تجزيه و تحليل استراتژيك و اجرا
نویسنده:
ژوزف.ان.فري- ج.پيتر. كيلينگ
مترجم:
مهندس مهين شاكري
سال نشر:
1383
صفحه:
256
نوبت چاپ:
3

     عنوان                                                                                                      صفحه

 

 

پیشگفتار

دیباچه

فصل اول: شغل مدیران ارشد......................................................................... 1

چالش ............................................................................................................ 3

شغل مدیران ارشد............................................................................................. 4

ارزیابی عملکرد................................................................................................. 8

استفاده از ماتریس عملکرد................................................................................. 10

تنظیم جهت: رسالت، ارزشها و چشم انداز............................................................ 12

رسالت............................................................................................................ 13

ارزشها............................................................................................................ 16

چشم انداز....................................................................................................... 19

نحوه ارزیابی چشم انداز..................................................................................... 21

از رسالت، ارزشها و چشم انداز تا استراتژِی........................................................... 22

خلاصه............................................................................................................. 22

 

فصل دوم: استراتژی...................................................................................... 23

ضروریات یک مدل استراتژی................................................................................. 25

نقش موثر بیان استراتژی.................................................................................... 26

استراتژی در یک شرکت مستقل........................................................................... 28

اهداف............................................................................................................. 29

ساختارهای تنظیم هدف..................................................................................... 30

برپایی فرایند تنظیم هدف.................................................................................... 30

اهداف و مزیتهای رقابتی..................................................................................... 31

تمرکز بر بازار محصول.......................................................................................... 32

توصیف (تمرکز بر بازار محصول)............................................................................. 33

تمرکز بر بازار محصول و مزیت رقابتی...................................................................... 35

ارزش پیشنهادی به بازار..................................................................................... 36

توصیف ارزش پیشنهادی..................................................................................... 36

ارزش پیشنهادی ومزیت رقابتی............................................................................ 37

فعالیت های کلیدی............................................................................................ 39

توصیف فعالیتهای کلیدی..................................................................................... 39

فعالیتهای کلیدی و مزیتهای رقابتی....................................................................... 41

ملاحظه اجزای استراتژی در ارتباط با یکدیگر............................................................ 43

استراتژی یک شرکت مادر................................................................................... 45

ارتباطات استراتژیک بین شرکت مرکزی و هر واحد اقتصادی مجزا................................. 47

دو مثال از استراتژی شر کتهای مرکزی................................................................... 47

استراتژی شرکتی مستقل.................................................................................. 48

استراتژی شرکتی مشتکل از شرکتهای به هم وابسته.............................................. 50

استراتژی شرکت مرکزی و مدیران ارشد آن.............................................................. 51

خلاصه............................................................................................................. 52

 

فصل سوم:ساختار روش لوزی-شرایط محیطی............................................... 53

معرفی ساختار لوزی-شرایط محیطی.................................................................... 55

معیار انسجام و سازگاری.................................................................................... 56

هماهنگی، فرصت و ریسک................................................................................. 58

استراتژِی، پیشنهادات استراتژیک و تجربه وتحلیل آنها............................................... 59

استفاده از چارچوب لوزی-شرایط محیطی.............................................................. 61

ارتباط استراتژی-شرایط محیطی........................................................................... 61

ارتباط استراتژی-منابع........................................................................................ 61

ارتباط استراتژی-ترجیحات مدیریت......................................................................... 62

ارتباط استراتژِی-سازماندهی............................................................................... 63

 

 

فرایند تجربه و تحلیل استراتژِیک............................................................................ 64

قدم اول: تجزیه و تحلیل پایه ای ........................................................................... 65

قدم دوم: فرموله کردن استراتژ و تست آن............................................................... 68

قدم سوم: تصمیم گیری و اجرا............................................................................. 69

خلاصه............................................................................................................. 70

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل محیط: ارتباط بین استراتژِ و شرایط محیطی........... 71

قدم اول: تمرکز بر تجزیه و تحلیل شرایط محیطی...................................................... 73

ارزیابی عملکرد به عنوان یک وسیله متمرکز سازی.................................................. 76

طرح استراتژِک پیشنهادی به عنوان ابزاری برای متمرکزسازی..................................... 77

مطالعه موردی شرکت جنترن............................................................................... 78

الگوی سودآوری به عنوان یک ابزار متمرکز سازی..................................................... 80

مشخص کردن مناسب ترین افق زمانی................................................................. 83

حداقل کردن ریسک متمرکزسازی......................................................................... 85

قدم دوم: بررسی ارتباط استراتژِی-شرایط محیطی................................................... 87

تقاضا.............................................................................................................. 89

عرضه.............................................................................................................. 92

رقابت.............................................................................................................. 95

دولت............................................................................................................... 98

بازرسی اولیه جهت تطبیق یا مرور مجدد مراحل....................................................... 101

قدم سوم: پیش بینی اجرا.................................................................................. 102

قدم چهارم: رتبه طرح در مقایسه با دیگر طرحها....................................................... 103

خلاصه............................................................................................................. 104

 

فصل پنجم: تجزیه و تحلیل منابع: بررسی ارتباط استراتژی-منابع...................... 105

ماهیت منابع.................................................................................................... 107

نقش دوگانه منابع............................................................................................. 109

نقش جلوگیری کننده و محدودسازی منابع............................................................. 109

نقش پیش برنده منابع....................................................................................... 110

تجزیه و تحلیل منابع........................................................................................... 111

قدم اول: تعیین منابع مور نیاز............................................................................... 112

قدم  دوم: بررسی ارتباط استراتژِ-منابع.................................................................. 115

مرورر مجدد مراحل............................................................................................. 118

قدم سوم: تجزیه و تحلیل جهت کاهش مغایرت منابع................................................ 119

قدم چهارم: رفتن به قدم بعدی روش لوزی-شرایط محیطی........................................ 122

خلاصه............................................................................................................. 122

 

فصل ششم: تجزیه وتحلیل ترجیحات مدیریتی بررسی ارتباط استراتژِی-ترجیحات

مدیریتی......................................................................................................... 123

عدم تطابق بین استراتژی پیشنهادی و استراتژِ ترجیحی........................................... 125

عدم تطابق بین استراتژی ترجیحی و دیگر واقعیتها................................................... 126

نقش ترجیحات مدیریتی..................................................................................... 126

ریشه های ترجیحات استراتژیک........................................................................... 128

نیازهای اولیه.................................................................................................... 128

باورها.............................................................................................................. 129

محتوای شغل................................................................................................... 130

تثبیت ترجیحات................................................................................................. 132

پیامدها........................................................................................................... 133

انطباق استراتژی و ترجیحات مدیریت .................................................................... 133

قدم اول: شناسایی ترجیحات مدیریتی مورد نیاز ..................................................... 135

قدم دوم: بررسی و آزمایش ارتباط استراتژِ-ترجیحات................................................. 137

قدم سوم: انجام تجزیه وتحلیل برای کم کردن مغایرت................................................ 139

 

 

 

ساختار گزینه های کاهش مغایرت-یک مدیر............................................................ 139

عملیات اجرایی و ریسکهای ملحوظ در تلاش برای کاهش مغایرت................................ 141

ساختار گزینه های کاهش مغایرت-گروهی از مدیران................................................. 142

ترجیحات مدیریتی و تجزیه وتحلیل رقابت................................................................ 145

خلاصه............................................................................................................. 146

 

فصل هفتم: استراتژِی وسازمان...................................................................... 147

قابلیتهای سازمانی........................................................................................... 150

رفتار کارکنان..................................................................................................... 155

فرهنگ............................................................................................................ 157

قدم اول: شناسایی قابلیتهای سازمانی مورد نیاز ................................................... 159

قدم دوم: تعیین مغایرت در قابلیتهای سازمانی........................................................ 161

قدم سوم: شناسایی تغییرات سازمانی مورد نیاز برای توسعه قابلیتهای جدید.............. 162

ساختار سازمانی.............................................................................................. 163

ساختار عمیاتی................................................................................................ 164

ساختار، بر اساس محصول.................................................................................. 167

ساختار، براساس مناطق جغرافیایی..................................................................... 169

ساختار شبکه ای (ماتریسی).............................................................................. 170

فرایندهای مدیریت............................................................................................. 171

فرایندهای تصمیم گیری...................................................................................... 172

فرایندهای عملیاتی........................................................................................... 174

فرایندهای ارزیابی عملکرد وسیستمهای پاداش....................................................... 176

رفتار رهبری...................................................................................................... 177

آیا شما رهبرانی مناسب دارید؟........................................................................... 178

استفاده از سه نکته اهرمی................................................................................ 180

قدم چهارم: ارزیابی (شدنی بودن)....................................................................... 181

خلاصه............................................................................................................. 183

 

فصل هشتم: انتخاب استراتژیک...................................................................... 185

فصل نهم: تغییر استراتژیک: دستور کار ایجاد تغییر و شرایط شروع................... 191

برنامه ایجاد تغییر............................................................................................... 193

دستور کار ایجاد تغییر......................................................................................... 195

تجزیه و تحلیل شرایط شروع................................................................................. 196

فوریت اجرا: منحنی بودن.................................................................................... 196

تغییر در شرایط بحرانی....................................................................................... 199

تغییر پیش بینانه............................................................................................... 201

تغییر واکنشی................................................................................................... 204

آمادگی سازمان جهت تغییر................................................................................. 206

شناسایی گروه هدف......................................................................................... 207

آمادگی گروه هدف............................................................................................. 207

آمادگی فردی برای تغییر...................................................................................... 210

خلاصه............................................................................................................. 212

 

فصل دهم: تغییرات استراتژِیک: رهنمودها واقدام............................................ 213

تنظیم رهنمودها برای اقدام................................................................................. 215

اولویت اهداف.................................................................................................... 215

اهداف رفتاری در مقابل اهداف غیررفتاری............................................................... 215

اولویتهای اقدام.................................................................................................. 217

افراد و گروههای هدف......................................................................................... 217

گزینش نقاط شروع برای اقدام.............................................................................. 219

تمرکز وگستره................................................................................................... 220

روش رهبری..................................................................................................... 220

رهبری دستوری................................................................................................ 221

روش مشارکتی................................................................................................ 223

 

تنظیم آهنگ پیشرفت......................................................................................... 224

تصمیم گیری در تعیین شتاب اجرایی..................................................................... 225

رهنمودهای کلی............................................................................................... 226

تغییر در شرایط بحران......................................................................................... 226

تغییر پیش بینانه............................................................................................... 229

تغییر واکنشی................................................................................................... 231

تنظیم برنامه اجرایی.......................................................................................... 233

خلاصه............................................................................................................. 235

منابع.............................................................................................................. 236

واژه نامه.......................................................................................................... 238

 

 

 

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved