کتاب «معنا شناسی واژه أمر در قرآن کریم با رویکرد تاریخی، توصیفی» به قلم معصومه براتی دومکانی در 190 صفحه در قطع رقعی تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.
در معرفی کتاب آمده است: واژه ی "أمر" که از واژگان چند وجهی در قرآن به شمار می آید، بهعنوان یکی از پرکاربردترین واژگان قرآنی مطرح بوده و به همراه مشتقاتش 249 بار در قرآن تکرار شده است. باهمآیی این واژه با واژگان کلیدی قرآن مانند "الله، رب، خلق و معروف" دال بر این نکته است. این واژه علاوهبر معانی محدودی همچون «دستور، مشورت و موضوع» که در عصر جاهلی دارا بوده، در قرآن توسعه معنایی داشته است. صاحبان وجوه و نظایر، 19 وجه برای این واژه بیان نمودهاند بهطوری که همگی در 12 وجه آن متفقالقول هستند، از این وجوه مشترک میتوان به «رستاخیز، عذاب، پیروزی، گناه، وحی و ...» اشاره نمود. قابل ذکر است که این معانی در مجموع حول محور فرمان و اراده الهی میباشند که درک معنای مختلف این واژه منوط به بافتی است که در آن لحاظ شده است. هرچند غالب معانی استعمالی برای این واژه در قرآن از طریق شأن نزول آیات که همان بافت موقعیتی بوده، قابل درک است.
یادآور ميشود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که بهصورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت ميکند، تلاش ميکند در کوتاهترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامههاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان ميتوانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام ميشود. مراجعه کرده و يا با شماره 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام ميشود.
مقدمه: / 11
فصل اول: کلیات / 15
فصل دوم: معنا شناسی تاریخی / 23
فصل سوم: وجوه واژه أمر در قرآن کریم: / 93
فصل چهارم: روابط معنایی در واژه أمر در قرآن کریم: / 125
فهرست آیات: / 169
فهرست منابع: / 181
| دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
| علوم انسانی |
علوم تربیتی
|