از صید تا سفره (ماهیان دریایی تجاری آب های خوزستان) -
نویسنده:
دکتر محمد خسروی زاده - دکتر نیما شیری - دکتر نگین درخشش - مهندس احمد رهبر
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
266
نوبت چاپ:
1

کتاب « از صید تا سفره (ماهیان دریایی تجاری آب های خوزستان)» توسط محمد خسروی زاده استادیار گروه شیلات دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دکتری صید و بهره برداری آبزیان، نیما شیری دکتری تخصصی بهداشت آبزیان، نگین درخشش دکتری زیست شناسی دریا و مهندس احمد رهبر  در 268 صفحه تألیف و ترجمه و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.

در معرفی کتاب آمده است: تنوع بی نظیری از روش های صیادی، فرآوری محصول صید و همچنین عادات غذایی در اقوام گوناگون جهان وجود دارد. خلیج فارس از جمله نقاطی است که دارای ویژگی های منحصر به فردی در فرهنگ غذایی است می بایست آن را مرهون تنوع و کیفیت محصولات دریایی این پهنه آبی دانست. در دهه های اخیر، گونه ای از گردشگری به عنوان گردشگری غذایی رونق یافته است و بر این فرض استوار است که خوراک و آشپزی یکی از عوامل ایجاد کشش در بسیاری از افراد، برای سفر و بازدید از گردشگاه های مختلف می باشد. این اثر، تلاشی است چند جانبه برای پر کردن خلاء موجود بین ماهی شناسی کاربردی و گردشگری غذایی که بر معرفی روش ها و ابزارهای صید آبزیان در محدوده آب های دریایی خوزستان متمرکز است.

یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.

پیشگفتار

فصل اول: واژگان

فصل دوم: صید

1- 2- روش­ های صید و بهره برداری از منابع آبزی

2-2- ابزارهای اصلی برای صید آبزیان

1-2-2- رده بندی ادوات صید

2-2-2- ابزارهای مناسب صید گونه ­های ماهیان و سایر آبزیان

3-2- زیست سنجی در ماهیان و سایر آبزیان

فصل سوم: سفره

1-3- روش­ های تشخیص ماهی تازه

2-3- آماده سازی آبزیان برای پخت و نگهداری

3-3- طبخ آبزیان

1-3-3- برگزیدن مناسب ترین روش پخت گونه­ های ماهی

2-3-3- معرفی برخی نمونه­ های شاخص از روش­ های طبخ گوناگون غذاهای دریایی

فصل چهارم: ماهیان و سایر آبزیان دریایی تجاری خوزستان

1-4- صیدگاه­ های استان خوزستان

2-4- فراوانی ماهیان

3-4- ماهیان و سایر آبزیان تجاری

پیوست (الف): خطاهای رایج در تشخیص گونه­ ها

پیوست (ب): حلیّت ماهیان و سایر آبزیان

منابع


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved