله تغذیه ای امیدوار کننده جدیدی در تکنولوژی بالینی تجویز کنیم یا خیر، چالش هایی وجود دارد. به همین جهت، کتاب پیش رو با این چارچوب که آموزش در زمینه تغذیه و سرطان را برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی که می توانند آموزش های بهتری به بیماران مبتلا به سرطان و خانواده هایشان در مورد تغذیه و سرطان دهند، گردآوری شده است.

همانطور که می دانید ژن ها مرکز فرماندهی سلول در بدن انسان هستند. این ملکول ها با تولید پروتئین ها و آنزیم ها رهبری همه فعالیت های حیاتی بدن انسان را به عهده دارند. برخی از ژن ها به دلایل مختلف ممکن است دچار تغییراتی در ساختمان خود شوند که در بسیاری از موارد هیچ صدمه ای به بدن ما وارد نمی کنند. در حقیقت بیشتر مردم دنیا دچار تغییراتی در ژن های خود می شوند که کاملا بی ضرر هستند. ولی در برخی از موارد تغییرات ژنی می تواند موجب اختلال در نحوه عملکرد آن ها و افزایش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها گردد.

به طور کلی به مجموعه ی فرآیندهایی که موجب تغییر در سلول ها و رشد غیر قابل کنترل آن ها می گردد، بیماری سرطان گفته می شود. اکثر سلول های سرطانی در نهایت به شکل تومور در می آیند و بسته به اینکه تومور از کدام قسمت از بدن منشا می گیرد سرطان را نامگذاری می کنند. سرطان یکی از مهم ترین نگرانی ها در حوزه سلامتی محسوب می گردد و دلیل ۹ میلیون مرگ و میر در جهان از سال۱۸۸5 تا ۲5۱5 می باشد. شایع ترین سرطان میان زنان کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه، سرطان پستان می باشد.

سرطان پستان رشد غیر قابل کنترل سلول های پستانی است، که در نتیجه موتاسیون ها و تغییرات غیرنرمال در ژنی که مسئول تنظیم رشد و حفظ سلامتی سلول های پستان می باشد، رخ می دهد.

 

مقدمه

1-      مفاهیم اساسی تغذیه

2-      نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

3-      سرطان و وضعیت تغذیه ای

4-      درمان سرطان و تغذیه

5-      مراقبت تغذیه ای برای بیماران سرطان پیشرفته در طی بهترین مراقبت های حمایتی

6-      مشاوره و مداخله

7-      تعادل انرژی، تغذیه، و بروز سرطان و بقا

8-      جنبه های روانی اجتماعی تغذیه

9-      تغذیه و سرطان: یک رویکرد اقتصاد بهداشت و سلامت

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه زیست شناسی
تغذیه
پزشكي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved