کتاب «پنج ضلعی تعالی در آموزش عالی» به قلم دکتر محمدعلی نادی استاد تمام مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر پریناز بنیسی دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در 371 صفحه در قطع وزیری تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي واحد چهارمحال و بختياري منتشر شد.
در معرفی کتاب آمده است: رشد و توسعه جهانی، تغییر و تحولات تکنولوژیک تاکنون باعث شدهاند که در حوزه مدیریت و سازمان نظریهها و رویکردهای متنوعی ظهور کند که البته پس از دوره کوتاهی نیز به دلیل شرایط جدیدتر به حوزه تاریخ علم مدیریت پیوستهاند. بعضی از این دیدگاهها به دلیل استحکام بهروز تکاملیافته و غنیتر شدهاند و فرصت شکلگیری سازهها و مؤلفههای جدیدتر را بر روی خود دادهاند. یکی از این تئوریها مدیریت کیفیت فراگیر میباشد.
مفهوم کیفیت ریشه در کار متخصصین صنعتی دارد. اهمیت کیفیت در صنعت در دهههای (1940) و (1950) مورد توجه قرار گرفت. تلاشهای اولیه بیشتر متوجه بخش تولید بود. ولی بعدها بخشهای خدماتی را نیز در بر گرفت. شاید سه نفر از مشهورترین رهبران نظریه کیفیت که تأثیر اساسی در صنعت امروز جهان داشتهاند کرازبی، دمینگ و جوران باشند.
مدیریت کیفیت فراگیر در مقام یک پارادایم به مؤسسات خدماتی و آموزشی نیز بسط یافت. مدلهای کیفیت مبتنی بر تکنیکهای استادان برجسته کیفیت میباشد. بسیاری از اصول و عناصر اساسی همچون رهبری، مدیریت ارشد، کار تیمی، مشتریمحوری، درگیرکردن کارکنان و آموزش ابزارهای بهبود مداوم و چندین جزء دیگر را در بر میگیرد که همگی برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت کیفیت فراگیر الزامی است. ازآنجاکه مؤسسات آموزش عالی کانونی برای یادگیری و خلق دانش از طریق عملکردهای آموزشی و پژوهشی هستند، نمیتوان آنها را در پذیرش و اجرای مدیریت کیفیت پشت سر سازمانهای دیگر فرض نمود. هر چند میتوان اذعان کرد که سکون و بیحرکتی موجود ناشی از چالشهای خاص، ویژگیهای سنتی و ساختار آنها میباشد. مدیریت کیفیت فراگیر فلسفه و روشی است که به مؤسسات آموزش عالی برای اداره تغییرات کمک نموده و برای تنظیم دستور کارهای مؤسسه در ارتباط با موج فشارهای خارجی ناشی از این تغییرات به وجود آمده است. چهار الزام ضرورت وجود و پیادهسازی کیفیت در فضاهای آموزش عالی را رقم میزنند و بهعنوان نیروهای محرک و انگیزشی باعث رعایت استاندارهای کیفی در این مؤسسات میشود. الزامهای اخلاقی، حرفهای، رقابتی و مسئولیتپذیری در قبال مشتریان، توان رقابتی نظامهای آموزش عالی را بهعنوان بزرگترین سرویسدهندگان آموزشی و علمی در برابر رقبا تقویت میکنند. حساسیت این نکته زمانی آشکارتر میشود که سهامداران آموزش عالی (دانشجویان، خانوادهها و اجتماعات) بهعنوان اهرمهای توسعه کشورها بازشناسی شوند. پیچیدگیهای علمی و اقتصادی حاکی از آن است که کیفیت دانش، فضای یادگیری و تسهیلگران دانش بهآسانی میتوانند کیفیت نیروی متخصص و منابع انسانی دانش آفرین را تحتتأثیر خود قرار دهند. از طرفی وجود یک چرخه کشف خطا در نظام آموزش عالی علاوه بریادگیری، کسب تجربه و پیشگیری از تکرار اشتباه در سیستم میتواند به کمک یک سیستم مدیریت دانش، این اطلاعات را ذخیرهسازی، کدگذاری، پردازش کند و بـا بازآفرینی، آنها را بهعنوان دانشی جدید در اختیار مشتریان بگذارد و از بابت آن درآمد کسب کند. دانش را میتوان بزرگترین مزیت رقابتی سازمانها و مؤسسات آموزش عالی در عرصه اقتصاد جهانی به حساب آورد.
دانشگاهها نقش به سزایی در عصر اطلاعات و دانش بر عهده دارند. روند تکاملی آموزش عالی در جهان امروز نامهای جدیدی از دانشگاهها همچون دانشگاههای مجازی، کارآفرین، پژوهشی، دیجیتال و کنسرسیومی را مبتنی بر ابزارهای چند رسانهای و چندگانه مطرح میسازد.
قلب تحول و بالندگی نظام آموزش عالی از پنج مفهوم: ۱- دانشگاهها به مثابه سازمان یادگیرنده ۲- مفهوم سازی کیفیت در آموزش عالی ۳- مدیریت دانش ۴- مدلهای رهبری ۵- سازمان یاددهنده میگذرد.
این کتاب به تمامی مدیران آموزش عالی کشور، مدیران آموزشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مدیریت آموزش عالی و همچنین علاقمندان به نظام آموزش عالی پیشنهاد میگردد.
یادآور ميشود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که بهصورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت ميکند، تلاش ميکند در کوتاهترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامههاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان ميتوانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام ميشود.
دیباچه / 13
پیشگفتار / 21
فصل اول: دانشگاهها به مثابه سازمان یادگیرنده / 28
فصل دوم: مفهومسازی کیفیت در آموزش عالی / 79
فصل سوم: مدیریت دانش در آموزش عالی / 184
فصل چهارم: مدلهای رهبری آموزشی / 275
فصل پنجم: دانشگاهها به مثابه سازمان یاد دهنده / 311
منابع: / 335
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|