انتخاب صحیح مواد برای ابزار مهندسی
نویسنده:
جهان تقی‌زاده
مترجم:
سال نشر:
1394
صفحه:
250
نوبت چاپ:
1

  در عصر حاضر شاخه‌های مختلف علوم مانند تاروپودی چنان به هم تنیده شده‌اند که در صورت عدم وجود یکی از آن‌ها طبعاً با مشکلات عدیده و شاید غیرقابل‌حلی مواجه می‌شدیم و بشریت به این پیشرفت و جایگاهی که الآن دارد، به‌طورقطع نمی‌توانست برسد.

یکی از مهم‌ترین صورت این ارتباط را در مهندسی مکانیک و مهندسی مواد می‌توان مثال زد. این دو دانش در صنعت چنان مهم و حیاتی هستند که به همین خاطر هم، گرایش‌های مربوطه‌شان بیش از ده رشته دانشگاهی را تقریباً به خود اختصاص داده‌اند.

هدف کلی و جامع علم مواد مطالعه درباره استخراج، تصفیه، تا حدودی شكل دادن، آلیاژسازی، تأمین ایدئال‌ترین ویژگی‌ها و انواع عملیات حرارتی است و درنهایت به بهترین دانه‌بندی، ریزساختار و خصوصیات مرتبط با درخواست موردنظر خواهد پرداخت.

رسالت کلان مهندسی مکانیک شامل ابعاد مختلف طراحی، تولید و بازرسی است. یکی از نکته‌های کلیدی حائز اهمیت در مهندسی مکانیک این است که، مقاومت ماده در برابر هرگونه عوامل مكانیكی، خصوصیات مكانیكی آن ماده محسوب می‌شود و باز به‌طوری‌که می‌دانیم، در مكانیك سرمنشأ تمامی عوامل نیروست. شاید هم، به همین خاطر هست که مکانیک را علمی دانسته‌اند كه درباره تمامی ابعاد سكون و حركت که قهرًا هر دو معلول نیروست، بحث می‌کند. به عبارتی مكانیك علم نیرو و به‌تبع نیرو، علم جنبش، حیات و زندگی است.

برای اثبات این ادعا، بیان این واقعیت کافی و وافی است که هر سه قانون بنیادی نیوتن با نیرو سرکار دارد. لذا كلیه عوامل مرتبط با نیرو و مشتق از نیرو را به‌عنوان عوامل مكانیكی خواهیم شناخت و مقاومت در برابر این عوامل را خصوصیات مکانیکی خواهیم نامید. خلاصه کلام اینکه، در این کتاب به دنبال مطالعه ارتباط خصوصیات مکانیکی و ریزساختار هستیم که به ترتیب، نماینده مهندسی مکانیک و مهندسی متالورژی هستند. برای تفهیم بیشتر بحث، بعضی از مهم‌ترین خواص در ادامه آورده شده است و شاید یکی از مهم‌ترین خواسته‌ی مهندسان مکانیک از متالورژیست ها، مطالعه، توسعه و تأمین این‌گونه خواص است.

 فصل اول: عناصر شیمیایی مهم در انتخاب صحیح مواد مهندسی/1

فصل دوم: مبانی عملیات حرارتی- مکانیکی فولادها/145

فصل سوم: خواص فیزیک- شیمی عناصر آلیاژی فولادها/205

فصل چهارم: مروری اجمالی بر دسته‌بندی فولادها و استانداردهای فولادها/225

منابع و مراجع/249

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
فنی و مهندسی مهندسي مكانيك

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved