معناشناسی ملکوت در قرآن و روایات -
نویسنده:
نرجس نعمتی
مترجم:
-
سال نشر:
0
صفحه:
176
نوبت چاپ:
1

این کتاب به این موضوع اشاره دارد که ازمیان روش های بررسی متن و تحلیل معنا، معناشناسی دارای جایگاه ویژه ای بوده و در پژوهش های قرآنی، بیش از دیگر روش ها و دانش ها کاربرد دارد چرا که دانش معناشناسی مفسر را در بیان تفسیری روشن تر از آیات و رسیدن به مراد اصلی خداوند و فهم آیات کمک می کند.

از نوآوری های این کتاب، تبیین معناشناسی واژه ملکوت در قرآن و روایات و بررسی سیر تطور معنایی آن از متون جاهلیت به قرآن و در روایات ائمه معصومین علیهم السلام و ارائه مفهومی جامع از معنای ملکوت با استفاده از آیات قرآن و نظر مفسران بوده و تا کنون پژوهش و کتاب مستقلی با  این موضوع ارائه نگردیده است.

نویسنده در این کتاب با روش توصیفی - تحلیلی و با شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای، حوزه معناشناسی ملکوت در قرآن و روایات را مورد بحث و بررسی قرار داده و نتایج بیانگر آنست که این واژه با مشتقات مختلف نظیر: مالِکِ، مُلکُ، مُلکِ، مُلکَهُ و مُلکاً و ... بکار رفته که مجموعه این مشتقات به معنای مالکیت همراه با تدبیر است و در مجموع نظر مفسران در ذیل آیات چهارگانه انعام/75؛ مؤمنون/88؛ یس/83؛ اعراف/85  بیانگر آن می باشد و با توجه به آیات قرآن کریم و روایات، مفهوم جامع ملکوت،‌ رسیدن به حقیقت اشیاء و امور هستی که اصطلاحاً به آن معرفت یقینی گفته می‌شود، است.

ابتدای این کتاب، عنوان معناشناسی است و به توضیح پاره‌ای از واژه‌ها و اصطلاحات که عبارتند از: معناشناسی، حوزه معنایی، ملکوت، میدان معنایی، رابطه همنشینی، کلمات کلیدی وکانونی می پردازد؛ که هم هدف نویسنده را روشن می‌سازد و هم خواننده می‌تواند به خوبی این هدف را دنبال نماید.

ادامه این اثر « معنا‌شناسی واژه ملکوت و مشتقات آن در قرآن کریم» می باشد که ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی ملکوت را با استفاده از فرهنگ لغت و نظر مفسران مورد بحث و بررسی قرار می دهدو در ادامه فهرست مشتقات واژه ملکوت و تعداد تکرار آن را در قرآن به دست آورده و به بررسی آن در آیات مشتمل بر مشتقات می پردازد و سپس وجوه معنایی ملکوت را در قرآن بررسی و آن را در ذیل آیات چهارگانه بررسی می کند .

«تطور معنایی ملکوت در روایات معصومین» قسمت دیگر این کتاب است که، ابتدا معنای ملکوت در روایات پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) را بررسی و در ادامه آن، روایات را تحلیل می نماید، سپس با استفاده از مطالب بدست آمده، ‌شبکه و حوزه معنایی ملکوت در روایات را هم بدست می آورد و در نهایت با نتیجه‌گیری و پیشنهادات به پایان رسیده است

پیشگفتار/13

مقدمه/15

فصل اول: معناشناسی/17

فصل دوم: معنا‌شناسی واژه ملکوت و مشتقات آن در قرآن کریم/33

فصل سوم: تحول معنایی ملکوت در روایات معصومین علیهم السلام/113

نتیجه‌گیری/159

پیشنهاد/163

فهرست منابع و مآخذ/165

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی سایر

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved