مدیریت علائم در سرطان گوارش -
نویسنده:
دکتر محمد غلامی- پژمان پیری نژاد- اتابک حاتمی کیا- رضا سالاری- سپیده قزوینه
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
708
نوبت چاپ:
1

سرطان گوارش از شایعترین علل مرگ و میرمرتبط با سرطان در جهان و ایران است. بیماران مبتلا به سرطان گوارش در زندگی روزمره  همراه با این بیماری، چالش ها و مشکلات متعددی در زمینه مدیریت عوارض درمان و پیامدهای مستقیم این نوع سرطان بر عملکرد فردی و اجتماعی خودرا تجربه می کنند. حمایت ومراقبت بهینه در سرطان، یکی از رسالت های مهم در نظام های سلامت دنیا محسوب می شودو مراقبت در سرطان از سخت ترین مسئولیت های کارکنان سلامت است.

کارکنان سلامت در مواجهه با تنش ها، عوارض وتظاهرات بالینی متعدد مثل دردهای مقاوم، موکوزیت گوارشی و کاشکسی ناشی از سرطان گوارش، نیاز به یک دانش منسجم و مبتنی بر شواهد جهت ارتقاء کیفیت زندگی و مهارتهای خودمدیریتی در این گروه از بیماران دارند. همچنین علی رغم پیشرفت قابل توجه در زمینه مدیریت و درمان سرطان، امروزه کارکنان سلامت در امر مراقبت حمایتی و روزآمد در سرطان، همواره با ابهامات و نقص های عمده ای مواجه هستند.  به عنوان مثال برخی از مراقبین سلامت از آخرین توافقات گایدلاین ها یا شواهد معتبر علمی در مورد مدیریت بهینه درد، کنترل تهوع/استفراغ یا حمایت تغذیه ایی دانش و شناخت کافی ندارند و این مسئله باعث ارائه یک مراقبت ضعیف و پرهزینه خواهد شد. به طوری که شاهد افزایش بستری مجدد، کاهش بقاء و امید به زندگی بیماران و افزایش تنش های عاطفی و بار مراقبت درمراقبین خانوادگی خواهیم بود. در این راستا توانمندسازی کارکنان سلامت به ویژه پزشکان و پرستاران متخصص در ستینگ انکولوژی، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

این کتاب با یک رویکرد مبتنی بر شواهد و با ملاحظه نیاز کارکنان سلامت و دانشجویان گروه علوم پزشکی و پرستاری، جهت ارائه مراقبت با کیفیت به بیماران و خانواده ها در ستینگ انکولوژی-جامعه و همچنین توجه به افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان به سرطان گوارش و پیچیدگی مراقبت در این گروه،تالیف شده است. در این کتاب سعی شده است با دیدگاه مراقبت جامع نگر و ملاحظه مراقبتهای دارویی و غیردارویی (مثل آموزش خودمراقبتی و طب مکمل)، با هدف بهبودکیفیت زندگی و توانبخشی بیمار و خانواده، توصیه های کاربردی و منعطفی را در اختیاردانشجویان و مراقبین سلامت، قرار دهد.

 

فصل 1: مبانی پایه مدیریت علائم

فصل 2: مدیریت درد

فصل 3: مدیریت نوروپاتی محیطی

فصل 4: مدیریت اختلالات دریافت و دفع غذا: موکوزیت دهانی، دیسفاجی، یبوست و اسهال

فصل 5: کنترل تهوع و استفراغ

فصل 6: مدیریت کاشکسی

فصل 7: تغذیه درمانی

فصل 8: بهبود عملکرد فیزیکی و جنسی

فصل 9: مراقبت اورژانس

فصل 10: ارتقاء ریکاوری پس از جراحی

فصل 11: مدیریت سمیت ارگانها (قلب،ریه، پوست، چشم و...)

فصل 12: کاهش خستگی و بهبود کیفیت خواب

فصل 13: حمایت روان-شناختی

فصل 14: مراقبت تسکینی

 

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پزشكي پزشكي
پرستاري

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved