با مراجعه به سازمانهای مختلف و نگاهی عمیق و کارشناسانه به فرایند ارتباطات در این سازمانها، این مسئله برای هر مشاهده گری آشکار میشود که یکی از مشکلات مهم که همواره در سازمانها حس شده و کارکنانِ سازمانها نیز از آن گله مند هستند، عدم وجود ارتباط متقارن و عدم مشارکت کارکنان است. همچنین بسیاری از محققان معتقدند که چگونه تلا های ارتباطی داخلی سازمانها میتواند خلاقیت کارکنان را افزایش دهد.هدف از ارائه بازخورد افزایش رفتارهای خوب و متعاقب آن، بهبود عملکرد کارمندان و همینطور حذف رفتارهای بد از عملکرد آنها است، کارمندان خوب و مسئولیت پذیر دوست دارند بدانند که سازمان عملکردشان را تا چه میزان خوب تصور میکند و مدیران قوی هم سعی دارند در هنر ارائه بازخورد استاد شوند.مدیران و سرپرستان میتوانند از طریق ایجاد روابط مناسب(برقراری روابط سازمانی) با کارکنان عملکرد سازمان را بهبود بخشند و حتی به مزیت رقابتی دست یابند وقتی کارکنان ارتباط مناسب سرپرست و مدیران ارشد را در شغل خود مشاهده میکنند، رفتارهای مثبت (بازخورد مناسب) بروز میدهند بهطوریکه هم منافع خودشان تأمین شود هم منافع سازمان. محققان ارتباطات متقارن را به ویژه به عنوان یک مدل هنجاری برای روابط عمومی و شیوه های ارتباط داخلی در نظر گرفت اند ، کارکنان در جوهای متقارن احساس قدرت و مشارکت میکنند و تشویق میشوند تا در تصمیمگیری مشارکت کنند، با توجه به اینکه ایدههای خلاقانه کارکنان را میتوان از تبادل آزاد، باز و فعال ایدهها استخراج کرد، ارتباطات داخلی متقارن، به عنوان یک منبع سازمانی حیاتی، پتانسیل بیشتری برای پرورش خلاقیت کارکنان دارد. از طرفی داشتن شخصیت خلاقانه یکی از مواردی است که بر اساس آن انسان تلاش میکند تا به استعدادها و شایستگیهای بالقوه خود دست یابد. خلاقیت مهارتی است که میتوانند اطلاعات پراکنده را به هم پیوند دهد، عوامل جدید اطلاعاتی را در شکل تازه ای ترکیب کند و تجارب گذشته را با اطلاعات جدید برای ایجاد پاسخهای منحصر به فرد و غیر متعارف، مرتبط سازد. هر فردی که شخصیت خلاقی دارد، دارای تواناییها و ویژگیهای متنوع است که ممکن است خلاقیت وی حتی در سنین پایین بروز کند.بطور کلی در سازمانها، یکی از مشکلات مهم، عدم وجود ارتباط متقارن و عدم مشارکت کارکنان است. این مشکل میتواند مانع از افزایش خلاقیت کارکنان شود. اهمیت نقش ارتباطی مدیران ارشد و سرپرستان در تأثیرگذاری بر خلاقیت کارکنان نیز به اندازه کافی در بحثهای مدیریتی بررسی نشده است. ارائه بازخورد صحیح از سوی مدیران به کارکنان میتواند به بهبود عملکرد آنها و حذف رفتارهای نامطلوب کمک کند. مدیران و سرپرستان میتوانند از طریق برقراری روابط مناسب با کارکنان، هم بهبود عملکرد سازمان و هم دستیابی به مزیت رقابتی را محقق کنند. ارتباطات داخلی متقارن، که به عنوان یک مدل هنجاری برای روابط عمومی و شیوههای ارتباط داخلی شناخته میشود، میتواند به کارکنان احساس قدرت و مشارکت بدهد و خلاقیت آنان را پرورش دهد. خلاقیت به عنوان مهارتی که اطلاعات پراکنده را پیوند میدهد و تجارب گذشته را با اطلاعات جدید ترکیب میکند، میتواند به ایجاد پاسخهای منحصر به فرد و غیر متعارف منجر شود. با ایجاد جوهای متقارن و تشویق به تبادل آزاد ایدهها، سازمانها میتوانند از پتانسیل بالای خلاقیت کارکنان بهرهبرداری کنند و به بهبود عملکرد کلی خود دست یابند.
پیشگفتار
بخش اول : مفهوم ارتباط
تعاریف ارتباط
فرایند ارتباط
انواع ارتباط
عناصر فرآیند ارتباط
ادراکات فرد برقرارکننده
مدل های ارتباطی
مدل ارسطویی
مدل السول
مدل خطی کلود شانون و وارن ویوور
مدل دیوید برلو
مدل ارتباطی آندروش، استتس و بوستروم
مدل دایره ای شرام و آزگود
مدل ارتباطی بکر
روش های ارتباط
جنبه های ارتباط
ارتباطات انسانی
ارتباطات سازمانی
فرایند ارتباطات سازمانی
محتوای ارتباطات سازمانی
انواع سبک های ارتباطی
الگوهای توصیف فرایند ارتباطات
الگوی خطی
کاربرد الگوی خطی
مشاوره ژنتیک
مثال الگوی خطی
الگوی تعاملی ارتباطات
کاربرد الگوی تعاملی
مثال برای الگوی تعاملی
الگوی تبادلی ارتباطات
کاربرد الگوی تبادلی ارتباطات
مثال برای الگوی تبادلی
مقایسه الگوها
ارتباطات داخلی استراتژیک
مزایای یک استراتژی ارتباط داخلی موفق
پنج استراتژی برتر ارتباطات داخلی سازمان
چگونگی ایجاد ارتباط داخلی صحیح
رویکردها و استراتژی های کیفیت ارتباط
مدل های ارتباطی در سازمان
الگوی ارتباطات رسمی در سازمان ها
کاربرد الگوهای ارتباطی سازمانی
الگوی ارتباطات غیر رسمی
ابعاد ارتباطات در سازمان
مفهوم ارتباطات بین فردی در سازمان
تأثیر روابط بین فردی در مدیریت سازمان
نقش روابط بین افراد در افزایش کیفیت کاری
چگونگی شروع رابطه خوب
ایجاد سرگرمی
انجام همزمان کارها
پیشنهاد ایده های جدید
داشتن رفتار ثابت
راهکارهای بهبود کیفیت روابط کاری در سازمان
بخش دوم: رفتارهای جستجوی بازخورد صفحه 63
مفهوم بازخورد
موثر بودن بازخورد
تاریخچه ی بازخورد
منابع بازخورد در محل کار
انواع بازخورد در محل کار
اهمیت بازخورد
تکنیک ساندویچ
تکنیک ساندویچ، برای توسط مدیران
بخش سوم: تعر یف خالقیت
تعریف خالقیت از دیدگاه سازمانی
تکنیک های نوین خالقیت
نوآوری چیست؟
تعریف نوآوری
عوامل موثر در خالقیت
ویژگی های خالقیت
تعریف نوآوری و تفاوت آن با خالقیت
معرفی افراد خالق
ویژگی های افراد خالق
ویژگی های سازمان خالق
نقش مدیران در پرورش خالقیت
اهمیت و ضرورت خالقیت در سازمان
نقش خالقیت و نوآوری در بهره وری سازمانی
نتیجه گیری
مشاوره ژنتیک
مراجع
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
علوم تربیتی |