از رهبری تا خودرهبری
نویسنده:
رضا هویدا ، راضیه آقابابایی
مترجم:
سال نشر:
1404
صفحه:
269
نوبت چاپ:
1

یکی از مباحثی که در پیشینه دانش مدیریت از دیرباز مطرح بوده و هنوز موردتوجه صاحبنظران دانش مدیریت می باشد بحث رهبری است. پیچیدگی‌هایی که در رابطه با حرکت سازمان‌ها به سمت بهبود روابط، فعالیت‌ها، فرایندها، راهبردها و ساختارها وجود دارد لزوم بحث رهبری را دوچندان نموده است. رهبری را به‌عنوان توانایی نفوذ و اثرگذاری در رفتار افراد دانسته‌اند ولی اینکه ماهیت رهبری چیست؟ این توانایی‌ چگونه ایجاد شده و دارای چه ویژگی‌هایی است؟ موردبحث بوده و صاحب‌نظران بر اساس مطالعات، پژوهش‌ها و تجربیات خود در این زمینه نظریه‌هایی را مطرح نموده‌اند. در این کتاب با نگاهی به این نظریه‌ها که هر یک در جایگاه خود از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است به توصیف و تبیین این نظریه‌ها پرداخته شده است. نظریه‌هایی همچون رهبری تبادلی و تحولی، رهبری معنوی، رهبری جمعی، رهبری خدمتگزار، رهبری اخلاقی، رهبری مثبت‌گرا، رهبری اصیل، رهبری بصیر، رهبری هم‌افزا، رهبری دانش‌محور و خودرهبری ازجمله نظریه‌هایی است که در این کتاب موردبحث قرار گرفته است. اگرچه هر یک از این نظریه‌ها در منابع و مقالات مختلف به‌صورت پراکنده مطرح شده ولی ارائه این نظریه‌ها در یک کتاب می‌تواند برای علاقه‌مندان به مباحث رهبری به‌ویژه دانشجویان مفید واقع شود.

فصل اول: رهبری       13

مقدمه  15

تعاریف رهبری 17

ضرورت و اهميت رهبري       18

نقش و وظیفه رهبری  18

ویژگی‌های رهبری در اسلام   20

ماهیت رهبری 21

الف) روش فردی        21

ب) روش تعاملی        24

ج) روش موقعیتی      31

نقاط مشترک سبک‌های رهبری        42

منابع   44

فصل دوم رهبری تحولی و تبادلی      47

رهبري تبادلي  49

مؤلفه‌های رهبری تبادلی        49

رهبري تحول‌آفرين     52

ابعاد رهبری تحول‌آفرين        56

ویژگی‌های رهبران تحول‌گرا   62

اثرات و نتایج رهبری تحول‌آفرين       66

نقصان در مدل رهبری تحول‌آفرين    71

مقایسه رهبري تبادلي و رهبري تحول‌آفرين  72

سنجش رهبري تحول‌آفرين و تبادلی  75

منابع   77

فصل سوم رهبری معنوی       83

مقدمه  85

تعريف معنويت 86

تشويق و پرورش معنويت در محيط کار        88

رهبري معنوي 88

تاريخچه رهبري معنوي         88

ارتباط رهبری معنوی با سایر سبک‌های رهبری       91

هوش معنوي رهبران   93

ابعاد رهبري معنوي    94

توسعه رهبري معنوي  99

فرايند رهبري معنوي  100

ويژگي‌هاي رهبر معنوي        102

رهبري معنوي و سازمان يادگيرنده    104

مدل‌هاي رهبري معنوي        105

منابع   112

فصل چهارم رهبری جمعی     119

مقدمه  121

رهبری تیمی   123

تواناسازی و تیم‌سازی  124

اصول کار تیمی         125

آفت‌های کار تیمی      129

نقش‌هاي جديد در رهبري تيمي       131

مهارت‌هاي رهبري تيمي        133

آموزش رهبري تيمي   134

طبقه‌بندی چگونگی توزیع رهبری     136

تحقیقات انجام شده در حوزه رهبری توزیع شده      137

رهبری مشترک         138

نکات مثبت و منفی رهبری مشارکتی 140

منابع   142

فصل پنجم رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی        147

قسمت اول: رهبری خدمتگزار 149

مقدمه  149

مفهوم رهبري خدمتگزار        149

پيشينه نظريه رهبري خدمتگزار        151

ابعاد رهبري خدمتگزار 153

مدل‌هاي رهبري خدمتگزار    153

مقایسه رهبری خدمتگزار و رهبری تحول‌گرا  158

قسمت دوم: رهبری اخلاقی    159

مفهوم اخلاق   159

رفتارها و ویژگی‌های پسندیده اخلاقی 160

رهبری اخلاقی 163

سطوح اخلاقي در سازمان‌ها   164

نظریه یادگیری اجتماعی و رهبری اخلاقی    166

اجزاي رهبري اخلاقي 167

سبك‌هاي رهبري اخلاقي      168

ارزیابی رهبری اخلاقی 170

دیدگاه مخالفان رهبری اخلاقی         171

منابع   173

فصل ششم رهبری مثبت‌گرا   177

مقدمه  179

رهبری مثبت گرا 180

جو مثبت        180

روابط انسانی مثبت     181

ارتباطات مثبت          182

معناگرایی مثبت        184

روانشناسی سازمانی مثبت‌گرا و رفتار سازمانی مثبت‌گرا       185

تاثيرات مثبت‌گرايي در سازمان         190

تحقیقات انجام شده   191

منابع   193

فصل هفتم رهبری اصیل و رهبری بصیر       197

مقدمه  199

قسمت اول: رهبری اصیل      199

مفهوم (تعریف) رهبری اصیل  200

مؤلفه‌های رهبری اصیل         202

ویژگی‌های رهبری اصیل       204

مدل‌های رهبری اصیل 207

فصل هشتم رهبری هم‌افزا و رهبری دانش‌محور       221

مقدمه  223

قسمت اول: رهبری هم‌افزا     223

تعریف رهبری هم‌افزا  225

مؤلفه‌های رهبری هم‌افزا        226

ذهنیت هم‌افزا 228

قسمت دوم: رهبری دانش‌محور         228

مفهوم رهبری دانش   229

مدیریت دانش 230

فرایند رهبری دانش‌محور       231

ابعاد رهبری دانش‌محور         233

منابع   235

فصل نهم خودرهبری  239

مقدمه  241

اهميت خود در نظريه‌هاي جديد رهبري       241

نظریه خودرهبري      243

راهبردهاي رفتارمحور  245

راهبردهاي پاداش طبيعي      247

راهبردهاي تفكر سازنده        248

خودرهبري و خودكارآمدي    249

خودرهبري و خودمديريتي     249

نگاهي اجمالي برنظریه يادگيري اجتماعي، نظریه شناخت اجتماعي و نظریه انگيزش دروني 251

رابطه‌ نظری خودرهبري و خلاقيت     253

خودرهبری و رويکرد اسلامي  255

خودشناسي و خودارزيابي      256

راهبردهاي رفتارمحور خودرهبري و تطابق آن با مدل چهار مرحله‌ خودارزيابي در اسلام     257

خودهدف گذاری؛ مشارطه 258

خود مشاهده ای؛ مراقبه و محاسبه 259

خودتوبیخی؛ معاتبه 259

تحقیقات پیرامون خودرهبری 260

منابع   264

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved