راهکارهای درمان اختلال دیکته نویسی -
نویسنده:
مظفر یوسفی احمدمحمودی، افسانه یوسفی احمدمحمودی
مترجم:
-
سال نشر:
1404
صفحه:
108
نوبت چاپ:
1

کتاب «راهکارهای درمان اختلال دیکته نویسی» به قلم مظفر یوسفی احمدمحمودی و افسانه یوسفی احمدمحمودی در 108 صفحه در قطع وزیری گردآوری و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.

در معرفی کتاب آمده است: یکی از مهارت‌های مهم و کاربردی در زندگی امروزه بشر، نوشتن است که برخی از کودکان در اثر اختلال یادگیری از نوع اختلال نوشتن، قادر نیستند مانند سایرین در انتقال مفاهیم، افکار و اندیشه‌ها از ذهن به دست نوشته، عملکرد موفقیت‌آمیزی کسب کنند. با توجه به اهمیتی که این موضوع در کارکردهای زندگی افراد دارد، سعی کرده‌ایم در این کتاب به تعریف اختلال نوشتن، علائم و راهکارهای درمانی آن اشاره کنیم تا شما معلمان و والدین گرامی بتوانید با درک بهتر از شواهد و علائم اصلی در تشخیص به موقع و درمان و کنترل این اختلال عملکرد سریع‌تری داشته باشید.

یادآور مي‌شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به‌صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي‌کند، تلاش مي‌کند در کوتاه‌ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه‌هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي‌توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي‌شود.

مقدمه / 7

دلایل بروز غلط‌های املایی / 9

علل روان‌شناختی خطاهای املایی / 10

1- خطاهایی با علت روان‌شناختی 10

2- خطا‌هایی با علت زبان‌شناختی / 10

تأثیر گویش محلی بر زبان نوشتاری /  14

دانش‌آموزان نیازمند توجه خاص / 14

وجه افتراقی دیرآموزی و اختلال یادگیری / 15

برخی از نشانگان کلی دانش‌آموزان نیازمند توجه خاص آموزشی در زمینه یادگیری / 16

تمایز بین مشکلات یادگیری و اختلالات یادگیری / 17   

سبب‌شناسی مشکلات یادگیری / 18

مراحل رشد یادگیری هجی‌کردن یا املا در کودکان / 19

روش‌های درمان و آموزش هجی‌کردن و املا به کودکان / 20

روش درمانی و مداخله به سبک مرا کز جامع / 22

انجام مداخالت در حوزه اختالل یادگیری ویژه / 22

آموزش و یادگیری (کمبود و یا نقص در آموزش و یادگیری) / 26

حافظۀ دیداری / 28

تمیز (دقت) دیدار ی / 37

تمایز ‌دیدار ی / 38

تمایز شکل- زمینه / 42

مشکلات ناشی از ضعف تشخیص شکل از زمینه / 42

راهکار‌‌های تقویت نقش از زمینه / 43

بندش دیدار ی یا ا کماِل دیداری / 46

مشکالت ناشی از ضعف تکمیِل دیداری / 46

روابط فضایی (ارتباط بینایی- فضایی) / 49

نشانه‌های نقص در مهارت ارتباط دیدار ی- فضایی / 49

ثبات شکل / 52

مشکالت ناشی از ضعف در مهارت ثبات شکل / 53

هماهنگی دیدار ی- حرکتی / 56

علائم و نشانه‌های اختلال در مهارت هماهنگی دیدار ی- حرکتی / 57

توالی دیداری / 61

مشکلات ناشی از ضعف حافظه توالی / 61

حافظۀ شنیدار ی / 65

پردازش شنوایی چیست / 65

گوش دادن فعال / 66

علائم کودکان مبتال به مشکل در حافظه کوتاه‌مدت شنیداری / 67

ارزیابی/ 67

راهبردهای مؤثر برای بهبود حافظه کوتاه‌مدت شنیداری در کلاس درس توسط معلم / 67

راهکار ‌های مناسب جهت تقویت حافظۀ شنیداری / 68

حساسیت شنیداری / 70

فعالیت مناسب برای تقویت حساسیت (دقت) شنیداری / 72

تمرینات مناسب جهت تقویت تمیِز / 73

تمرینات مناسب جهت تقویت توالی شنیداری / 73

آزمون تشخیص شنیداری / 74

راهنمای اجرای آزمون / 78

آزمون تلفظ صدا‌های حروف، حافظۀ شنیداری، توالی‌ شنیداری و حساسیت ‌شنیداری / 79

تمرکز ، دقت و توجه / 80

راهکارهای مناسب تقویت توجه / 81

دستخط، نوشتن و حرکت دست / 86

وارونه‌نویسی / 96

قرینه‌نویسی / 96

راه‌های درمانی قرینه‌نویسی / 97

آشنایی با اندام‌های بدن (تن‌آ گاهی) / 97

تمرینات تن‌آگاهی و نقش اندام‌ها / 97

آشنایی با دست چپ و راست / 98

آشنایی با نسبی بودن دست چپ و راست / 98

آشنایی با سمت چپ و راست صفحه / 99

فیلم آموزشی/ 99

وارونه‌نویسی / 99

منابع / 107

 

 

کتاب های در این موضوع

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved