عنوان صفحه
پیشگفتار
دیباچه
فصل اول: شغل مدیران ارشد......................................................................... 1
چالش ............................................................................................................ 3
شغل مدیران ارشد............................................................................................. 4
ارزیابی عملکرد................................................................................................. 8
استفاده از ماتریس عملکرد................................................................................. 10
تنظیم جهت: رسالت، ارزشها و چشم انداز............................................................ 12
رسالت............................................................................................................ 13
ارزشها............................................................................................................ 16
چشم انداز....................................................................................................... 19
نحوه ارزیابی چشم انداز..................................................................................... 21
از رسالت، ارزشها و چشم انداز تا استراتژِی........................................................... 22
خلاصه............................................................................................................. 22
فصل دوم: استراتژی...................................................................................... 23
ضروریات یک مدل استراتژی................................................................................. 25
نقش موثر بیان استراتژی.................................................................................... 26
استراتژی در یک شرکت مستقل........................................................................... 28
اهداف............................................................................................................. 29
ساختارهای تنظیم هدف..................................................................................... 30
برپایی فرایند تنظیم هدف.................................................................................... 30
اهداف و مزیتهای رقابتی..................................................................................... 31
تمرکز بر بازار محصول.......................................................................................... 32
توصیف (تمرکز بر بازار محصول)............................................................................. 33
تمرکز بر بازار محصول و مزیت رقابتی...................................................................... 35
ارزش پیشنهادی به بازار..................................................................................... 36
توصیف ارزش پیشنهادی..................................................................................... 36
ارزش پیشنهادی ومزیت رقابتی............................................................................ 37
فعالیت های کلیدی............................................................................................ 39
توصیف فعالیتهای کلیدی..................................................................................... 39
فعالیتهای کلیدی و مزیتهای رقابتی....................................................................... 41
ملاحظه اجزای استراتژی در ارتباط با یکدیگر............................................................ 43
استراتژی یک شرکت مادر................................................................................... 45
ارتباطات استراتژیک بین شرکت مرکزی و هر واحد اقتصادی مجزا................................. 47
دو مثال از استراتژی شر کتهای مرکزی................................................................... 47
استراتژی شرکتی مستقل.................................................................................. 48
استراتژی شرکتی مشتکل از شرکتهای به هم وابسته.............................................. 50
استراتژی شرکت مرکزی و مدیران ارشد آن.............................................................. 51
خلاصه............................................................................................................. 52
فصل سوم:ساختار روش لوزی-شرایط محیطی............................................... 53
معرفی ساختار لوزی-شرایط محیطی.................................................................... 55
معیار انسجام و سازگاری.................................................................................... 56
هماهنگی، فرصت و ریسک................................................................................. 58
استراتژِی، پیشنهادات استراتژیک و تجربه وتحلیل آنها............................................... 59
استفاده از چارچوب لوزی-شرایط محیطی.............................................................. 61
ارتباط استراتژی-شرایط محیطی........................................................................... 61
ارتباط استراتژی-منابع........................................................................................ 61
ارتباط استراتژی-ترجیحات مدیریت......................................................................... 62
ارتباط استراتژِی-سازماندهی............................................................................... 63
فرایند تجربه و تحلیل استراتژِیک............................................................................ 64
قدم اول: تجزیه و تحلیل پایه ای ........................................................................... 65
قدم دوم: فرموله کردن استراتژ و تست آن............................................................... 68
قدم سوم: تصمیم گیری و اجرا............................................................................. 69
خلاصه............................................................................................................. 70
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل محیط: ارتباط بین استراتژِ و شرایط محیطی........... 71
قدم اول: تمرکز بر تجزیه و تحلیل شرایط محیطی...................................................... 73
ارزیابی عملکرد به عنوان یک وسیله متمرکز سازی.................................................. 76
طرح استراتژِک پیشنهادی به عنوان ابزاری برای متمرکزسازی..................................... 77
مطالعه موردی شرکت جنترن............................................................................... 78
الگوی سودآوری به عنوان یک ابزار متمرکز سازی..................................................... 80
مشخص کردن مناسب ترین افق زمانی................................................................. 83
حداقل کردن ریسک متمرکزسازی......................................................................... 85
قدم دوم: بررسی ارتباط استراتژِی-شرایط محیطی................................................... 87
تقاضا.............................................................................................................. 89
عرضه.............................................................................................................. 92
رقابت.............................................................................................................. 95
دولت............................................................................................................... 98
بازرسی اولیه جهت تطبیق یا مرور مجدد مراحل....................................................... 101
قدم سوم: پیش بینی اجرا.................................................................................. 102
قدم چهارم: رتبه طرح در مقایسه با دیگر طرحها....................................................... 103
خلاصه............................................................................................................. 104
فصل پنجم: تجزیه و تحلیل منابع: بررسی ارتباط استراتژی-منابع...................... 105
ماهیت منابع.................................................................................................... 107
نقش دوگانه منابع............................................................................................. 109
نقش جلوگیری کننده و محدودسازی منابع............................................................. 109
نقش پیش برنده منابع....................................................................................... 110
تجزیه و تحلیل منابع........................................................................................... 111
قدم اول: تعیین منابع مور نیاز............................................................................... 112
قدم دوم: بررسی ارتباط استراتژِ-منابع.................................................................. 115
مرورر مجدد مراحل............................................................................................. 118
قدم سوم: تجزیه و تحلیل جهت کاهش مغایرت منابع................................................ 119
قدم چهارم: رفتن به قدم بعدی روش لوزی-شرایط محیطی........................................ 122
خلاصه............................................................................................................. 122
فصل ششم: تجزیه وتحلیل ترجیحات مدیریتی بررسی ارتباط استراتژِی-ترجیحات
مدیریتی......................................................................................................... 123
عدم تطابق بین استراتژی پیشنهادی و استراتژِ ترجیحی........................................... 125
عدم تطابق بین استراتژی ترجیحی و دیگر واقعیتها................................................... 126
نقش ترجیحات مدیریتی..................................................................................... 126
ریشه های ترجیحات استراتژیک........................................................................... 128
نیازهای اولیه.................................................................................................... 128
باورها.............................................................................................................. 129
محتوای شغل................................................................................................... 130
تثبیت ترجیحات................................................................................................. 132
پیامدها........................................................................................................... 133
انطباق استراتژی و ترجیحات مدیریت .................................................................... 133
قدم اول: شناسایی ترجیحات مدیریتی مورد نیاز ..................................................... 135
قدم دوم: بررسی و آزمایش ارتباط استراتژِ-ترجیحات................................................. 137
قدم سوم: انجام تجزیه وتحلیل برای کم کردن مغایرت................................................ 139
ساختار گزینه های کاهش مغایرت-یک مدیر............................................................ 139
عملیات اجرایی و ریسکهای ملحوظ در تلاش برای کاهش مغایرت................................ 141
ساختار گزینه های کاهش مغایرت-گروهی از مدیران................................................. 142
ترجیحات مدیریتی و تجزیه وتحلیل رقابت................................................................ 145
خلاصه............................................................................................................. 146
فصل هفتم: استراتژِی وسازمان...................................................................... 147
قابلیتهای سازمانی........................................................................................... 150
رفتار کارکنان..................................................................................................... 155
فرهنگ............................................................................................................ 157
قدم اول: شناسایی قابلیتهای سازمانی مورد نیاز ................................................... 159
قدم دوم: تعیین مغایرت در قابلیتهای سازمانی........................................................ 161
قدم سوم: شناسایی تغییرات سازمانی مورد نیاز برای توسعه قابلیتهای جدید.............. 162
ساختار سازمانی.............................................................................................. 163
ساختار عمیاتی................................................................................................ 164
ساختار، بر اساس محصول.................................................................................. 167
ساختار، براساس مناطق جغرافیایی..................................................................... 169
ساختار شبکه ای (ماتریسی).............................................................................. 170
فرایندهای مدیریت............................................................................................. 171
فرایندهای تصمیم گیری...................................................................................... 172
فرایندهای عملیاتی........................................................................................... 174
فرایندهای ارزیابی عملکرد وسیستمهای پاداش....................................................... 176
رفتار رهبری...................................................................................................... 177
آیا شما رهبرانی مناسب دارید؟........................................................................... 178
استفاده از سه نکته اهرمی................................................................................ 180
قدم چهارم: ارزیابی (شدنی بودن)....................................................................... 181
خلاصه............................................................................................................. 183
فصل هشتم: انتخاب استراتژیک...................................................................... 185
فصل نهم: تغییر استراتژیک: دستور کار ایجاد تغییر و شرایط شروع................... 191
برنامه ایجاد تغییر............................................................................................... 193
دستور کار ایجاد تغییر......................................................................................... 195
تجزیه و تحلیل شرایط شروع................................................................................. 196
فوریت اجرا: منحنی بودن.................................................................................... 196
تغییر در شرایط بحرانی....................................................................................... 199
تغییر پیش بینانه............................................................................................... 201
تغییر واکنشی................................................................................................... 204
آمادگی سازمان جهت تغییر................................................................................. 206
شناسایی گروه هدف......................................................................................... 207
آمادگی گروه هدف............................................................................................. 207
آمادگی فردی برای تغییر...................................................................................... 210
خلاصه............................................................................................................. 212
فصل دهم: تغییرات استراتژِیک: رهنمودها واقدام............................................ 213
تنظیم رهنمودها برای اقدام................................................................................. 215
اولویت اهداف.................................................................................................... 215
اهداف رفتاری در مقابل اهداف غیررفتاری............................................................... 215
اولویتهای اقدام.................................................................................................. 217
افراد و گروههای هدف......................................................................................... 217
گزینش نقاط شروع برای اقدام.............................................................................. 219
تمرکز وگستره................................................................................................... 220
روش رهبری..................................................................................................... 220
رهبری دستوری................................................................................................ 221
روش مشارکتی................................................................................................ 223
تنظیم آهنگ پیشرفت......................................................................................... 224
تصمیم گیری در تعیین شتاب اجرایی..................................................................... 225
رهنمودهای کلی............................................................................................... 226
تغییر در شرایط بحران......................................................................................... 226
تغییر پیش بینانه............................................................................................... 229
تغییر واکنشی................................................................................................... 231
تنظیم برنامه اجرایی.......................................................................................... 233
خلاصه............................................................................................................. 235
منابع.............................................................................................................. 236
واژه نامه.......................................................................................................... 238
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|