رشد حرکتی در کودکان ناشنوا -
نویسنده:
دکتر پروین ویس کرمی- دکتر مهدی روزبهانی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
140
نوبت چاپ:
1

رشد را می‌توان در چهار جنبه‌ی جسمانی، عاطفی، حرکتی و شناختی مورد مطالعه قرار داد، نکته‌ای که می‌بایست در نظر داشت؛ هم‌پوشانی این چهار جنبه‌ی رشدی و تعامل آن‌ها با یکدیگر است؛ به عنوان مثال نمی‌توان انتظار داشت کودکی که در جنبه‌ی جسمانی دچار اختلال شده، در جنبه‌های رشد عاطفی، حرکتی و شناختی همانند همتایان فاقد این اختلال باشد. عدم رشد مهارت‌هاي حرکتی درشت و ظریف کودکان دارای آسیب شنوایی، یکی از دغدغه‌های سیستم‌هاي بهداشتی و آموزشی است که می‌تواند به مشکلات طولانی مدت درآموزش و یادگیري آن‌ها منجر شود. معلولیت شنوایی این کودکان به‌طور معمول به علت درگیر‌شدن سیستم دهلیزی‌ و تعادلی مشکلات مختلف رشدی را به‌همراه خواهد داشت. عمده مطالعات در این کودکان بر آسیب‌های شناختی و زبانی متمرکز بوده و رشد مهارت‌هاي حرکتی در این گروه از افراد کمتر مورد توجه قرارگرفته است. پژوهش‌هاي مختلف حوزه ي علوم اعصاب نشان می‌دهد که سیستم شنوایی-حرکتی تعامل دو جانبه و نزدیک در فرایند تولید و ادراك گفتار دارند و دوگانگی کلاسیک ادراك و حرکت، دیگر چندان قابل دفاع نیست. این کتاب ابتدا مروری بر کم‌شنوایی و توانبخشی داشته و سپس به بررسی رشد حرکتی کودکان ناشنوا بر اساس مطالعات سه دهه‌ی گذشته پرداخته و در پایان به شرح یک مطالعه پژوهشی در این خصوص می پردازد.

 کتاب "رشد حرکتی درکودکان ناشنوا" بیانگر لزوم توجه به توانبخشی کودکان ناشنوا در همه‌ی ابعاد رشدی است (نه صرفاً بعد تربیت شنیداری). مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی افراد دلسوز در زمینه توانبخشی کودکان ناشنوا از جمله‌‌ والدین، متخصصان‌ شنوایی‌شناسی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، رفتار‌حرکتی، روانشناسی، مربیان‌ ورزش، کارشناسان مراکز خانواده و کودک ناشنوا توصیه می‌شود.

 

 

 

 فصل اول: کم شنوایی و عوامل ایجادکننده

 استانداردهای شنوایی

 انواع اختلالات شنوایی

 کم‌شنوایی انتقالی

 کم‌شنوایی حسی عصبی

 کم‌شنوایی آمیخته

 اختلال پردازش شنیداری مرکزی

 کم‌شنوایی غیرارگانیک

 .علائم و نشانه‌ها ی کم‌شنوایی

 .علل کم‌شنوایی

 جامعه و فرهنگ ناشنوایان

 کودک کم‌شنوا و تأثیر ان در خانواده

 پیشگیری

 توانبخشی

 تعریف تربیت شنوایی

 تاریخچه تربیت شنوایی

 رویکردهاي توانبخشی ناشنوایان

 فصل دوم: رشد حرکتی

 رشد و تكامل حركتی

 الگوی حرکت

 تاريخچه ارزيابي مهارت‌هاي حرکتي

 ابعاد رشد ومعيارهاي رشدي كودكان

 عوامل مؤثر بررشد حرکتی

 ديدگاه باليدگي

 ديدگاه توصيفي

 ديدگاه رفتاري

 ديدگاه شناختي

 ديدگاه پردازش اطلاعات

 ديدگاه بوم شناختي

 الگوي رشد حركتي در طول عمر (ساعت شني گالاهو)

 رشد حرکتی ظریف

 رشد حرکتی درشت

 اندازه گيري رشد حرکتي

 آزمون‌های حرکتي دوره پيش دبستاني

 رشد حرکتی در کودکان  ناشنوا

 مؤلفه های مؤثر در رشد حرکتی کودکان ناشنوا

 ارتباط رشد حرکتی و رشد گفتاری در کودکان ناشنوا

 ارتباط رشد حرکتی ،رشد زبان و حافظه کاری در کودکان ناشنوا

 ارتباط رشد حرکتی و رشد مهارت‌های اجتماعی

 توانبخشی حرکتی افراد ناشنوا

 فصل سوم:مقایسه رشد حرکتی ظریف و درشت در کودکان ناشنوا

مطالعه علمی پژوهشی

 عنوان پژوهش

 مواد و روش ها

 بحث

 نتیجه گیری

 

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پزشكي پزشكي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved