این کتاب، نهتنها مفاهیم پایه اقتصاد گردشگری را بیان میکند (که عموماً شکل سادهشدهای از دنیای واقعی و ساختار موجود گردشگری در اقتصاد کشورها را شامل میشود و بهصورت انتزاعی است)، بلکه به مفاهیم واقعیتر موجود در اقتصاد گردشگری میپردازد (مفاهیمی همچون بازار ناقص، اطلاعات نامتقارن، خدمات آنلاین گردشگری و همچنین برخی از انواع کاربردها). چارچوب طراحی و تدوین کتاب بهگونهای است که بیشترین همخوانی و تناسب را با دانش پایه اقتصادی دارد. ازاینرو، مبنای مطالعاتی برای دوره تخصصی دانشجویان اقتصاد در سطوح کارشناسی و بالاتر از کارشناسی میتواند قرار گیرد. فصلبندی کتاب بهگونهای صورت گرفته است که همخوانی و تناسب با ادبیات علم اقتصاد داشته باشد.
فصلبندی کتاب با تفکیک فصول در درون بخشهای مختلف از قبیل اقتصاد خرد گردشگری، اقتصاد کلان گردشگری و همچنین مجزاسازی کاربردها و مدلسازی اقتصاد گردشگری، صورت گرفته است. بسیاری از کتب تدوینشده در زمینه اقتصاد گردشگری، بر بررسی جریان روز و رفتار اقتصادی فعالان گردشگری در سطح بینالملل تمرکز دارند، درحالیکه این کتاب بر مفاهیم بنیادی درک رفتار فعالان اقتصادی متمرکز است؛ ازاینرو، انتظار میرود گذر زمان نهتنها از کیفیت و غنای علمی این کتاب نکاهد، بلکه فرصتی را برای توسعه بهرهبرداری از آن فراهم آورد.
وجه تمایز دیگر این کتاب با سایر کتب اقتصاد گردشگری، تمرکز آن بر «مبانی اقتصادی» است که آن را برای دانشجویان رشته اقتصاد مفید خواهد ساخت؛ درحالیکه خارج از سطح ورود دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی به مباحث اقتصاد گردشگری است. بااینحال، بهصورت عمومی نیز میتواند مدنظر دانشجویان و محققان رشته مدیریت جهانگردی نیز قرار گیرد.
سومین ویژگی متمایز این کتاب، مبحث مدلسازی کاربردی و افزودن برخی کاربردها در حوزه اقتصاد گردشگری است. تلاش شده است تا مدلهای عرضه و تقاضا و متغیرهای مربوط به آن، همچنین روشها و مدلسازی اقتصاد گردشگری بهصورت مختصر و مفید مورد اشاره قرار گیرد تا برای آن گروه از مخاطبان که بهدنبال کاربردیساختن نتایج هستند، مفید باشد. سه بخش اول کتاب، تا حد زیادی برای دانشجویان کارشناسی مناسب است اما بخش چهارم باید برای دورههای بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. البته سه بخش اول کتاب، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اقتصاد نیز ارزشمند خواهد بود.
پیشگفتار/9
بخش اول: مقدمهای در اقتصاد گردشگری/13
بخش دوم: اقتصاد خرد گردشگری/43
بخش سوم: اقتصاد کلان گردشگری/176
بخش چهارم: مدلها، ابزار و برخی افزودههای جدید در مدلسازی اقتصاد گردشگری/265
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
اقتصاد
گردشگری |