یکی از مباحثی که در پیشینه دانش مدیریت از دیرباز مطرح بوده و هنوز موردتوجه صاحبنظران دانش مدیریت می باشد بحث رهبری است. پیچیدگیهایی که در رابطه با حرکت سازمانها به سمت بهبود روابط، فعالیتها، فرایندها، راهبردها و ساختارها وجود دارد لزوم بحث رهبری را دوچندان نموده است. رهبری را بهعنوان توانایی نفوذ و اثرگذاری در رفتار افراد دانستهاند ولی اینکه ماهیت رهبری چیست؟ این توانایی چگونه ایجاد شده و دارای چه ویژگیهایی است؟ موردبحث بوده و صاحبنظران بر اساس مطالعات، پژوهشها و تجربیات خود در این زمینه نظریههایی را مطرح نمودهاند. در این کتاب با نگاهی به این نظریهها که هر یک در جایگاه خود از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است به توصیف و تبیین این نظریهها پرداخته شده است. نظریههایی همچون رهبری تبادلی و تحولی، رهبری معنوی، رهبری جمعی، رهبری خدمتگزار، رهبری اخلاقی، رهبری مثبتگرا، رهبری اصیل، رهبری بصیر، رهبری همافزا، رهبری دانشمحور و خودرهبری ازجمله نظریههایی است که در این کتاب موردبحث قرار گرفته است. اگرچه هر یک از این نظریهها در منابع و مقالات مختلف بهصورت پراکنده مطرح شده ولی ارائه این نظریهها در یک کتاب میتواند برای علاقهمندان به مباحث رهبری بهویژه دانشجویان مفید واقع شود.
فصل اول: رهبری 13
مقدمه 15
تعاریف رهبری 17
ضرورت و اهميت رهبري 18
نقش و وظیفه رهبری 18
ویژگیهای رهبری در اسلام 20
ماهیت رهبری 21
الف) روش فردی 21
ب) روش تعاملی 24
ج) روش موقعیتی 31
نقاط مشترک سبکهای رهبری 42
منابع 44
فصل دوم رهبری تحولی و تبادلی 47
رهبري تبادلي 49
مؤلفههای رهبری تبادلی 49
رهبري تحولآفرين 52
ابعاد رهبری تحولآفرين 56
ویژگیهای رهبران تحولگرا 62
اثرات و نتایج رهبری تحولآفرين 66
نقصان در مدل رهبری تحولآفرين 71
مقایسه رهبري تبادلي و رهبري تحولآفرين 72
سنجش رهبري تحولآفرين و تبادلی 75
منابع 77
فصل سوم رهبری معنوی 83
مقدمه 85
تعريف معنويت 86
تشويق و پرورش معنويت در محيط کار 88
رهبري معنوي 88
تاريخچه رهبري معنوي 88
ارتباط رهبری معنوی با سایر سبکهای رهبری 91
هوش معنوي رهبران 93
ابعاد رهبري معنوي 94
توسعه رهبري معنوي 99
فرايند رهبري معنوي 100
ويژگيهاي رهبر معنوي 102
رهبري معنوي و سازمان يادگيرنده 104
مدلهاي رهبري معنوي 105
منابع 112
فصل چهارم رهبری جمعی 119
مقدمه 121
رهبری تیمی 123
تواناسازی و تیمسازی 124
اصول کار تیمی 125
آفتهای کار تیمی 129
نقشهاي جديد در رهبري تيمي 131
مهارتهاي رهبري تيمي 133
آموزش رهبري تيمي 134
طبقهبندی چگونگی توزیع رهبری 136
تحقیقات انجام شده در حوزه رهبری توزیع شده 137
رهبری مشترک 138
نکات مثبت و منفی رهبری مشارکتی 140
منابع 142
فصل پنجم رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی 147
قسمت اول: رهبری خدمتگزار 149
مقدمه 149
مفهوم رهبري خدمتگزار 149
پيشينه نظريه رهبري خدمتگزار 151
ابعاد رهبري خدمتگزار 153
مدلهاي رهبري خدمتگزار 153
مقایسه رهبری خدمتگزار و رهبری تحولگرا 158
قسمت دوم: رهبری اخلاقی 159
مفهوم اخلاق 159
رفتارها و ویژگیهای پسندیده اخلاقی 160
رهبری اخلاقی 163
سطوح اخلاقي در سازمانها 164
نظریه یادگیری اجتماعی و رهبری اخلاقی 166
اجزاي رهبري اخلاقي 167
سبكهاي رهبري اخلاقي 168
ارزیابی رهبری اخلاقی 170
دیدگاه مخالفان رهبری اخلاقی 171
منابع 173
فصل ششم رهبری مثبتگرا 177
مقدمه 179
رهبری مثبت گرا 180
جو مثبت 180
روابط انسانی مثبت 181
ارتباطات مثبت 182
معناگرایی مثبت 184
روانشناسی سازمانی مثبتگرا و رفتار سازمانی مثبتگرا 185
تاثيرات مثبتگرايي در سازمان 190
تحقیقات انجام شده 191
منابع 193
فصل هفتم رهبری اصیل و رهبری بصیر 197
مقدمه 199
قسمت اول: رهبری اصیل 199
مفهوم (تعریف) رهبری اصیل 200
مؤلفههای رهبری اصیل 202
ویژگیهای رهبری اصیل 204
مدلهای رهبری اصیل 207
فصل هشتم رهبری همافزا و رهبری دانشمحور 221
مقدمه 223
قسمت اول: رهبری همافزا 223
تعریف رهبری همافزا 225
مؤلفههای رهبری همافزا 226
ذهنیت همافزا 228
قسمت دوم: رهبری دانشمحور 228
مفهوم رهبری دانش 229
مدیریت دانش 230
فرایند رهبری دانشمحور 231
ابعاد رهبری دانشمحور 233
منابع 235
فصل نهم خودرهبری 239
مقدمه 241
اهميت خود در نظريههاي جديد رهبري 241
نظریه خودرهبري 243
راهبردهاي رفتارمحور 245
راهبردهاي پاداش طبيعي 247
راهبردهاي تفكر سازنده 248
خودرهبري و خودكارآمدي 249
خودرهبري و خودمديريتي 249
نگاهي اجمالي برنظریه يادگيري اجتماعي، نظریه شناخت اجتماعي و نظریه انگيزش دروني 251
رابطه نظری خودرهبري و خلاقيت 253
خودرهبری و رويکرد اسلامي 255
خودشناسي و خودارزيابي 256
راهبردهاي رفتارمحور خودرهبري و تطابق آن با مدل چهار مرحله خودارزيابي در اسلام 257
خودهدف گذاری؛ مشارطه 258
خود مشاهده ای؛ مراقبه و محاسبه 259
خودتوبیخی؛ معاتبه 259
تحقیقات پیرامون خودرهبری 260
منابع 264
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
علوم تربیتی |