نوآوری و کارآفرینی در حوزه سلامت، دانشگاههای هزارهی سوم(تحول نسلی دانشگاهها)، فرآیندهای نوین کارآفرینی سلامت و غیره واژههایی هستند که امروزه در میان سیاست گذاران دولت ها و دانشگاهها بیش از قبل مورد استقبال قرارگرفته است، اما مواجهه با این حوزه نوپدید در ایران اکثرا در مرحلهی پیش اجرایی با" چه میشد اگر..."ها رها می شود و یا حتی اگر به مرحلهی اجرایی برسد و به سوال مهم "اکنون باید چه بکنم ..." پاسخی بیابد! به یک سری طرحهای چندساله متکی به اشخاص که غالبا از مدیران دولتهای مختلف بودهاند، خلاصه شده و با تغییر مدیران محدودشده، تغییر ماهیت داده یا از میان رفتهاند درحالی که تحول نسلی دانشگاهها موضوع حتمی در سیر تحول دانشی به حساب میآید.
در حال حاضر در بسیاری از دانشگاههای کشور اهمیت کارآفرینی مشخص شده و نسل جدیدی از کارآفرینان دانشگاهی در حوزهی علوم پزشکی تربیت شده و در حال تربیت شدن هستند؛ اما تاکنون منبعی معتبر برای علاقه مندان چه برای برگزیدگان المپیاد کارآفرینی وزارت بهداشت و چه فناوارن مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری سلامت که برای به ثمر نشستن تلاشهایشان مستلزم انتقال ایدهها از تحقیقات اولیه به فاز اجرایی هستند وجود نداشته است، تا مسیر را برای آنان به صورت یک فرآیند و نقشه راه نشان دهد، این کتاب، بر آن است که با الهام گرفتن از منبعی که در دانشگاه پنسیلوانیا برای آموزش کارآفرینی به صورت عملی برای دانشجویان علوم پزشکی طراحی شده است، ضروریات این حیطه را متناسب با روشها و سیاستهای اجرایی داخل ایران ، مطرح کرده و گامی به سوی ایجاد یک جامعهی متنوع از متخصصان توانمند که راههای پل زدن بین تحقیقات دانشگاهی و تجاری سازی را میدانند، بردارد.
کتاب مخزنی از ابزارها، توصیهها و دانشی است که پایه مناسبی را برای محققان دانشگاهی ارائه میدهد که قصد تجاری سازی ایدهی خود را دارند و در آن، هرچند به عنوان گام اول اما با محتوایی که به دقت تنظیم شده اما سعی گردیده، به عنوان پایهای قوی، خواننده را با مقدماتی سریع با موضوعات کلیدی در کارآفرینی دانشگاهی و نوآوری، همراه با ارائه فهرستی از منابع معتبر برای کسانی که مایل به ادامه کار دقیقتر هستند، ارائه شود.
کارآفرینی آکادمیک به دنبال ایجاد جامعهای متنوع از متخصصان توانمند است که میخواهند بدانند که چگونه میتوانند بین دنیای تحقیقات دانشگاهی و تجاریسازی رابطه ایجاد کنند تا ایدهها و اکتشافات را به نوآوری(محصول تجاری شده) که دارای ارزش برای بیماران، ارائهدهندگان خدمت و سیستمهای مراقبت بهداشتی است تبدیل کنند. این کتاب پایهای را برای محققان دانشگاهی و مبتکران و نوآوران برای کارآفرینی نیز برای تحقیقات بیشتر ایجاد میکند.
با توجه به اینکه تحصیل کردگان علوم پزشکی و فعالین تحقیقات حوزه سلامت افرادی متخصص و باهوش در جامعه هستند که بنا به زمینه تحصیلی خود که ترکیبی از دانش و مهارت تخصصی در طول تحصیل است، زمان محدودی که برای یادگیری مهارتهای کارآفرینی دارند، فصول این کتاب به عنوان یک منبع راهنما طراحی شده است که بتواند اطلاعاتی مفید برای کارآفرینی در اختیار خواننده رشتههای علوم پزشکی قراردهد تا با موضوعات کلیدی در کارآفرینی دانشگاهی و نوآوری آشنا شوند.
مولفان امیدوارند با حمایتهای مسئولین بتوانند در آیندهای نزدیک نسخهای بومی برای کارآفرینان علوم پزشکی و نظام سلامت ایران عرضهنمایند.
پیشگفتار/5
بخش اول : مبانی کارآفرینی در علوم پزشکی/11
فصل اول: نوآوری، اختراع و شناسایی نیاز/13
فصل دوم : تحقیقات بازار/29
فصل سوم: کشف نیاز مشتری/43
فصل چهارم: اقتصاد رفتاری و سوگیریهای ذاتی/53
فصل پنجم: درک تضاد منافع برای کارآفرینان دانشگاهی/67
بخش دوم: ارتباط با صنعت/81
فصل ششم: ارتباط بین فناوران و سرمایه گذاران/83
فصل هفتم: منابع موجود در مراکز کارآفرینی دانشگاهی/95
فصل هشتم: جوایز علوم بالینی و ترجمان دانش/105
بخش سوم: مالکیت فکری و حقوقی/113
فصل نهم: مالکیت فکری در محیط آکادمیک/115
فصل دهم: نحوه جست و جوی اختراعات پیشین/129
فصل یازدهم: منع افشا در مالکیت فکری/139
بخش چهارم: راه اندازی استارتاپ/153
فصل دوازدهم: نوشتن طرح کسب وکار استارتاپهای حوزه سلامت/155
فصل سیزدهم: استراتژیهای مذاکره/171
فصل چهاردهم: تخصیص سهام در استارتاپ (جنگ اول به از صلح آخر)/181
فصل پانزدهم: تامین مالی پیشنهادی؛ سرمایه گذاران فرشته/191
فصل شانزدهم: مدیریت استارتاپ/203
بخش پنجم: فرآیند توسعه محصولات پزشکی/231
فصل هفدهم: مرور بر فرآیند توسعه دارو/233
فصل هیجدهم: مرور بر فرآیند توسعه تجهیزات پزشکی/243
فصل نوزدهم:مروری بر فرآیند تجهیزات جراحی/251
فصل بیستم: مروری بر توسعه روشهای تشخیصی بالینی/265
فصل بیست و یکم: استراتژیهای توسعه مدلهای حیوانی/273
فصل بیست و دوم: فرآیند اخذ مجوزهای تجهیزات پزشکی/283
بخش ششم: مدیریت شغلی و چالشهای آن/.323
فصل بیست و سوم: فرآیند ارتقا مسیرهای شغلی فناورانه/325
فصل بیست و چهارم: فرصتهای شغلی در دانشگاه و صنعت/335
فصل بیست و پنجم: استراتژی مدیریت مشکلات مخرب/343
منابع/355
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم پزشكي |
بهداشت عمومي
|