جامعه شناسی سیاسی بازارسنتی در ایران معاصر
نویسنده:
علی دارابی - مسعود مطلبی
مترجم:
سال نشر:
1403
صفحه:
257
نوبت چاپ:
1

تاریخ تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر، شاهد ظهور و نقش آفرینی جریان ها، گرو هها، نهادها و تشکل هایی سیاسی – اجتماعی و اقتصادی چندی است. هر یک از جریان ها، گروه ها و تشکل ها، بنا بر مقتضیات زمان و بسترهای فکری، اجتماعی و اقتصادی خود، روابط متفاوتی با ساخت سیاسی برقرار کرده و در تحولات و پوی شهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رقابت و مشارکت داشته اند. یکی از این نهادها و گرو هها، نهاد بازار سنتی و بازاریان است. بازاریان که از لایه های اجتماعی قدیمی ایران محسوب می شوند، در اتحاد سازمانی و تاریخی با روحانیت شیعه در هر نوع حرکت اجتماعی و سیاسی، همواره همسو و دارای تفکر مشترکی بوده اند. وقتی در شهر شایع می شد دکان ها را بسته اند یا بازار به حال تعطیل درآمده، مردم حتی عوام هم، می فهمیدند که اعتراضی در بین است و ماجرایی در حال وقوع است. معروف است که بازار، سنگر سنتی اسلام است و روحانیت با اتحاد بازاریان در طول تاریخ و مخصوصاً در دوره اخیر، بیشترین نقش را در تاریخ تحولات ایران داشته اند. آن ها با اتحاد یکدیگر در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسامی نقش بسزایی داشته اند؛ تا جایی که به طور قاطع می توان گفت: یکی از مهم ترین پایگا ههای انقلاب اسامی سال 13 57 در بوده است.

فصل اول: چیستی و مفهومشناسی بازار سنتی و بازاریان

فصل دوم: پیشینه مطالعاتی و نظری

فصل سوم: روابط متقابل بازار سنتی، حکومت و روحانیت از صفویه تا انقلاب مشروطه

فصل چهارم: بازار سنتی، تجار و انقلاب مشروطه

فصل پنجم: عصر پهلوی؛ ساخت و کنش بازار و بازاری ها

فصل ششم: بازار سنتی و فرایند سیاست و حکومت در جمهوری اسلامی

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم اجتماعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved