کتاب «نگارش علمی با رویکردی نو» تألیف کودای آبه و ترجمه دکتر زینب شکرآیی، اثری جامع و کاربردی در حوزه آموزش مهارتهای نگارش علمی است که با رویکردی نوآورانه، از زبان ژاپنی به فارسی برگردانده شده است. این کتاب، که در ژاپن بهعنوان یکی از پرفروشترین منابع این حوزه شناخته میشود، برای دانشجویان، پژوهشگران و استادان دانشگاهی تدوین شده تا بتوانند مقالههای علمی و پژوهشی خود را با کیفیتی بالا، ساختارمند و مستند نگارش کنند. اثر حاضر، نگارش علمی را در قالب بخشهای گوناگونی چون اصول و مبانی، روشهای تحقیق و گردآوری اطلاعات معتبر، ساختار استاندارد مقاله، فنون نگارش و ویرایش، و شیوههای صحیح استناددهی بررسی میکند. بهرهگیری از مثالهای واقعی، تمرینهای عملی و تحلیل خطاهای رایج در متن، از ویژگیهای برجسته آن به شمار میرود. نویسنده با نگاهی دقیق، اهمیت انسجام، استدلالپردازی و ارزش علمی متون را در علوم مختلف ـ بهویژه علوم انسانی ـ تبیین کرده است. با مطالعه این کتاب، مخاطب میآموزد چگونه از مرحله انتخاب موضوع تا نتیجهگیری، متنی علمی و حرفهای تولید کند و همزمان با پرهیز از خطاهای رایج، اعتبار پژوهشی خود را ارتقا دهد. رویکرد عملگرایانه و زبان روان آن، باعث شده این اثر برای طیف گستردهای از علاقهمندان، از مبتدی تا پیشرفته، قابل استفاده باشد.
مقدمه مترجم … 9 پیشگفتار مؤلف … 11 مقدمه مؤلف … 13 بخش اصول … 19 فصل اول: استدلال آوردن … 21 1‑1 مقاله، استدلال و بحث … 23 1‑2 استدلال آوردن … 25 1‑3 پرورش استدلال … 30 1‑4 نتیجهگیری … 35 فصل دوم: ایجاد اعتبار و ارزش علمی … 39 2‑1 ارزش استدلال … 41 2‑2 ایجاد ارزش علمی … 42 2‑3 ارزش علمی در علوم انسانی … 47 2‑4 نتیجهگیری … 52 فصل سوم: ساخت یک پاراگراف … 55 3‑1 پاراگرافنویسی بهعنوان یک روش … 57 3‑2 منطق و پرسش (پرسش/جهش منطقی) … 59 3‑3 استفاده از پاراگرافنویسی … 61 3‑4 تولید پاراگراف … 65 3‑5 نتیجهگیری … 71 بخش عملی … 73 فصل چهارم: تجزیهوتحلیل یک پاراگراف . 75 1‑4 خواندن به شیوه علمی … 77 2‑4 ایجاد قالب … 79 3‑4 تحلیل پاراگراف … 83 4‑4 نتیجهگیری … 92 فصل پنجم: نوشتن پاراگرافهای طولانی 93 1‑5 استدلال دقیق … 95 2‑5 تحلیل پاراگرافهای طولانی … 96 3‑5 ایجاد پاراگرافهای طولانی … 100 4‑5 نتیجهگیری … 116 فصل ششم: ارجاع به پژوهشهای پیشین … 117 1‑6 خواندن و نقلقول کردن (ارجاع دادن) 119 2‑6 استخراج دادهها از پژوهشهای پیشین 120 3‑6 یافتن استدلال … 124 4‑6 خواندن پژوهشهای پیشین … 129 5‑6 نتیجهگیری … 132 فصل هفتم: نوشتن همهچیز در مقدمه … 135 7‑1 مقدمه همهچیز است … 137 7‑2 ایجاد سه مورد ضروری در مقدمه … 138 (1) نحوه نوشتن خلاصه … 138 (2) نحوه نوشتن استدلال … 140 (3) نحوه نوشتن ارزش علمی … 141 7‑3 درباره آغاز کردن مقدمه … 146 4‑7 نتیجهگیری … 149 فصل هشتم: نتیجهگیری … 151 8‑1 نتیجهگیری و خلاصه … 151 8‑2 نتیجهگیری چیست؟ … 153 8‑3 الگوهای نتیجهگیری … 154 معرفی پروژه پژوهشی … 160 پیوند دادن به مسائل روز … 160 معرفی یک صفحه جدید … 163 معرفی خود … 164 8‑4 نتیجهگیری … 165 بخش پیشرفته … 169 فصل نهم: پیوند دادن جهان و پژوهش با یکدیگر 9‑1 چرا مقاله مینویسیم؟ … 171 9‑2 تردید در خصوص اهمیت پژوهش … 173 9‑3 پیوند پژوهش و جهان پیرامون … 175 9‑4 نتیجهگیری … 179 فصل دهم: پیوند تحقیق و زندگی … 185 10‑1 از جهان به زندگی … 185 10‑2 تحقیق و پرورش … 187 10‑3 پیوند تحقیق و زندگی … 189 10‑4 بازگشت به استدلال … 193 10‑5 نتیجهگیری … 195 بخش تمرین … 199 فصل یازدهم: درباره بخش تمرین … 201 ایجاد استدلال از موضوع … 204 تحلیل پاراگراف … 211 تحلیل چکیده … 282 تحلیل مقدمه … 225 سخن پایانی … 233 منابع … 237 اصطلاحات تخصصی … 241 نمایه … 247
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
سایر
|