آموزش کارآفرینی و نوآوری سلامت: از پژوهش بالینی تا فناوری دانشگاهی -
نویسنده:
مهدی حسین‌نژاد، علیرضا محبی، رضا نمدکلاهی، رضا اسماعیلی، سارا احدزاده، سارای طاهر، مریم لطفی، شهناز سیدی‌دولت‌آباد، احد نورمحمد، نیوشا حسین‌نژاد
مترجم:
-
سال نشر:
1404
صفحه:
360
نوبت چاپ:
1

نوآوری و کارآفرینی در حوزه سلامت، دانشگاه‌های هزاره‌ی سوم(تحول نسلی دانشگاه‌ها)، فرآیند‌های نوین کارآفرینی سلامت و غیره واژه‌هایی هستند که امروزه در میان سیاست گذاران دولت ها و دانشگاه‌ها بیش از قبل مورد استقبال قرارگرفته است، اما مواجهه با این حوزه نوپدید در ایران اکثرا در مرحله‌ی پیش اجرایی با" چه میشد اگر..."‌ها رها می شود و یا حتی اگر به مرحله‌ی اجرایی برسد و به سوال مهم "اکنون باید چه بکنم ..." پاسخی بیابد! به یک سری طرح‌های چندساله متکی به اشخاص که غالبا از مدیران دولت‌های مختلف بوده‌اند، خلاصه شده و با تغییر مدیران محدودشده، تغییر ماهیت داده یا از میان رفته‌اند درحالی که تحول نسلی دانشگاه‌ها موضوع حتمی در سیر تحول دانشی به حساب می‌آید.

در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های کشور اهمیت کارآفرینی مشخص شده و نسل جدیدی از کارآفرینان دانشگاهی در حوزه‌ی علوم پزشکی تربیت شده و در حال تربیت شدن هستند؛ اما تاکنون منبعی معتبر برای علاقه مندان چه برای برگزیدگان المپیاد کارآفرینی وزارت بهداشت و چه فناوارن مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری سلامت که برای به ثمر نشستن تلاش‌هایشان مستلزم انتقال ایده‌ها از تحقیقات اولیه به فاز اجرایی هستند وجود نداشته است، تا مسیر را برای آنان به صورت یک فرآیند و نقشه راه نشان دهد، این کتاب، بر آن است که با الهام گرفتن از منبعی که در دانشگاه پنسیلوانیا برای آموزش کارآفرینی به صورت عملی برای دانشجویان علوم پزشکی طراحی شده است، ضروریات این حیطه را متناسب با روش‌ها و سیاست‌های اجرایی داخل ایران ، مطرح کرده و گامی به سوی ایجاد یک جامعه‌ی متنوع از متخصصان توانمند که راه‌های پل زدن بین تحقیقات دانشگاهی و تجاری سازی را می‌دانند، بردارد.

 کتاب مخزنی از ابزارها، توصیه‌ها و دانشی است که پایه‌ مناسبی را برای محققان دانشگاهی ارائه می‌دهد که قصد تجاری سازی ایده‌ی خود را دارند و در آن، هرچند به عنوان گام اول اما با محتوایی که به دقت تنظیم شده اما سعی گردیده، به عنوان پایه‌ای قوی، خواننده را با مقدماتی سریع با موضوعات کلیدی در کارآفرینی دانشگاهی و نوآوری، همراه با ارائه فهرستی از منابع معتبر برای کسانی که مایل به ادامه کار دقیق‌تر هستند، ارائه شود.

کارآفرینی آکادمیک به دنبال ایجاد جامعه‌ای متنوع از متخصصان توانمند است که می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانند بین دنیای تحقیقات دانشگاهی و تجاری‌سازی رابطه ایجاد کنند تا ایده‌ها و اکتشافات را به نوآوری(محصول تجاری شده) که دارای ارزش برای بیماران، ارائه‌دهندگان خدمت و سیستم‌های مراقبت بهداشتی است تبدیل کنند. این کتاب پایه‌ای را برای محققان دانشگاهی و مبتکران و نوآوران برای کارآفرینی نیز برای تحقیقات بیشتر ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه تحصیل کردگان علوم پزشکی و فعالین تحقیقات حوزه سلامت افرادی متخصص و باهوش در جامعه هستند که بنا به زمینه تحصیلی خود که ترکیبی از دانش و مهارت تخصصی در طول تحصیل است، زمان محدودی که برای یادگیری مهارت‌های کارآفرینی دارند، فصول این کتاب به عنوان یک منبع راهنما طراحی شده است که بتواند اطلاعاتی مفید برای کارآفرینی در اختیار خواننده رشته‌های علوم پزشکی قرار‌دهد تا با موضوعات کلیدی در کارآفرینی دانشگاهی و نوآوری آشنا شوند.

 مولفان امیدوارند با حمایت‌های مسئولین بتوانند در آینده‌ای نزدیک نسخه‌ای بومی برای کارآفرینان علوم پزشکی و نظام سلامت ایران عرضه‌نمایند.

 پیش‌گفتار/5

بخش اول : مبانی کارآفرینی در علوم پزشکی/11

فصل اول:  نوآوری، اختراع و شناسایی نیاز/13

فصل دوم : تحقیقات بازار/29

فصل سوم: کشف نیاز مشتری/43

فصل چهارم: اقتصاد رفتاری و سوگیری‌های ذاتی/53

فصل پنجم: درک تضاد منافع برای کارآفرینان دانشگاهی/67

بخش دوم: ارتباط با صنعت/81

فصل ششم: ارتباط بین فناوران و سرمایه گذاران/83

فصل هفتم: منابع موجود در مراکز کارآفرینی دانشگاهی/95

فصل هشتم: جوایز علوم بالینی و ترجمان دانش/105

بخش سوم: مالکیت فکری و حقوقی/113

فصل نهم: مالکیت فکری در محیط آکادمیک/115

فصل دهم: نحوه جست و جوی اختراعات پیشین/129

فصل یازدهم: منع افشا در مالکیت فکری/139

بخش چهارم: راه اندازی استارتاپ/153

فصل دوازدهم: نوشتن طرح کسب وکار استارتاپ‌های حوزه سلامت/155

فصل سیزدهم: استراتژی‌های مذاکره/171

فصل چهاردهم: تخصیص سهام در استارتاپ (جنگ اول به از صلح آخر)/181

فصل پانزدهم: تامین مالی پیشنهادی؛ سرمایه گذاران فرشته/191

فصل شانزدهم: مدیریت استارتاپ/203

بخش پنجم: فرآیند توسعه محصولات پزشکی/231

فصل هفدهم: مرور بر فرآیند توسعه دارو/233

فصل هیجدهم: مرور بر فرآیند توسعه تجهیزات پزشکی/243

فصل نوزدهم:مروری بر فرآیند تجهیزات جراحی/251

فصل بیستم: مروری بر توسعه روش‌های تشخیصی بالینی/265

فصل بیست و یکم: استراتژی‌های توسعه مدل‌های حیوانی/273

فصل بیست و دوم: فرآیند اخذ مجوز‌های تجهیزات پزشکی/283

بخش ششم: مدیریت شغلی و چالش‌های آن/.323

 فصل بیست و سوم: فرآیند ارتقا مسیر‌های شغلی فناورانه/325

فصل بیست و چهارم: فرصت‌های شغلی در دانشگاه و صنعت/335

فصل بیست و پنجم: استراتژی مدیریت مشکلات مخرب/343

منابع/355

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پزشكي بهداشت عمومي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved